نشست خبری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران

نشست خبری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران
حسن خسروجردی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به فعالیت های اتحادیه برای توسعه بخش خصوصی در دولت یازدهم، اظهار داشت

حسن خسروجردی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به فعالیت های اتحادیه برای توسعه بخش خصوصی در دولت یازدهم، اظهار داشت: اقداماتی انجام شده تا دولت ضمن تعامل با بخش خصوصی،‌ ظرفیت های آن را  به کار گیرد و در انتقال برخی واحدها مطابق اصل 44 به بخش خصوصی واقعی گام بردارد.

وی با بیان اینکه در گذشته بخش خصوصی برای صادرات حدود 27 درصد از نفت خام و فرآورده ها وارد شده که این فرآیند از آغاز تا رسیدن به نتیجه یکسال طول کشید، تصریح کرد: به دلیل فراهم نبودن ابزارها این کار به سختی اتفاق افتاد، خصوصاً در سیستم بانکی انجام نشد و با وجود باور مسئولین کشور به لزوم انجام این کار خیلی موفق نبودیم.

خسروجردی با تاکید بر اینکه برنامه اتحادیه حمایت از دولت است و عملکرد ما به هیچ وجه باعث تخریب دولتمردان نخواهد شد، بیان داشت: این حق ملت است که چالش های بخش خصوصی را بداند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اقدامات این اتحادیه برای رفع مشکلات بخش خصوصی گفت: تلاش برای رفع مشکلات کنسرسیوم ها، ایجاد صندوق توسعه فرآورده های نفتی و آغاز فعالیت در حوزه حمل و نقل دریایی با در اختیار گرفتن چند کشتی از جمله این اقدامات است.

خسروجردی افزود: اتحادیه در تمام زمینه ها خصوصا در پتروشیمی، تامین خوراک، تولید گاز، افزابش علاقه مندی شرکت های خارجی برای مشارکت در استخراج و استفاده از گاز و نحوه جدید قراردادها اقداماتی انجام داده است و تلاش جمعی از سوی بخش دولتی و خصوصی برای رشد اقتصادی کشور و هم برای حیات بخش خصوصی انجام شده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی عدم وحدت در تصمیم گیری ها و تخریب شرکت ها از سوی یکدیگر را از چالش های بخش خصوصی برشمرد و با ذکر مثالی اظهار داشت: بخش خصوصی بزرگترین تولیدکننده قیر کشور است که قیمت قیر به صورت فله ای 55 درصد ارزش نفت است و این ظلم به تولیدکنندگان و کشور است که بخشی از آن به رقابت های ناسالم این بخش برمی گردد.

وی با تاکید بر اینکه باید در داخل وحدت رویه پیدا کنیم و شرکت ها در کار جمعی شرکت کنند، افزود:  به جز ایران پنج کشور تولید و صادرات قیر را انجام می دهند که آمادگی تشکیل کنسرسیوم بین المللی برای تعادل قیمت قیر در بازار را دارند.

خسروجردی با انتقاد از قیمت پایین مازوت در کشور گفت: با فرآیند امولاسیون و ترکیب مازوت با آب می توان میزان بهره وری مازوت را بالا برد و یا با مقدار کمتری مازوت همان میزان انرژی تولید کرد اما تا زمانی که مازوت ارزان است انگیزه ای برای استفاده از این تکنولوژی نیست که در این قسمت اتحادیه تلاش زیادی کرده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه حتی اگر 70 درصد احتمال دهیم که تحریم ها برطرف می شود باید برای 30 درصد دیگر برنامه ریزی کنیم، ابراز داشت: باید از ظرفیت داخلی و کشورهای دوست که با سرمایه گذاری در کنار ایران تشکیل کنسرسیوم بین المللی دهند استفاده کنیم که در این صورت بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی افزود: با ساخت پالایشگاه به کمک این کنسرسیوم ها می توان از خام فروشی نفت جلوگیری کرد که برخی از این کشورها اعلام آمادگی کرده اند اما متاسفاته کار جمعی در کشور ضعیف است و باید برای خروج از بحران به کار جمعی روی آورد و از سرمایه گذاران خرد خارجی و شرکت های کوچک استقبال کرد.

وی در خصوص سرانجام مصوبه دولت در مورد سهم 20 درصدی بخش خصوصی از فروش نفت گفت: با وزیر نفت صحبت کردیم و آقای زنگنه قصد لغو این مصوبه را ندارد و موافقت دولت قبلی پابرجاست اما کار بسیار سخت است، مخصوصاً با توجه به اینکه بسیاری از روش ها توسط دشمن شناسایی شده که باید با همکاری و تعامل بیشتر روش های جدید ایجاد کنیم.

وی در خصوص دلایل مخالفت دولت با واگذاری شرکت پخش نیز اظهار داشت: دولت نگرانی هایی دارد مانند اینکه آیا بنزین به موقع به جایگاه ها می رسد؟ حجم قاچاق بالا نمی رود؟ و ... که باید این نگرانی ها را با اعتمادسازی برطرف کنیم تا واگذاری ها قسمت به قسمت انجام شود به طور مثال واگذاری از حمل و نقل یا واگذاری جایگاه ها به بخش خصوصی آغاز شود.

 خسروجردی خاطرنشان کرد: اکنون دوران گذار است و هنوز برخی مدیران نگرانی های زیادی دارند و این دوران برای هر دو بخش عواقب خود را دارد. با توجه به اعطای یارانه  به سوخت نگرانی وجود دارد و اگر یارانه  سوخت قطع می شد مشکلات نیز حل می شد که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

۱۵ دی ۱۳۹۲ ۱۶:۴۸
تعداد بازدید : ۱,۱۰۶