دو ایراد بزرگ توقف سوآپ نفت/ مذاکرات برای ازسرگیری سوآپ انجام شد

دو ایراد بزرگ توقف سوآپ نفت/ مذاکرات برای ازسرگیری سوآپ انجام شد
معاون وزیر نفت گفت: با توقف سوآپ نفت خام، سهم بزرگ ایران در بازار سوآپ از دست رفت و همچنین شرکت‌های طرف قرار‌داد علیه ما شکایت کردند که اکنون این شکایت ها جنبه پیگیری حقوقی پیدا کرده است.

منصور معظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی اظهار داشت: با توقف عملیات سوآپ نفت خام عملا بازار سوآپ نفت خام از ایران گرفته شد و در واقع متوقف شدن سوآپ نفت خام برای ایران 2 ایراد اساسی داشت.

وی افزود: سهم بزرگ ایران در بازار سوآپ از دست رفت و همچنین شرکت‌های طرف قرار‌داد علیه ما شکایت کردند که اکنون این شکایت ها جنبه پیگری حقوقی پیدا کرده است.

معاون امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی وزیر نفت تصریح کرد: برنامه فعلی وزارت نفت انجام اقداماتی موثر برای از سرگیری و همچنین توسعه‌ سوآپ است که از اینرو سیاست‌های جدیدی در وزارت نفت در حال پیگیری است که امیدواریم در آینده نزدیک موجب آغاز دوباره این فعالیت اقتصادی به صورت کاملا دقیق و برنامه ریزی شده شود.

وی ادامه داد: کارهای اولیه برای از سرگیری دوباره سوآپ نفت خام انجام شده و مذاکرات اولیه صورت گرفته موفقیت‌آمیز بوده است.

معظمی با بیان اینکه به احتمال زیاد مشتری‌های قدیمی خود را در این بخش به دلیل تصمیمات غلط از دست داده‌ایم، اذعان داشت: گرفتن بازار‌های قدیمی از دست رقبا بسیار سخت است. به دلیل تصمیمی که از سوی ایران گرفته شد، ایران به تعهدات خود پایبند نبود و قرار‌داد‌ها سوآپ نفت خام بر هم زده شد در نتیجه مشتریان سابق ایران نیاز خود را از طریق بازار‌های دیگر تامین کرده‌اند

۳۰ دی ۱۳۹۲ ۱۶:۴۶
تعداد بازدید : ۸۰۸