رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی:

رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی:
بازار سرمایه از توسعه صنعت پتروشیمی حمایت می کند

رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان شرکت های پتروشیمی گفت: تمام فعالان در بازار سرمایه و نیز بخش خصوصی از صنعت پتروشیمی ایران حمایت می کنند.

به گزارش شانا رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان شرکت های پتروشیمی امروز در جمع فعالان بورسی که با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادرا برگزار شد، تصریح قانون گذار را برای تعیین قیمت نرخ خوراک پتروشیمی ها با رعایت اصل رقابت‌پذیری مورد تأکید قرار داد.

مرتضی عزیزی، رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی با داشتن نیروی انسانی، خوراک و وجود آبهای آزاد، پرپتانسیل ترین صنعت کشور است اما هم اکنون به دلیل شفاف نشدن قیمت نرخ خوراک و اساساً بی ثباتی در تعیین قیمت نرخ خوراک این صنعت و جایگاه آن در بازار سرمایه با مشکل رو به رو شده است.

بر پایه اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار ، وی با اشاره به اینکه سالانه صنعت پتروشیمی ٥ میلیون مترمکعب گاز مصرف می کند، گفت: مابه التفاوت خوراک ٧ تا ١٣ سنتی به اعتقاد وزارت نفت کمک ٣٠٢ میلیون دلار را عاید صنعت پتروشیمی می کند در حالیکه سالانه ٥ برابر این میزان گاز در مسجد سلیمان و خارک بدون مالیات، درآمد و ارزش افزوده سوخته می شود.

مدیرعامل نفت و گاز پارسیان با اشاره به کمک صنعت پتروشیمی به سایر بخش ها گفت: سال گذشته وزارت کشاورزی اوره کشاورزی را با ٧٠ درصد تخفیف، ١٠٠ میلیون دلار از پتروشیمی ها ارزان ترخریده است که این به معنای کمک صندوق های سرمایه گذاری و مردم به دولت است.

وی با بیان فرصت پیش آمده در مذاکرات هسته ای کشور افزود: در فرصت ٦ ماهه پیش آمده می توان پیشرفت در طرح های توسعه صنعت پتروشیمی را پیش برد تا در صورتی که بعد از این دوره توافق نهایی هم صورت نگرفت کشور کم و کاستی از جهت پیشبرد برنامه های توسعه ای نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در جریان این جلسه به جایگاه بازار سرمایه در سال های اخیر پرداخت و گفت: بازار سرمایه دوشادوش بازار پول حرکت می کند در حالی که، در تمام اقتصادهای رشد یافته از بازار سرمایه با سیاست های مالیاتی و تشویقی حمایت می شود.

علیرضا عسگری مارانی افزود: پایه بازار ایران، بازار پول است و با گسترش این بازار هنوز بازار سرمایه نتوانسته به جایگاه اصلی برسد بنابراین نیازمند این هستیم که الگویی طراحی شود که دغدغه های ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه را کاهش بدهد.

وی اظهار کرد: به دلایل مختلف از جمله تبصره های بودجه، تغییر در قوانین و مقررات و تغییر مدیریت ها، وجود کمیسیونی برای کاهش ریسک سیستماتیک بازار سرمایه در مجلس ضروری جلوه می کند تا پیش از تصویب قوانین و مقررات در این کمیسیون تأثیرات تصمیمات مورد توجه و کار کارشناسی قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران با بیان اینکه بازار سرمایه می تواند به جایگاه واقعی خود در نظام اقتصادی کشور برسد، گفت: پایین بودن P/E شرکت های حاضر در بورس ایران از ویژگی های ممتاز و جذاب این بازار در مقایسه با بورس های سایر کشورها است بنابراین این بازار می تواند به کمک سیاست های مالیاتی، تشویقی و صندوق های پشتیبانی از ارزش فعلی (٣٢٠ هزار ملیارد تومان) ٢ تا ٣ برابر رشد کند.

۱۲ بهمن ۱۳۹۲ ۰۸:۵۷
تعداد بازدید : ۹۴۳