معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: تحریمها علیه ایران، به مصرف کنندگان تحمیل شد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: تحریمها علیه ایران، به مصرف کنندگان تحمیل شد.
جهان، صدای ایران را بشنود

علی ماجدی صبح امروز (شنبه سوم اسفند) در همایش هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت در مرکز همایش های صدا و سیما گفت: همزمانی مذاکرات ایران با ١+٥ و نشست هم اندیشی قراردادهای نفتی نشاندهنده رویکرد جدید ایران به عرصه بین المللی است.

وی با بیان این مطلب  افزود: امیدوارم دنیا پیام ایران را به درستی دریافت کند و نظریات خود را در جلسات هم اندیشی ارائه دهند تا زمینه برای توسعه و رشد صنعت نفت ایران فراهم شود.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل با اشاره به اینکه هدف تحریم طی این سالها صنعت نفت و گاز ایران بوده است تصریح کرد: تحریمها طی این سالها باعث شده صادرات نفت ایران در حیطه جهانی محدود شود و شرکتهایی که وارد مبادله با ایران می شوند مجازات  شوند.

ماجدی با اشاره به اینکه در زمینه صادرات گاز نیز برای ایران مشکلات زیادی ایجاد کرده اند افزود: در حالی که ایران به عنوان اولین دارنده ذخایر گازی جهان می تواند نقش بسزایی در انرژی دنیا داشته باشد اما به دلیل سنگ اندازی برخی کشورها علیه ایران ، این حق از ایران و جهان برای استفاده اقتصادی از گاز ایران گرفته شد.

وی افزود: در حالی که مسیرهای صادرات گاز با خط لوله بهترین مسیر است اما این کشورها خط لوله نابوکو را که هیچ گازی ندارد در مقابل گاز ایران قرار می دهند تا این فرصت را از ما بگیرند.

معاون وزیر نفت گفت: هزینه بسیاری از این پروژه های مطالعاتی پوچ بوده است اما آنها برای اینکه ایران در این معادله نباشد این مسیر را انتخاب کردند.

ماجدی با اشاره به اینکه کشورها بحق دنبال متنوع سازی منابع هستند تصریح کرد: تحریم هایی که  علیه ایران انجام شده علاوه بر ایران به کشورهای مصرف کننده نیز تحمیل شده است.

وی افزود: در تحریم های یکجانبه بسیاری از شرکتها فرصت حضور در ایران را از دست داده اند اگر چه ایران نیز فضای توسعه میادین نفت و گاز خود را تا حدودی از دست داد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه نگاه جهان به ایران باید تغییر کند افزود: ایران هیچگاه به هیچ کشوری حمله نکرده است و همیشه امنیت آبراه خلیج فارس را تامین کرده است.

ماجدی از سازمان تجارت جهانی (WTO) خواست تا به شعار آزادی تجاری که می دهد عمل کند و در عین حال گفت: در تحریم ها تنها ایران ضرر نکرده است، بلکه شرکتهای بین المللی هم متضرر شده اند.

وی با بیان اینکه اقتصاد را باید سیاست زدایی کنیم تصریح کرد: سیاست همیشه در اقتصاد نقش مخربی داشته است.

معاون وزیر نفت افزود: نگاه جهان که شعار آزادی را می دهد باید در خصوص آزادی تحقق پیدا کند.

ماجدی با بیان اینکه تولید و سرمایه گذاری نفتی به عامل های اقتصاد بر می گردد افزود: کشورهای همسایه با مراجعه به ایران خواهان دریافت گاز هستند اما تحریم ها مانع می شود. این نگاه باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه اصلاح قراردادهای نفتی موجب شکوفایی اقتصاد ایران می شود افزود: شرکتهای بین المللی این روزها در این فکر هستند تا هر چه سریع تر این قراردادها نهایی شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ایران خواهان سهم خود از بازار متناسب با منابع غنی نفت و گاز خود است تصریح کرد: ایران هیچ سهمی علاوه بر بر آنچه سهم خود است از بازار جهانی نمی خواهد بلکه طالب سهم خود به اندازه دومین دارنده ذخایر نفتی و اولین دارنده ذخایر گازی جهان است.

ماجدی با اشاره به پیش نویس قراردادهای نفتی گفت: در این پیش نویس حضور بلندمدت در میادین نفتی لحاظ شده است ضمن اینکه مسئله بازدهی قراردادها و سوددهی نیز مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.

وی افزود: امنیت ایران امنیت منطقه است.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت گفت:مجموع ذخایر نفتی و گازی ایران نیز ٤٠٠ میلیارد بشکه است که در طول چند سال گذشته بجز ١,٥ سال اخیر همواره در جایگاه دوم تولید کنندگان نفت در اوپک بودیم.

ماجدی در همایش بررسی اصلاح قراردادهای نفتی تصریح کرد: هم‌اکنون ایران دارای ٣٣,٦ تریلیون مترمکعب گاز است که معادل ٢٣٤ میلیارد بشکه نفت می‌شود.

وی ادامه داد: مجموع ذخایر نفتی و گازی ایران نیز ٤٠٠ میلیارد بشکه است که در طول چند سال گذشته بجز ١,٥ سال اخیر همواره در جایگاه دوم تولیدکنندگان نفت در اوپک بودیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ارزانترین راه صادرات گاز از طریق خط لوله و از راه ایران است، تصریح کرد: کشورها سعی می‌کنند با هزینه‌های بسیار زیاد ایران را دور بزنند و خطوط انتقال گاز را از مسیرهای دیگری احداث کنند و  به عنوان نمونه می توان از خط لوله گاز ناباکو نام برد.

۴ اسفند ۱۳۹۲ ۰۸:۵۸
تعداد بازدید : ۸۰۱