ساخت پالایشگاه نفت در منطقه آزاد چابهار مورد موافقت قرار گرفت

ساخت پالایشگاه نفت در منطقه آزاد چابهار مورد موافقت قرار گرفت
ساخت پالایشگاه نفت فوق سنگین در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار توسط شرکت پتروچین پارس مورد موافقت قرار گرفت.
به گزارش روز شنبه سازمان منطقه آزاد چابهار، در نشست هیاتهایی از چین و ایران، سرمایه گذار شرکت پتروچین پارس با مدیرعامل و مدیران اقتصادی منطقه آزاد چابهار، با توجه به هزینه کمتر و مسافت کوتاه بندر چابهار با افغانستان و کشورهای آسیای میانه موافقت شد شرکت پتروچین با ساخت پالایشگاه نفت فوق سنگین فرآورده های آن را از این بندر صادر کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در این نشست با استقبال از طرحهای سرمایه گذاری، به تسهیلات ویژه ای که این سازمان برای جذب سرمایه گذاران در نظر گرفته اشاره کرد.

ˈحامدعلی مبارکیˈ گفت: انتخاب این منطقه برای سرمایه گذاری عقلایی و مقرون به صرفه برای سرمایه گذار و مردم است.

وی افزود: سهولت دسترسی به آبهای آزاد و کشورهای افغانستان، پاکستان، آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و وجود نیروی کار مناسب گوشه ای از ویژگیهای چابهار است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به توانمندیها و ظرفیتهای این منطقه، از تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران کشورهای مختلف که علاقه مند به استفاده از این ظرفیتها و مزیتهای مهم تجاری ایران و سرمایه گذاری مشترک در چابهار هستند دعوت به سرمایه گذاری کرد.

مبارکی گفت: با توجه به تاکید دولت تدبیر و امید در خصوص ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری امیدواریم این پروژه به عمران و آبادانی منطقه کمک کند و سازمان منطقه آزاد نیز آماده هر نوع همکاری در چارچوب قوانین مناطق آزاد است.

وی با تاکید بر رعایت قوانین و ضوابط زیست محیطی گفت: گرفتن مجوزهای محیط زیست و تاییدیه های لازم بسیار حائز اهمیت و ضروری است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار همچنین آمادگی این سازمان را برای همکاری در حوزه گردشگری با توجه به شرایط خاص اقلیمی و ظرفیتهای طبیعی سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان چابهار اعلام کرد.

در گزارش سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین آمده: ˈپتروچین پارسˈ شرکتی ایرانی - چینی با 51 درصد سهام ایرانی و 49 درصد چینی است. مجوز ساخت پالایشگاه نفت فوق سنگین با جانمایی 30 هکتار به صورت موقت و 31 هکتار ذخیره با اشتغالزایی مستقیم 250 نفر و غیرمستقیم هزار و 200 نفر را دارا است.

بر اساس این گزارش: فرآورده های این شرکت مازوت، قیر، دیزل، نفتا و نفت سفید است که فعالیت آن از 10 اسفند 92 با اخذ مجوزهای لازم به ویژه مجوز زیست محیطی با حضور مقامات ایرانی، چینی و تیم مهندسی آغاز می شود و در طول یک سال به بهره برداری خواهد رسید.

در ادامه گزارش آمده: این پالایشگاه ظرفیت تولید چهل هزار بشکه در روز و قابلیت صادرات به چین و کشورهای افغانستان و پاکستان را نیز دارد و چابهار با مزیتهای جغرافیایی متناسب با احداث پالایشگاه می تواند تمهیدات لازم را فراهم کند.
۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ۰۹:۵۱
تعداد بازدید : ۱,۰۲۸