ایران به دنبال احیای صنعت گاز است

ایران به دنبال احیای صنعت گاز است
ایران به عنوان نخستین دارنده ذخایر گازی جهان با جدیت پروژه های توسعه میدان گازی پارس جنوبی را دنبال می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از عسلویه، در پی امیدواری ها نسبت به لغو تحریم های ایران و بازگشت شرکت های بزرگ نفتی جهان به این کشور، تهران با جدیت کامل به دنبال توسعه میدان گازی پارس جنوبی است.

حمیدرضا مسعودی، مدیر طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی در عسلویه، ٩٢٠ کیلومتری (٥٧٠ مایلی) تهران، گفت: در صورت تمایل شرکت های خارجی برای بازگشت به ایران ما از حضور آنها استقبال می کنیم.

وی اظهار کرد: با آن که کار ساخت پالایشگاه پارس جنوبی ادامه دارد اما به طور حتم حضور شرکت های خارجی می تواند به روند توسعه پارس جنوبی شتاب دهد.

تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، نبود سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و چالش های فنی، سال ها مانع توسعه میدان بزرگ فراساحلی پارس جنوبی شده است.

ایران پس از خروج شرکت های توتال فرانسه، رپسول اسپانیا و شرکت انگلیسی-هلندی شل از طرح توسعه میدان پارس جنوبی، در تلاش برای پر کردن جای خالی این شرکت ها بوده و تلاش کرده است که به توسعه این میدان به وسیله شرکت های دولتی و نیمه خصوصی ایرانی ادامه دهد.

در همین حال، هدف حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای حل و فصل اختلاف با غرب درباره برنامه هسته ای تهران، امیدها را برای لغو تحریم های مالی علیه این کشور افزایش داده است.

روابط دیپلماتیک همچنین می تواند به جذب سرمایه های خارجی، بازگشت شرکت های بزرگ نفتی به ایران و احیای میدان های نفتی قدیمی و میدان پارس جنوبی منجر شود.

مقام های وزارت نفت ایران می گویند که چهار فاز در میدان پارس جنوبی نزدیک به تکمیل شدن هستند.

در میان فازهای پارس جنوبی، فاز ١٢، یکی از بزرگ ترین فازهای این میدان به شمار می رود که با عملیاتی شدن کامل می تواند روزانه ٨١ میلیون مترمکعب گاز تولید کند.

علیرضا عبادی، سرپرست و ناظر فاز ١٢ اظهار کرد: این پالایشگاه ٧,٨ میلیارد دلاری ظرف چند ماه تولید اولیه ١٠ درصدی را آغاز می کند اما لغو تحریم ها می تواند به روند توسعه آن شتاب بخشد.

عبادی در سفر خبرنگاران رسانه های خارجی به عسلویه به خبرنگاران گفت: تجهیزات ضروری مانند کمپرسورها که به سفارش ایران در آلمان ساخته شده اند و هم اکنون در مرحله آزمایش قرار دارند، در معرض تحریم های اتحادیه اروپا قرار دارند و نمی توانند تحویل داده شوند.

به گفته مقام های وزارت نفت ایران، با عملیاتی شدن کامل چهار کارخانه در حال توسعه میدان پارس جنوبی، تولید کنونی گاز که ٢٩٠ میلیون مترمکعب است و بیشتر برای مصرف داخلی استفاده می شود، حدود دوبرابر می شود.

۶ بهمن ۱۳۹۲ ۱۲:۴۳
تعداد بازدید : ۸۴۵