با حفظ مقام اول دنیا

با حفظ مقام اول دنیا
روسیه در سال ٢٠١٣ رکورد تولید نفت را شکست

تولید بالای نفت روسیه در سال گذشته میلادی سبب شد این کشور بتواند جایگاه برتر خود را در تولید نفت جهان حفظ و بودجه هنگفت خود را محقق کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، روسیه در سال گذشته میلادی موفق شد با افزایش صادرات طلای سیاه به چین، تولید نفت خود را به بالاترین حد پس از فروپاشی شوروی برساند.

بر پایه داده های وزارت انرژی روسیه که دیروز (پنج شنبه ١٢ دی) منتشر شد، میانگین تولید نفت این کشور در سال ٢٠١٣ میلادی ١٠ میلیون و ٥١٠ هزار بشکه در روز بود که ١,٤ درصد نسبت به سال ٢٠١٢ میلادی رشد داشته است.

میانگین تولید نفت این کشور در ماه دسامبر سال ٢٠١٣ میلادی، ١٠ میلیون و ٦٣٠ هزار بشکه در روز بود که باز هم بالاترین سطح تولید پس از فروپاشی شوروی به شمار می آید.

به احتمال زیاد، تولید نفت روسیه همچنان بالاتر از تولید نفت عربستان باشد که در ماه های اکتبر و نوامبر سال گذشته میلادی، تولید خود را در سطح ٩ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز نگه داشت. آمار تولید عربستان در ماه دسامبر ٢٠١٣ هنوز منتشر نشده است.

رشد خیره کننده تولید نفت روسیه به دولت این کشور امکان داد بودجه هنگفت خود را در سال گذشته میلادی محقق کند.

در بیش از ده سال دوران رهبری ولادمیر پوتین در روسیه، انرژی نقشی کلیدی در رشد اقتصادی این کشور داشته است و نفت و گاز، بیش از نیمی از درآمدهای دولت را به خود اختصاص داده اند.

دولت روسیه که با ٥٠٠ میلیارد دلار دارایی، یکی از عمده ترین ذخایر ارزی جهان را به خود اختصاص داده است، برای محقق کردن وعده های انتخاباتی پوتین پیش از سال ٢٠١٢ میلادی، هزینه های اجتماعی خود را بسیار افزایش داده و برای نمونه، به بازی های المپیک زمستانی ٢٠١٤ روسیه، ٥٠ میلیارد دلار اختصاص داده است.

با توجه به این هزینه های هنگفت، حفظ تولید نفت برای دولت روسیه یکی از مهمترین اولویت ها به شمار می آید. رشد تولید نفت روسیه پیش بینی برخی کارشناسان را نقض کرده است که معتقد بودند میدان های سیبری شرقی و میدان های قطب شمال، نمی توانند افت تولید میدان های نفت سیبری غربی را جبران کنند.

تحلیلگران آژانس بین المللی انرژی اعلام کردند: برای کاهش روند افت تولید نفت در سیبری غربی و همچنین برای افزایش تولید نفت سیبری شرقی، به اندازه کافی سرمایه گذاری انجام شده است.

این آژانس پیش بینی می کند تا پایان دهه جاری میلادی، تولید نفت روسیه در سطح ١٠ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز ثابت بماند و پس از آن، تا سال ٢٠٣٥ میلادی، به تدریج به سطح ٩ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز برسد.

بر پایه تحلیل آژانس بین المللی انرژی، روسیه می تواند با الگوبرداری از آمریکا، سرمایه گذاری در بهره برداری از ذخایر نامتعارف و صعب الوصول را افزایش دهد و تولید نفت در سیبری شرقی و قطب شمال را تشویق کند.

با این همه، بر پایه راهبردهای بودجه وزارت دارایی روسیه، اگر هزینه های اجتماعی همچنان بالا بماند و بهای نفت کاهش یابد، این کشور ممکن است میان سال های ٢٠١٧ تا ٢٠٣٥ میلادی با کمبود بودجه ٣٠٠ میلیارد دلاری رو به رو شود.

ناتالیا اورلوا، تحلیلگر آلفا بانک روسیه اعلام کرد که بودجه سال گذشته این کشور، بر پایه قیمت ١١٠ دلار برای هر بشکه نفت تنظیم شده بود و بودجه سال ٢٠١٤ این کشور، بر پایه بهای ١١٥ دلار هر بشکه نفت بسته می شود.

این سطح از بهای نفت در بودجه، بیش از حد به سطح کنونی قیمت نفت خام برنت نزدیک و حتی بالاتر از آن است. میانگین بهای نفت خام برنت در سال ٢٠١٣ میلادی، کمتر از ١١٠ دلار برای هر بشکه بود و با توجه به جهش تولید نفت از ذخایر نامتعارف در آمریکا و بازگشت عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی، پیش بینی می شود بهای این شاخص روند کاهشی داشته باشد.

۱۴ دی ۱۳۹۲ ۰۹:۳۱
shana |
تعداد بازدید : ۸۹۹