پیشنهاد افزایش ۲۲۶ تومانی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به نفع بهره‌وری

پیشنهاد افزایش ۲۲۶ تومانی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به نفع بهره‌وری
پس از سالها هشدار کارشناسان به ارزان فروشی گاز به واحدهای پتروشیمی و قربانی شدن بهره وری های ملی پای سودهای شخصی، کمیسیون صنایع و معادن نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها را برای سال آینده ۱۸ سنت پیشنهاد کرده است.

آخرین سند بالادستی تعیین نرخ خوراک صنعت پتروشیمی، قانون هدفمندی یارانه ها مصوب 15/10/1388 بود. در متن این قانون در خصوص نحوه محاسبه نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی آورده شده که جهت تشویق سرمایه گذاری، ‌قیمت خوراک واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی ‌برای مدت حداقل ده سال پس از تصویب این قانون ‌هر مترمکعب حداکثر شصت و پنج درصد(65%) قیمت سبد صادراتی در مبدأ خلیج فارس(بدون هزینه انتقال) تعیین می گردد.

از اینرو در تاریخ 28/9/89 که اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها کلید خورد، مصوب شد که نرخ گاز تحویلی به واحدهای پتروشیمی7  سنت در هر مترمکعب محاسبه شود که این 7 سنت با اعمال نرخ تسعیر ارز معادل 1000 تومانی برای هر دلار از اذرماه سال 89 اعمال شد.

اگرچه می بایست با افزایش نرخ تسعیر ارز و افزایش قیمت سبد صادراتی در مبدأ خلیج فارس، نرخ 70 تومانی برای هر مترمکعب گاز طبیعی خریداری شده از سوی واحدهای پتروشیمی هر سال افزایش یابد اما در عمل این نرخ از آذر 89 تا امروز ثابت مانده است و این ثابت ماندن، عدم النفع بسیاری برای بیت المال و سود هنگفتی را برای صاحبان سهام واحدهای پتروشیمی به دنبال داشته است.

سال 92 نیز با اجرایی نشدن این بند از قانون هدفمندی یارانه ها رو به پایان است اما برای سال 93 با در نظر گرفتن لزوم اجرای کامل فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها، نرخ خوراک گازی واحدهای پتروشیمی با احتساب 65 درصد قیمت سبد صادراتی در مبدأ خلیج فارس(بدون هزینه انتقال) به 13 سنت در هر متر مکعب می رسد که با نرخ تسعیر 2588 تومان تا 2650 تومانی ارز در بودجه سال آتی حداقل به 336 تومان در هر مترمکعب خواهد رسید.

هفته گذشته در جریان بررسی لایحه بودجه سال 93 کشور در کمیسیون های تخصصی مجلس، تعیین نرخ خوراک گازی واحدهای پتروشیمی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سال آتی 18 سنت از سوی اعضای این کمیسیون پیشنهاد شد.

تعیین نرخ خوراک گازی واحدهای پتروشیمی قرار است در ادامه بررسی های لایحه بوده 93 در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شود.

پس از آن با تکمیل بررسی های این لایحه در کمیسیون های تخصصی، متن لایحه به همراه پیشنهادات کمیسیون ها در صحن علنی مجلس قرائت شده و به رأی گذاشته می شود.

در صورتی که پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه به تصویب برسد از ابتدای سال 93 نرخ خوراک گازی واحدهای پتروشیمی حداقل به 465 تومان در هر مترمکعب خواهد رسید.

۱۴ دی ۱۳۹۲ ۱۳:۱۴
tasnim |
تعداد بازدید : ۸۷۹