عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی:

عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی:
توسعه میدان های مشترک با قراردادهای جدید در اولویت قرار دارد

عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران تصریح کرد: با توجه به تاکید وزیر نفت در خصوص توسعه و افزایش تولید از میدان های مشترک، توسعه این میدان ها با استفاده از قراردادهای جدید در اولویت قرار دارد.

محمدعلی عمادی در گفت و گو با خبرنگار شانا، با بیان این که برای معرفی و اطلاع رسانی از مدل بازنگری شده قراردادهای نفتی ایران دو کنفرانس در ماه های مارس و آپوریل به ترتیب در تهران و احتمالا لندن برگزار و شرکت های پیمانکار و سرمایه گذاران در آن حضور خواهند یافت‏‏‎، گفت: در این کنفرانس ها رویکرد و چارچوب جدید این قراردادها برای ذی نفعان بازگو خواهد شد.

وی با اشاره به فضای کنونی باز و مثبت سیاسی ایران در سطح بین المللی گفت: تا آن جایی که شرکت ملی نفت ایران اطلاع یافته اکثر شرکت های بزرگ  نفتی جهان آمادگی خود را برای حضور دوباره در صنعت نفت ایران و شرکت در کنفرانس های یاد شده اعلام کرده اند‏.

عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران اظهار داشت: آن چیزی که در درجه نخست در بحث قراردادهای نفتی اهمیت دارد نگاه برد – برد به این قرار دادهاست.

وی با اشاره به این که برای توسعه میدان های نفتی و گازی ایران با توجه به تنوع زیادی که در آن ها وجود دارد نیاز به قراردادها متفاوت با جذابیت های بیشتر است‏، گفت: در شرایط کنونی به نظر می رسد ایجاد توانمندی در شرکت های نفتی دولتی به عنوان بخش کارفرمایی برای دریافت و نهادینه کردن فناوری در صنعت نفت ضروری است،‏ زیرا فناوری لزوما دادنی نبوده بلکه گرفتنی است، بنابراین باید در بین پرسنل کارفرمایی قابلیت لازم برای فراگیری فناوری جدید وجود داشته باشد.

عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایران با تاکید بر این که در بحث های حقوقی قراردادهای جدید نفتی بایستی چگونگی و سازو کارهای انتقال فناوری و نوع فناوری مشخص شده تا به خوبی عملیاتی شود‏، گفت: بخش زیادی از عدم انتقال فناوری در قراردادهای بای بک پیشین صنعت نفت به خاطر دیده نشدن مکانیزم های انتقال فناوری و بکارگیری نیروهای نامتناسب بود.

عضو کمیته بازنگری در قرار دادهای نفتی ایران تاکید کرد: بایستی به موضوع رسوب دانش و فناوری روز دنیا از سوی شرکت های خارجی در داخل کشور در حوزه قرار دادهای نفتی ایران توجه ویژه شود.

به گزارش شانا، وزیر نفت پیشتر درباره تغییر ساختار قراردادهای صنعت نفت گفت: با توجه به بالا رفتن سن و پیر شدن میدان های نفتی و ضرورت اجرای طرح ها برای بازیافت از این میادین، قراردادهای بیع متقابل سنتی در گذشته بسته شده، اما در شرایط حاضر برای افزایش ضریب بازیافت، این قراردادها خیلی مفید نیستند و بیشتر در میدان هایی که برای نخستین بار به تولید می رسند، کارایی دارند.

بیژن زنگنه با بیان این که قراردادها با هدف افزایش قابلیت ها تغییر پیدا می کنند، گفت: پیوستگی بین اکتشاف، توسعه و بهره برداری و ایجاد جذابیت و علاقه بیشتر برای حضور پیمانکاران در توسعه میادین از دیگر هدف های تغییر ساختاری در قراردادهای نفت است، البته یک چارچوب کلی برای بستن قراردادها خواهیم داشت، ولی با توجه به متفاوت بودن شرایط میدان های نفت و گاز در مناطق مختلف تیپ های مختلفی برای قراردادهای آنها تعریف می شود و همسو با آن نیز امتیازهای متفاوتی به آنها خواهیم داد.

وی با تاکید بر اجرای کامل نوعی از قراردادهای بیع متقابل توسعه یافته به معنای "سرویس کانترکت" در نفت گفت: قراردادها باید متناسب با شرایط و توسعه یافتگی فناوری و مدیریتی کشور باشد و نمی توان با همان شرایطی که یک شرکت بین المللی در کشور آذربایجان قرارداد بسته در ایران هم قرارداد ببندد، زیرا توانایی ما در زمینه فنی و تکنولوژیکی بالا است و این موضوع باید در نظر گرفته شود.

۱۴ دی ۱۳۹۲ ۰۹:۳۲
shana |
تعداد بازدید : ۹۱۵