رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از کم کاری های دولت گذشته:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از کم کاری های دولت گذشته:
بسیاری از فرصتهای توسعه منابع نفت و گاز کشور را از دست داده ایم

آیت الله هاشمی رفسنجانی با انتقاد از کم کاری های گذشته گفت: متاسفانه در ٨ سال گذشته ایران فرصتهای زیادی را برای توسعه منابع نفت و گاز از دست داده است.

به گزارش شانا، آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح پنجشنبه ٨ اسفندماه  در سومین  "سمپوزیوم  بین المللی ایران ١٤٠٤" وضع انرژی کشور را نامطلوب توصیف کرد.

وی با بیان اینکه  مسائل مربوط به انرژی هم اکنون یکی از دغدغه های  اصلی همه جهان است، افزود:  پیش بینی شده در آینده  جنگ  بر سر مسائل انرژی  جدی  تری می شود.  اتفاقی که برای عراق و لیبی افتاده است هم به این خاطر است که این کشورها منبع اصلی انرژی در دنیا  هستند.

وی  با اشاره به اینکه طبق بررسی های صورت گرفته  هدف اصلی حضور ناتو در افغانستان و عراق، ایران است افزود: ایران از لحاظ موقعیت استراتژیک مهمترین  کشور منطقه است و در تامین انرژی دنیا حرف اول را می زند.

هاشمی رفسنجانی  به میادین مشترک هم اشاره کرد و گفت : در حالی که کشور عراق تا مرز ایران برای برداشت از مخازن مشترک پیش آمده است اما چاههای ایران در این منطقه هنوز خاموش است .

وی با بیان اینکه هم اکنون بخش زیادی از مخازن ایران  دست نخورده باقی مانده است، تصریح کرد:  به دلیل نداشتن تکنولوژی های روز هم اکنون میزان برداشت از ذخایر نفت و گاز ایران بسیار کم است در حالی که  مصرف انرژی به شدت در حال افزایش است.

هاشمی رفسنجانی افزود: متاسفانه به دلیل سیاستهای نادرست خارجی در ٨ سال گذشته، ایران فرصتهای زیادی را برای توسعه منابع  نفت و گاز از دست داده است.

 ایران امن ترین منطقه برای انتقال گاز است

آیت الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری اینکه ایران ایمن  ترین مسیر برای انتقال گاز از طریق خط لوله است گفت: تلاشهای زیادی در این زمینه صورت گرفته، از جمله مذاکراتی که با ترکمنستان برای سواپ گاز از این کشور صورت گرفت و بر مبنای آن قرار بود ایران گاز ترکمنستان را از طریق خط لوله به ترکیه صادر کند تا هم وابستگی ترکها به روسیه کاهش پیدا کند و هم ایران قدرت بزرگ منطقه در صادرات گاز شود، اما متاسفانه این مذاکرات نتیجه بخش نبوده است.

وی افزود: اگر گاز از لوله های ایران عبور می کرد امنیت جهان به ایران وابسته می شد که ایران از این فرصت استفاده نکرد.

هاشمی رفسنجانی پیشرفت در بخش پتروشیمی کشور را مطلوب دانست و افزود: اینکه ایران اندکی از خام فروشی فاصله گرفته است بسیار مطلوب است.  البته باید تلاش های بیشتری در این زمینه صورت گیرد چون بخش پتروشیمی بسیار اشتغال زا است.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ایران  دارای کلکسیونی  از انرژی های فسیلی است، گفت: اگر عالمانه از منابع نفتی برداشت و مصرف می کردیم هم اکنون به قدرت بزرگ انرژی در جهان بدل می شدیم که متاسفانه در این زمینه موفق عمل نکردیم.

هاشمی رفسنجانی به طرح آمریکایی ها  برای اینکه قدرت نفتی دنیا شوند اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها  طرحی دارند که تا سال ٢٠٢٠  قدرت مطلق جهان در عرصه صادرات نفت جهان  شوند. بر این اساس آنها قرار است از خاکهای آلوده به نفت نیز انرژی تولید کنند .

او افزود: هم اکنون در دنیا از آب شور دریا برای تولید انرژی استفاده می شود.

 

آب، بن بست آینده ایران

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از سخنانش به موضوع آب پرداخت و گفت: بی شک یکی از بن بستهای آینده ایران آب است .

وی به مرگ دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت : هم اکنون دریاچه ارومیه به یک فاجعه ملی تبدیل شده است که اگر جلو آن گرفته نشود  تا چند سال آینده تا شعاع ٣٠٠ کیلومتری آن غیر قابل  سکونت می شود.

هاشمی رفسنجانی درباره میزان هدر روی آب نیز گفت : آب های مرزی ایران  در حال حاضر در حال هدر رفتن است.  هم اکنون ٧ میلیارد متر مکعب آب کردستان تا دجله به سمت عراق می رود که این منابع را نمی توان نادیده گرفت.

اصل ٤٤ روی کاغذ مانده است

وی در بخشی از سخنانش به اصل ٤٤ قانون اساسی کشور اشاره کرد و گفت: موتور چشم انداز با ابلاغ اصل ٤٤ روشن شد که  در آن به صراحت ذکر شده که اگر دولت می خواهد فرمانروای بزرگ در عرصه اقتصادی شود، اصل ٤٤ دیگر ارزشی ندارد اما متاسفانه از کنار این موضوع به آسانی عبور شده است .

وی تصریح کرد: بخش خصوصی با قدرت زیادی که دارد  وارد هر موضوعی بشود آن را به درستی حل می کند. از این رو باید نگاه  ویژه ای به بخش خصوصی شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه همه این موارد روی کاغذ مانده است، خاطرنشان کرد: برنامه چهارم توسعه بر اساس سند چشم انداز نوشته و ابلاغ شد اما بعد از آن به جای اینکه چند قدم به اهداف برنامه نزدیک شویم از آن فاصله گرفتیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه طبق برنامه باید رشد اقتصادی به ٩ درصد می رسید ، تصریح کرد: هم اکنون  رشد اقتصادی ایران پایین است و به همین دلیل اقتصاد کوچک و مردم فقیرتر شده اند.

۱۰ اسفند ۱۳۹۲ ۱۰:۱۷
تعداد بازدید : ۸۵۰