تولید بنزین در پتروشیمی ها به مرور متوقف می شود

تولید بنزین در پتروشیمی ها به مرور متوقف می شود
بنزین تولیدی پتروشیمی ها هم اکنون به عنوان اکتان افزا استفاده و با گذشت زمان از فرآیند تولید و توزیع حذف می شود.

مدیرکل ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت، در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، در گفت و گو با خبرنگار شانا، درباره بنزین تولیدی پتروشیمی ها گفت: بنزین پتروشیمی ها با گذشت زمان از فرآیند تولید و توزیع حذف خواهد شد.

کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز پیشتر در باره برخی انتقادها از کیفیت بنزین تولیدی در پتروشیمی گفته بود: در صورت کسب مجوزهای لازم دولت با  واردات بنزین در سال آینده  تولید بنزین را در مجتمع های پتروشیمی متوقف می کنیم.

محمدحسین اردشیری تصریح کرد: بنزینی که هم اکنون در چهار کلان شهر اول کشور توزیع می شود سوخت پاک است و آلودگی ندارد؛ ضمن آنکه بنزین تولیدی در پتروشیمی ها به صورت مستقیم در هیچ شهری از ایران توزیع نشده است.

وی با تاکید بر این که بنزین تولیدی پتروشیمی ها پاک است، گفت: این سوخت به صورت مستقیم مصرف نمی شود و به عنوان اکتان افزا با بنزین تولیدی پالایشگاه ها مخلوط می شود.

عضو کمیسیون سی دی ام از سازمان ملل گفت: منابع معتبر تا کنون هیچ استدلال فنی مبنی بر ایجاد آلودگی بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی ارائه نکرده اند؛ این در حالی است که این فرآورده در آزمایشگاه های صنعت نفت آزمون شده است.

زنگنه و نوذری، وزیران سبز محیط زیست

عضو کمیسیون تغییرات آب و هوا، با بیان اینکه هر سال تقریبا وزارت نفت در حفظ محیط زیست در رتبه های نخست قرار می گیرد، افزود: رتبه های بعدی با وزارت نفت فاصله ی زیادی دارند.

اردشیری گفت: دو وزیر نفت تا کنون به عنوان "وزیر سبز" از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست شناخته شده اند.

به گفته وی عنوان وزیر سبز به وزیران فعال در حوزه محیط زیست اطلاق می شود که فعالیت ها و برنامه های وزارتخانه آنان بر اساس  استانداردهای محیط زیست انجام می شود. مهندس بیژن زنگنه و غلامحسین نوذری نیز در گذشته به عنوان وزیر سبز برگزیده شده اند و این مهم نشان دهنده عملکرد خوب وزارت نفت در حوزه محیط زیست است.

مازوت حذف می شود ، اگر گاز ذخیره شود

نماینده وزارت نفت در کمیسیون های زیست محیطی کشور، با اشاره به ساخت مخازن ذخیره سازی گاز در کشور گفت: ذخیره سازی در مخزن سراجه قم در حال انجام است، اما این کافی نیست؛ از این رو مخزن شوریجه نیز در حال ساخت است که با بهره برداری از این واحد مازاد مصرف گاز در تابستان  برای مصرف سوخت زمستان در مخازن ذخیره می شود.

وی افزود: برنامه ساخت مخازن ذخیره سازی گاز به سمتی حرکت می کند که در زمستان این امکان فراهم شود تا سوخت مایع از سبد سوختی نیروگاه ها حذف شود.

توزیع ٨ میلیون لیتر بنزین پاک در تهران نهایی شد

اردشیری درباره آخرین خبرها از توزیع سوخت پاک نیز گفت: از روز پنجشنبه (٢٤ بهمن ماه)، ٨ میلیون لیتر بنزین پاک در تهران توزیع شد (معادل ٨٠ درصد از مصرف شهر تهران)، از این رو تعداد جایگاه های توزیع کننده سوخت پاک به ترتیب از ٢٢ به ١٣٢ جایگاه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه شتاب حرکت از تولید بنزین استاندراد یورو ٢ به سمت یورو ٤ رو به فزونی است افزود: بنزین یورو ٤ در شهرهای تهران، کرج، اصفهان و اهواز در حال توزیع است، البته توزیع این سوخت در برخی شهرها نوسان دارد مانند تهران که با افزایش تولید، پوشش کامل تر می شود.

مدیرکل ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تمهیدات لازم برای بهبود کیفیت فرآورده های نفتی را انجام می دهد، ضمن آنکه تعامل وزارت نفت و سازمان محیط زیست بسیار سازنده است.

۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ۱۵:۳۹
تعداد بازدید : ۸۲۵