اجرایی شدن توافق "ژنو" زمینه افزایش "صادرات نفت" را فراهم می‌کند

اجرایی شدن توافق "ژنو" زمینه افزایش "صادرات نفت" را فراهم می‌کند
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده با عملیاتی شدن توافق نامه ژنو زمینه مناسبی برای افزایش صادرات نفت ایران فراهم می شود.
به نقل از شانا سید محسن قمصری با تاکید بر این که، در توافق نامه ژنو هیچ بحثی در زمینه افزایش صادرات نفت ایران وجود ندارد، گفت: همه مشتریان نفت خام کشور در انتظار نتیجه عملی اجرای توافق ایران و ٥+١ هستند.
 
وی با یادآوری این که، در چند ماه اخیر پالایشگاه و کشورهای زیادی گفت و گوهای مقدماتی برای افزایش خرید نفت از ایران داشته اند، افزود: در مجموع هیچ شرکت یا کشوری مشخصا تصمیم گیری در این زمینه نکرده و همچنان در انتظار اجرای توافق ژنو هستند.
 
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با یادآوری این که، در اوایل سال گذشته ایران روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر کرده است، گفت: هم اکنون این میزان با حدود ٢٠٠ هزار بشکه افزایش به حدود یک میلیون و ٣٠٠ تا ٤٠٠ هزار بشکه رسیده است و به نظر می رسد تا پایان امسال تغییرات زیادی نداشته باشد.
 
قمصری پیش از این با بیان این که، نفت خام ایران نسبت به دیگر نفت خام های منطقه در مرحله فرآورش، محصولات جانبی بهتری تولید می کند، گفته بود؛ ایران هم اکنون به دنبال راه های جدید برای افزایش مشتریان و صادرات نفت خود است و این موضوع تنها خواسته ما نبوده و بازارهای جهانی نیز به نفت ایران نیاز دارند.
 
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که مشخص بودن مصرف کنندگان و پالایشگاه های نفت در دنیا به نوعی بازارهای نفت خام را محدود کرده است، گفته بود: شرکت های پالایشی و نفتی دنیا با توجه به ساختار صنعت نفت ایران تمایل به همکاری مجدد با ما در بخش های فنی و سرمایه گذاری دارند.
 
وی افزود: این موضوع لزوما به این معنا نیست که اگر شرکت های توتال یا شل در ایران کار می کنند باید نفت ایران را هم خریداری کنند؛ ایران با وجود تحریم های بین المللی در چند سال گذشته توانسته خریداران سنتی نفت خود را حفظ کند.
 
قمصری با یادآوری این که، ایران و کشورهای اروپایی هم اکنون برای از سر گیری مجدد روابط نفتی خود آمادگی دارند، گفته بود: باز پس گیری بازارهای از دست رفته در شرایط کنونی کار دشواری خواهد بود، ولی فکر می کنم که کشور ما برای انجام این مهم از توان و ابزار لازم برخوردار است.
 
وی خاطر نشان کرده بود: ایران با توجه به سهمی که سال ها در تامین انرژی اروپا داشته، تلاش خواهد کرد ارتباط با بازارهای سنتی خود را در اروپا حفظ کند.
۲۴ دی ۱۳۹۲ ۰۹:۴۷
تعداد بازدید : ۸۶۵