کارگروه شبانه مجلس برای بررسی نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها

کارگروه شبانه مجلس برای بررسی نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها
تا ساعتی دیگر کارگروهی متشکل از نمایندگان مجلس تشکیل جلسه می دهد تا به صورت ویژه بررسی های لازم را در راستای حفظ منافع ملی برای افزایش نرخ خوراک گازی واحدهای پتروشیمی انجام دهد.

در حالی نرخ خوراک واحدهای گازی پتروشیمی ها این روزها در دولت و مجلس در حال بررسی است که تلاش سهامداران پتروشیمی های گازی از یک سو و تلاش کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس از سوی دیگر تعیین نهایی این نرخ را در بازه ای بیش از 10 سنت با گمانه زنی ها همراه کرده است.

در حال حاضر نرخ گازی که به پتروشیمی ها تحویل می شود 2.8 سنت در هر مترمکعب است. اگر فاز اول هدفمندی یارانه ها به طور کامل اجرا شده بود هم اکنون می بایست این نرخ 13 سنت محاسبه می شد. تحویل گاز به نرخ 2.8 سنت در هر مترمکعب سود سرشاری را به جیب سهامداران این واحدها سرازیر کرده که این سود سرشار از ارزان فروشی منابع ملی است.

به عبارتی دیگر از جیب مردم زده شده و به جیب سرمایه داران واریز می شود، پولی که می توانست با احتساب نرخ مناسب، وارد خزانه کشور شده و صرف احداث زیرساختها شود.

در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در قالب بررسی مواد لایحه بودجه سال 93، نرخ پیشنهادی خوراک گازی پتروشیمی ها از سوی اعضای این کمیسیون 18 سنت در هر مترمکعب برای سال آینده پیشنهاد شد. در عین حال معظمی معاون برنامه ریزی وزیر نفت امروز نرخ واقعی خوراک پتروشیمی ها را 17 سنت اعلام کرد.

هم اکنون قرار است در خلال بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس، نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی بررسی شود.

در این راستا باتوجه به اینکه هنوز کمیسیون تلفیق به بند مربوطه در خلال بررسی های لایحه بودجه 93 نرسیده است، امشب کارگروهی متشکل از برخی اعضای کمیسیون تلفیق، کمیسیون انرژی و کمیسیون صنایع و معادن به صورت ویژه در مجلس تشکیل جلسه می دهند تا با توجه به اهمیت این موضوع از نظر جلوگیری از هدررفت بیشتر منافع ملی، به جمع بندی درستی در خصوص میزان افزایش نرخ خوراک گازی واحدهای پتروشیمی برسند.

قرار است نتیجه جلسه امشب در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح شده و بر اساس آن، نرخ خوراک گازی پتروشیمی ها تعیین تکلیف شود.

۲۲ دی ۱۳۹۲ ۱۲:۲۳
تعداد بازدید : ۸۷۴