با هدف تسهیل و تسریع صادرات و ترانزیت کالا به خارج از کشور

با هدف تسهیل و تسریع صادرات و ترانزیت کالا به خارج از کشور
ساختمان جدید گمرک مراغه و پایانه صادرات و ترانزیت این گمرک با حضور رییس کل گمرک ایران افتتاح و راه‌اندازی شد.
با افتتاح این اماکن و گشایش همزمان نخستین پایانه حمل‌ونقل ترکیبی کالا و سوخت در شهرستان مراغه, صادرات و ترانزیت کالا به خارج از کشور در آینده با سرعت و سهولت بیشتری انجام خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی گمرک ایران, دکتر عباس معمارنژاد که به همراه ایرج جباری, مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران به این استان سفر کرده بود در نخستین مرحله از سفر خود, در محل گمرک سهلان حضور یافت و از بخش‌های مختلف این گمرک بازدید کرد.
وی در این بازدید ضمن دیدار با کارکنان و قدردانی از تلاش و زحمات آنان گفت: با توجه به توقف ترانزیت کالا به گمرک تبریز و تعیین گمرک سهلان به جای آن, پیش‌بینی می‌شود حجم فعالیت‌های این گمرک در آینده 35 درصد افزایش یابد.
رییس کل گمرک ایران همچنین از استقرار سیستم ایکس‌ری در گمرک سهلان در آینده نزدیک خبر داد و اظهارداشت: این امر با همکاری شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی محقق خواهد شد. معاون وزیر اقتصاد توجه جدی به آموزش کارکنان و اجرای طرح مدیریت ریسک در این گمرک را با توجه به استقرار سیستم انتخاب مسیر کالا در امر ترخیص و همچنین آموزش‌های مرتبط با ”آی‌تی“ضروری خواند.
برپایه این گزارش, رییس کل گمرک ایران و هیأت همراه سپس در محل گمرک مراغه حضور یافتند و طی مراسمی که استاندار آذربایجان شرقی, ناظر گمرکات استان, نماینده مردم مراغه, عجب‌شیر و سراجو در مجلس, جمعی از تجار و بازرگانان و مسئولان محلی در آن شرکت داشتند, ساختمان جدید و پایانه صادراتی این گمرک را افتتاح کردند.
دکتر معمارنژاد در این مراسم با اشاره به اینکه در دو ماهه نخست سال‌جاری ارزش صادرات غیرنفتی ایران با 5/34 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 2/6 میلیارد دلار رسیده است, گفت: ارزش واردات کالا نیز در همین مدت 9 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5 درصد رشد نشان می‌دهد.
وی همچنین از ابلاغ بسته حمایتی گمرک از تولیدکنندگان به گمرکات اجرایی خبر داد و اظهارداشت: این بسته حاوی امکانات و تسهیلاتی است که گمرک در چارچوب سیاست‌‌های حمایتی دولت آنها را در اختیار فعالان بخش تولید به‌ویژه واحدهای تولیدی صادرات‌گرا قرار می‌دهد.
 معاون وزیر اقتصاد در ادامه از کاهش زمان تشریفات ترخیص و هزینه گمرکی صادرات, واردات و ترانزیت به‌عنوان دو هدف مهم گمرک در سال جهاد اقتصادی نام برد و گفت: ما معتقدیم اگر بتوانیم در این سال و سال‌های آینده موفق به انجام این کار شویم, توانسته‌ایم به‌عنوان سربازان خط مقدم جهاد اقتصادی نقش خود را ایفا کنیم.
وی افزود: سال گذشته حدود 10 میلیون تن کالا از 100 کشور دنیا از طریق خاک ایران ترانزیت شد که این امر نشانه امنیت بالا, وجود زیرساخت‌های لازم و بلااثر بودن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است. علاوه براین حدود 64 میلیارد دلار واردات و حدود 32 میلیارد دلار صادرات با 180 کشور دنیا صورت گرفته که آن هم نشانه‌ای بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها علیه کشور ما است.
وی با اشاره به نوین‌سازی و ایجاد تحول در ساختار گمرک ایران و همچنین برنامه‌ریزی برای افزایش حجم ترانزیت از 10 میلیون تن فعلی به 30 میلیون تن در سال‌های آینده گفت: یکی از مهمترین زیرساخت‌ها برای تحقق این برنامه, راه‌اندازی پایانه‌هایی است که کار ترانشیبمنت و حمل‌ونقل ترکیبی در آنها انجام شود.
رییس کل گمرک همچنین رویکرد دولت به تأمین زیرساخت‌های نوین و پیشرفته گمرکی را عامل کاهش قاچاق در کشور دانست و افزود: با توسعه زیرساخت‌های گمرکی, امکان ورود و خروج کالا از مسیرهای دیگر منتفی خواهد شد.
وی همچنین به‌روزرسانی قوانین و شفاف‌سازی مقررات را از دیگر راهکارهای مبارزه با قاچاق و ایجاد بستر مناسب برای تجارت سالم خواند.
دکتر معمارنژاد در بخش دیگری از سخنان خود تصویب الحاق ایران به کنوانسیون تجدیدنظرشده کیوتو از سوی مجلس را سبب ساده و آسان شدن رویه‌های گمرکی در کشور خواند و از انتشار فهرست فعالان اقتصادی مجاز طی یک ماه آینده خبر داد.
وی در عین حال گفت: برای تهیه فهرست مذکور, گمرک نیازمند همکاری سازمان‌های مرتبط با امر تجارت ازجمله اتاق بازرگانی, سازمان استاندارد, کنفدراسیون صادرات و مجمع واردکنندگان است.
۱۰ خرداد ۱۳۹۰ ۱۲:۳۱
گمرک |
تعداد بازدید : ۱,۳۱۰