در آستانه اجرایی شدن توافق ژنو اعلام شد:

در آستانه اجرایی شدن توافق ژنو اعلام شد:
اوپک برای بازگشت نفت ایران به بازار جا باز کند

وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد: ایران انتظار دارد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای بازگشت نفت ایران به بازار جا باز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پنج شنبه گذشته (٢٦ دی) گفت: ایران انتظار دارد که با لغو تحریم های غرب علیه این کشور، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تولید خود را کاهش دهند و جا برای افزایش عرضه نفت ایران باز کنند.

تحریم های غرب علیه ایران سبب شده است که صادرات نفت این کشور طی ١٨ ماه گذشته بیش از نصف کاهش یابد و به حدود یک میلیون بشکه در روز برسد؛ اما در صورت حل اختلاف ها درباره برنامه هسته ای ایران، این کشور شاید به زودی بتواند نفت بیشتری به بازار عرضه کند.

ظریف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ٢٤ روسیه گفت: من مطمئن هستم می توانیم در اوپک به توافقی دست یابیم که بر اساس آن، آنهایی که سهم ایران را در اختیار گرفته اند، این کار را متوقف کنند و اجازه دهند که ایران سهم و حق واقعی خود را صادر کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پیش تر اعلام کرده بود پس از لغو تحریم ها، ٦ ماه طول می کشد که ایران به ظرفیت تولید چهار میلیون بشکه در روز بازگردد.

وزیر نفت ایران نیز ابراز اطمینان کرده بود که اوپک قادر است تا نگاه درستی نسبت به ایران داشته باشد و از اعضایی که قصد دارند به جایگاه پیشین خود بازگردند پشتیبانی کند.

اعضای اوپک که ٤٠ درصد نفت جهان را تامین می کند، در صد و شصت و چهارمین نشست این سازمان در وین اتریش تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه اوپک را ثابت نگاه دارند.

کارشناسان نفتی غرب می گویند: ایران ٦ ماه پس از لغو تحریم ها شاید بتواند تولید خود را به سه تا سه میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش دهد و برای تولید بیشتر باید تلاش کند.

۳۰ دی ۱۳۹۲ ۰۹:۳۶
تعداد بازدید : ۸۴۱