بازگشت به روزهای سه رقمی نفت

بازگشت به روزهای سه رقمی نفت
هفته گذشته بهای نفت توانست دوباره جایگاه خود را بالای 100 دلار تثبیت کند و از 97 دلار و 70 سنت در آغاز هفته، به 100 دلار و 59 سنت در پایان آن رسید.
معاملات بازار نفت در هفته گذشته در حالی آغاز شد که بحران کسر بودجه، دوباره بر قاره اروپا و حوزه یورو سایه انداخت و سبب شد ارزش یورو در برابر دلار کاهش یابد.

افزایش ارزش دلار که مبنای قیمت گذاری نفت است، به طور معمول مطلوبیت این سوخت را کاهش می دهد زیرا در این حالت، خرید آن برای دارندگان ارزهای غیر از دلار، گران تر تمام می شود.

با توجه به آن چه گفته شد، در نخستین روز کاری بازار نیویورک در هفته گذشته (دوشنبه 2 خرداد)، بهای هر بشکه نفت خام دبلیو.تی.آی آمریکا برای تحویل در ماه ژوئیه 2 دلار و 40 سنت کاهش یافت و به 97 دلار و 70 سنت برای هر بشکه رسید.

روند کاهشی بهای نفت در روزهای گذشته بعضی از کارشناسان را به این اعتقاد رساند که وضعیت بازسازی اقتصاد جهانی و دورنمای تقاضای نفت هنوز متزلزل است اما کارشناسانی همچون جیسون شنکر از مؤسسه آمریکایی پرستیژ اکانمیکز تأکید کردند رشد اقتصاد جهانی ادامه دارد و بحران های مالی اروپا تأثیری بر افزایش مصرف نفت نخواهد گذاشت.

شنکر گفت: بعید است وضعیت اروپا بتواند اقتصاد جهانی را متوقف کند و اگر اقتصاد جهانی به رشد خود ادامه دهد، بهای نفت نیز در نهایت افزایش خواهد یافت.

پیش بینی شنکر یک روز بعد (سه شنبه 3 خرداد) درست از آب در آمد و بهای نفت با یک دلار و 89 سنت رشد، به 99 دلار و 59 سنت برای هر بشکه رسید.

در این روز بانک آمریکایی گلدمن ساچس پیش بینی خود را درباره بهای نفت خام برنت در سال جاری میلادی، از 105 دلار به 120 دلار افزایش داد و دلیل این افزایش را تأثیر رشد مصرف نفت بر کاهش ذخایر مصرف کنندگان و افت ظرفیت اضافی تولید اوپک ذکر کرد.

با افت شدید ذخایر فراورده های نفتی آمریکا، روند افزایشی در بازار نفت روز چهارشنبه (4 خرداد) نیز ادامه یافت و بهای نفت خام دبلیو.تی.آی با یک دلار و 73 سنت افزایش، به 101 دلار و 32 سنت برای هر بشکه رسید.

نگرانی درباره پایین بودن میزان رشد اقتصادی آمریکا نسبت به پیش بینی ها در سه ماه نخست 2011 و به دنبال آن نگرانی های تازه درباره شرایط تقاضای نفت خام، سبب شد روند افزایشی بهای نفت در روز پنج شنبه (5 خرداد) متوقف شود.

با این حال، کاهش یک دلار و 9 سنتی بهای نفت در این روز نتوانست آن را به زیر 100 دلار باز گرداند و قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو.تی.ای در سطح 100 دلار و 23 سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

گرانی بنزین در پی اوج گرفتن تقاضای این محصول در آستانه فصل رانندگی در آمریکا، بهای نفت را در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (جمعه 6 خرداد)، 36 سنت افزایش داد تا این محصول با رسیدن به 100 دلار و 59 سنت، پس از مدتها، هفته را با قیمت 3 رقمی به پایان برساند.

در مجموع در هفته گذشته، بهای هر بشکه نفت خام دبلیو.تی.آی برای تحویل در ماه ژوئیه نسبت به بهای پایانی هفته پیش از آن، یک دلار و 10 سنت افزایش یافت.

۹ خرداد ۱۳۹۰ ۱۲:۲۰
نفت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۲۵۲