حسن خسروجردی رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی درهمایشی که به میزبانی این اتحادیه و با موضوع نقش بخش خصوصی و فرصت های پیش رو در دولت تدبیر و امید درمرکز همایش های صدا و سیما برگذار شد

حسن خسروجردی رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی درهمایشی که به میزبانی این اتحادیه و با موضوع نقش بخش خصوصی و فرصت های پیش رو در دولت تدبیر و امید درمرکز همایش های صدا و سیما برگذ
افزایش "قیمت خوراک پتروشیمی" مانعی بزرگ بر سر راه جذب سرمایه‌گذاران/ قیمت پایین "قیر" بر خلاف منافع
حسن خسروجردی رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی درهمایشی که به میزبانی این اتحادیه و با موضوع نقش بخش خصوصی و فرصت های پیش رو در دولت تدبیر و امید درمرکز همایش های صدا و سیما برگذار شد، با اشاره به اینکه اتحادیه تلاش دارد از دولت تدبیر و امید حمایت کند و بعنوان بازوی مکمل دولت در اهداف اقتصادی کشور باشد، اظهار داشت: ما بعنوان بخش خصوصی 10 سال سابقه تاسیس داریم و در زمره کسانی بوده ایم که در صنعت نفت و گاز موفق بوده وتوانسته ایم بعنوان یکی از بزرگترین تشکل های اقتصادی کشور مطرح باشیم.

وی با اشاره به اینکه ما حجم صادرات را به 26 میلیارد دلار رساندیم و این حجم از صادرات برای یک تشکل خصوصی در کشور بی سابقه بوده است، افزود: اتحادیه با توجه به سیاست های دولت و اصل 44 توانسته نقش خود را در بهبود وضعیت کسب و کار، ایجاد اشتغال و وسعت دادن به برنامه های صنعت تاثیر گذار و موفق بوده و رضایت مردم را نیز جلب کند.

خسروجردی با اشاره به اینکه 274 شرکت نفتی عضو اتحادیه هستند به تشریح برنامه های مختلف اتحادیه پرداخت و گفت: اتحادیه در این مدت برنامه های مختلفی تدارک دیده که از آن جمله می توان به صندوق توسعه صادرات فرآورده، تشکیل کنسرسیوم های مختلف، ساخت پالایشگاه کوچک و حمل و نقل دریایی اشاره کرد. همچنین اتحادیه تلاش می کند تابسترتشکیل کنسرسیوم های بزرگ را نیز فرآهم کند.

وی ادامه داد: کمیسیون نظارت اتحادیه بر عملکرد اعضا نظارت داشته وبه لحاظ تخصصی در کنار اعضا قرار می گیرد و چنانچه عضوی تخطی داشته باشد سعی در رفع بحران داشته و اگر هم امکان بازگشت نداشته باشد حذف خواهد شد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی رفع مشکلات پتروشیمی را از دیگر وظایف کمیسیون ها عنوان و خاطرنشان کرد: قیمت خوراک مهمترین مشکل پتروشیمی است و با توجه به اینکه پتروشیمی دوران گذار خود را طی می کند و برخی سیاست ها هنوز در اختیار شرکت ملی پتروشیمی است ممکن است رفع موانع تا حدی دشوارتر باشد.

*** قیمت پایین قیر بر خلاف منافع ملی است


خسروجردی در ادامه با اشاره به موضوع پایین بودن قیمت قیر گفت: در حالی که نفت 800 دلار بفروش می رسد فروش قیر با نرخ 450 تا 470 دلار و بصورت فله بی انصافی است.

وی با بیان اینکه قیر کالایی نیست که بصورت مستقیم مورد نیاز مردم باشد چرا باید قیمت آن کمتر از نفت باشد، افزود: وقتی این محصول به بخش خصوصی واگذار شده باید بین اعضا وحدت رویه باشد و اگر با تولیدکنندگان آسیا کنسرسیوم تشکیل دهیم و در قیمت گذاری تاثیرگذار باشیم پالایشگاه های زیان ده سودآور می شوند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در حالی که کشور ما بزرگترین تولیدکننده قیر و مازوت منطقه وآسیاست چرا باید قیمت این محصولات پایین تر از نفت باشد که این مسئله دیگر تولیدکنندگان را عصبانی کرده زیرا ایران قیمت‌ها را خراب کرده است لذا باید سعی در رفع این مشکل کنیم چرا که حل این معضل به نفع تولیدکننده، کشور و منافع ملی است.

*** قیمت متعادل اتحادیه را در جذب سرمایه گذار یاری می کند

وی با اشاره به اینکه مسلما نرخ خوراک امری حیاتی برای پتروشیمی است تصریح کرد: زمانی که پتروشیمی در اختیار دولت بود نرخ پایین خوراک مشکلی بوجود نمی آورد زیرا محصول در اختیار خودش بود و درآمد خود را از طریق محصول فراهم کند.

خسروجردی گفت: باید بپذیریم در حال حاضر که واحدهای پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده امکان تحویل خوراک به نرخ قبل از واگذاری وجود ندارد اما از طرفی ما بدنبال جذب سرمایه هستیم اگر قیمت ها بالا برود دعوت سرمایه گذار به داخل کشور سخت است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم که بتوانیم از بحران قیمت ها در پتروشیمی خارج شویم، افزود: اگر قیمتی که با تخفیف به صنایع بالادستی می دهند شامل صنایع میانی و پایین دستی نیز بشود مشکلات رفع خواهد شد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی به عملکرد کمیسیون روغن و مشکلات این کمیسیون در زمینه مالیات اشاره و اظهار داشت: خوشبختانه معافیت مالیاتی روغن و قیر مراحل نهایی خود را طی می کند.

وی با اشاره به اینکه لغو تعهدات گمرکی مشکلات صادرکنندگان را رفع خواهدکرد، توضیح داد: در این راستا یا باید ارز کالاها به صرافی های مجاز فروخته شود یا بدهی ارزی صادرکننده پرداخت گردد ویا می توان ارز را بابت بدهی به اشخاص پرداخت کرد که هر کدام از این مراحل باعث می شود صادرکننده از معافیت مالیاتی برخوردار شده و با این دستورالعمل صادرکننده مشکل گمرکی نخواهد داشت.

*** لزوم تشکیل کنسرسیوم اسلامی 

وی تاکید کرد: ما باید فکر کنیم که همیشه در تحریم هستیم و بر این اساس کار کنیم که آیا بعد از برداشته شدن تحریم    می توانیم نفت بفروشیم باید بگوییم خیر چرا که ما باید از صفر تا صد را خود در دست بگیریم که برای این کار نیاز به کنسرسیوم داریم که بتوانیم با کمک چند کشور خارجی با هدف پیدا کردن سرمایه گذار به اهداف کلان دست یابیم.

گفتنی است؛ هدایایی که در همایش های قبلی اتحادیه به حضار داده می شد در همایش هشتم به ساخت مدرسه در شهر کوچکی در زاهدان و همچنین بنیاد هموفیلی اصفهان اختصاص یافت.
۱۸ دی ۱۳۹۲ ۱۲:۲۸
تعداد بازدید : ۳,۶۸۵