معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری:

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری:
ارزش منابع هیدروکربوری قابل استحصال موجود در ایران ٣٠ هزار میلیارد دلار است

ارزش منابع هیدروکربوری قابل استحصال موجود در کشور که هم اکنون بیش از ٣٠ هزار میلیارد دلار برآورد می شود، با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و به کارگیری منابع هیدروکربوری به عنوان خوراک در زنجیره ارزش، چندین برابر افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در همایش تفکر بسیجی، پژوهش و اقتصاد مقاومتی که چهارشنبه (دوم بهمن ماه) در محل همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در این مسیر، پژوهش و فناوری می تواند با اصلاح و تبدیل چرخه معیوب اقتصاد متکی به نفت به چرخه اقتصاد پویا و مولد، نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور ایفا کند.

وی با بیان اینکه لازم است نفت را به عنوان یک دارایی مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: با استفاده از علم، دانش و فناوری های روز، می توان به ضریب شدت انرژی بهینه دست یافت و به تدریج انرژی های پایدارتر و تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، باد و ژئوترمال را جایگزین مصارف انرژی در داخل کشور کرد.

مقدم یادآور شد: تاکنون درآمد حاصل از تولید و فروش منابع هیدروکربوری کشور به هشت هزار میلیارد دلار رسیده است و در صورت کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی، می توان از منابع هیدروکربوری باقیمانده به نحو مطلوب تری بهره برد.

به گفته وی، کشور در زمینه سرمایه با هیچ مشکلی رو به رو نیست و مدیریت اصولی و صحیح منابع می تواند به بهبود بهره وری و افزایش عایدات ملی منجر شود. 

همایش ملی تفکر بسیجی، پژوهش و اقتصاد مقاومتی با همت پایگاه علمی و تخصصی بسیج شهید دکتر چمران، چهارشنبه گذشته در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

نقش پژوهش در خودباوری، تولید ملی و خلق حماسه اقتصادی؛ تفکر بسیجی و نقش آن در توسعه و بهبود فرهنگ پژوهش؛ اقتصاد مقاومتی در برابر اقتصاد وابسته؛ به کارگیری فناوری های نوین در اقتصاد مقاومتی؛ پژوهش، اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز ١٤٠٤؛ نقش بنگاه های دانش بنیای در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی؛ فرصت ها و چالش های مدیریت نظام پژوهش در اقتصاد مقاومتی و ایده پژوهش و تولید محصول با رویکرد تکمیل  زنجیره ارزش در صنعت نفت از مهم ترین محورهای این همایش بود.

۵ بهمن ۱۳۹۲ ۱۰:۰۷
تعداد بازدید : ۸۸۷