صادرات نفت ایران در ماه ژانویه افزایش می یابد

صادرات نفت ایران در ماه ژانویه افزایش می یابد
صادرات نفت ایران در ماه ژانویه تاکنون برای سومین ماه پیاپی افزایش یافت و این بدان معناست که کاهش فشارهای تحریم کمک می کند تا ایران نفت بیشتری صادر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک شرکت رصد کننده نفتکش های حامل محموله های نفتی اعلام کرد: صادرات نفت ایران در ماه ژانویه حدود ٥٠ هزار بشکه افزایش یافته و مجموع این مقدار تا پایان ماه جاری میلادی به حدود یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز می رسد که این به معنای افزایش درآمدهای نفتی ایران ١٥٠ میلیون دلار در ماه است.

بعید به نظر می رسد که افزایش اندک صادرات نفت ایران نتیجه مستقیم کاهش تحریم ها باشد زیرا توافق هسته ای ایران و گروه ١+٥ تنها از روز دوشنبه گذشته ( ٣٠ دی) اجرایی شده است.

با این وجود توافقنامه موقت ایران و قدرت های جهانی در اواخر ماه نوامبر ٢٠١٣ در ازای کاهش تحریم های ایران به دست آمد ریسک خرید نفت از ایران را کاهش داده و منجر به افزایش صادرات نفت ایران در ماه های پس از توافق شده است.

مارک دوبوویتز از " بنیاد دفاع از دموکراسی ها" مستقر در آمریکا و از حامیان اعمال تحریم های شدید علیه ایران، در این باره گفت: تعلیق تحریم ها علیه صنعت نفت ایران فشار را از روی صنعت نفت این کشور بر می دارد.

به گفته وی، ایران نه تنها در حال از دست دادن ظرفیت ذخیره سازی تولید مازاد خود بود بلکه با این خطر رو به رو بود که با بسته شدن میدان نفت خود متحمل خسارت های جبران ناپذیری شود.

وی ادامه داد: هزینه حمل نفت ایران کاهش می یابد و این کشور اکنون می تواند اتکا بر کشتی های خارجی را برای کالا به حال تعلیق در آورد و به طور فزاینده ای ظرفیت حمل و نقل خود را برای تحویل نفت افزایش دهد. 

یک منبع آشنای دیگر با تحولات حمل نفت ایران برآورد کرد که صادرات نفت ایران در ماه ژانویه ٦٠ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که عمدتا شامل افزایش صدور نفت به هند خواهد بود.

این منبع گفت: خرید نفت چین از ایران با ثبات خواهد بود و ترکیه روزانه ١٠٥ هزار بشکه نفت از ایران وارد می کند. به گفته وی سوریه نیز تا اندازه ای نفت بیشتری از ایران می خرد.

در همین حال افزایش صادرات نفت ایران و نیز بهبود وضعیت صادرات نفت از لیبی می تواند قیمت های نفت را در سال ٢٠١٤ تحت تاثیر قرار دهد.

اتحادیه اروپا و آمریکا از دوشنبه گذشته به مدت شش ماه برخی تحریم ها علیه ایران از جمله محدودیت های مربوط به بیمه نفتکش ها را لغو کرده اند

از اواسط سال  ٢٠١٢ که این تحریم وضع شد این اولین بار است که نفتکش ها به بیمه دسترسی خواهند داشت. نفتکش های حامل نفت ایران پیش از این به جایگزین های اندکی دسترسی داشتند که به طور عمده به وسیله وارد کنندکان برقرار شده بود.

آژانس بین المللی انرژی نیز  در گزارش ماهانه خود که روز سه شنبه منتشر شد اعلام کرده بود: صادرات نفت ایران در ماه دسامبر با ٥٠ هزار بشکه افزایش به یک میلیون و ١٥٠ هزار بشکه در روز رسید و اکنون که بیمه نفتکش ها آسان شده بازهم ممکن است افزایش یابد.

۵ بهمن ۱۳۹۲ ۱۰:۰۳
تعداد بازدید : ۸۷۸