توتال: قراردادهای نفتی ایران جذاب تر از پیش خواهد بود

توتال: قراردادهای نفتی ایران جذاب تر از پیش خواهد بود
مدیر عامل شرکت فرانسوی توتال اعلام کرد که مدل تازه قراردادهای نفتی ایران نسبت به گذشته جذاب تر می شود.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، کریستوف دومارژری، مدیر عامل شرکت توتال فرانسه در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی بلومبرگ در شهر داووس سوئیس گفت: ایران درنظر دارد به محض لغو تحریم های تجاری، ضوابط و شرایط بهتری را برای توسعه میدان های نفت و گاز خود به شرکت های نفتی پیشنهاد داد.

وی با بیان این که قراردادهای نفت و گاز ایران جذاب تر از پیش خواهد بود، اظهار کرد: آنها مطمئن هستند که تحریم ها برداشته می شود.

دومارژری اظهار کرد: سومین شرکت بزرگ نفتی اروپا که فعالیت خود در میدان گازی پارس جنوبی ایران را در سال ٢٠٠٩ به دلیل تشدید تحریم های آمریکا متوقف کرده بود، حق خاصی برای ازسرگیری کار روی پروژه های پیشین ندارد و پروژه های ما در زمان خروج از آنها پایان یافته است.

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پنج شنبه (٣ بهمن) نشستی با مدیران ارشد شرکت های بزرگ نفتی جهان از جمله دومارژری داشت.

مدیرعامل توتال به نقل از روحانی و با بیان این که پیام همانند همیشه بود، اظهار کرد: ما ذخایر نفت و گاز عظیمی داریم؛ ما به مهارت های مدیریتی و فناوری شما نیازمندیم و واقعا به پولتان نیازی نداریم.

وی افزود: ما خواهان بازگشت شما هستیم.

دومارژری اظهارکرد: اولویت ایران توسعه میدان پارس جنوبی (توتال پیشتر در آن برای افزایش ظرفیت صادرات فعالیت می کرد) و توسعه دوباره میدان های قدیمی به منظور افزایش تولید آنهاست.

مدیرعامل توتال گفت: این حقیقت که آنها به ما می گویند که فعالیت را آغاز کنید و آماده شوید، شاید بدان معناست که آنها آماده گفت وگوهای سیاسی هستند؛ درغیر این صورت دلیلی وجود ندارد که بیایند و به ما بگویند آماده همکاری شوید.

وی افزود: هر گونه تولیدی در ایران پس از سال ٢٠١٧ خواهد بود.

پائولو اسکارونی، مدیر عامل شرکت انی، روز پنجشنبه (سوم بهمن) در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به خبرنگاران گفته بود: بهترین راه برای بازگشت شرکت هایی مانند انی به ایران رعایت تحریم ها و سوق دادن دو طرف به سوی دستیابی به توافقی است که به روزی لغو تحریم ها را در پی داشته باشد. 

منابع نزدیک به مذاکرات ایران با شرکت های نفتی اروپایی گفتند: تهران مطمئن است که بهبود روابط با غرب راه را برای از سرگیری مبادله نفت با اروپا از  اواخر سال جاری میلادی هموار می کند.
۵ بهمن ۱۳۹۲ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : ۸۶۷