تانکرهای حامل میعانات مرگ نفس ایلامیان را بریده اند

تانکرهای حامل میعانات مرگ نفس ایلامیان را بریده اند
قدس آنلاین–ایلام–غلامرضا محمدمرادی: تانکرهای حامل میعانات متعفن، آزار دهنده و مخرب، نفس ایلامیان را بریده اند و مردمان این دیار تاوان بی تدبیری ها را پس می دهند.
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از ایلام ،گله ها و شکایت های متعدد مردم از بوی بد میعانات مار را بر آن داشت تا برای بررسی بیشتر ، نظر تنی چند از مردم منطقه ،کارشناسان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی را جویا شویم که در زیر می آید:
*محیط زیست نوش جان؛ به داد مردم برسید!!
یکی از ساکنان شهر صنعتی چوار در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه از زمانی که تردد این تانکرهای حامل میعانات مضر و بدبو آغاز شده آسایش و آرامش مردم چوار نیز سلب شده است، می گوید: محیط زیست نوش جان مسؤلان!! معلوم نیست که مردم این منطقه و استان ایلام بعدها به چه دردها، آلام و بیماری های مهلکی مبتلا خواهند شد و باید تا دیر نشده است به دادشان رسید.
قیطاس خدمتی با اشاره به اینکه بوی متعفن این میعانات، مردم منطقه را به شدت کلافه و عاصی کرده است، اظهار می دارد: کاش مسؤلان یک شبانه روز در این شهر بمانند تا بدانند که اهالی محل و ساکنان اطراف راههای مواصلاتی استان چه زجر و زحمتی می کشند و هیچ کس پاسخگویشان نیست.
*شکایت بی نتیجه مردم، محیط زیست و بهداشت از شرکت نفت!!
یکی از اهالی شهر ایلام با بیان اینکه خوشبختانه اخیراً بخش خصوصی یک واحد شیرین سازی میعانات گازی را با هزینه ای بالغ بر هفتاد میلیارد ریال در کنار پالایشگاه گاز تجریان چوار ایجاد نموده است، می گوید: این واحد بزرگ در ایام مبارک دهه فجر امسال توسط استاندار افتتاح گردید و شور و شعف خاصی در مردم منطقه ایجاد کرد.
محسن محمدی با اشاره به اینکه این واحد توانایی حذف مرکاپتان و کاهش گوگرد میعانات را دارد، اظهار می دارد: این امر می تواند بوی نامطبوع میعانات را حذف کند و استان را برای همیشه از آثار مخرب زیست محیطی این فراورده برهاند.
وی با بیان اینکه متأسفانه با وجود احداث و افتتاح این پروژه عظیم، باز هم شاهد تردد تانکرهای حامل میعانات گازی دارای گوگرد بالا و بوی نامطبوع در سطح جاده های استان هستیم، می افزاید: این میعانات آثار مخرب زیست محیطی و بهداشتی زیادی به دنبال دارند و بارها توسط مردم، ادارات محیط زیست و بهداشت از وزارت نفت شکایت شده و متاسفانه تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.
*برتری منافع شخصی بر جان مردم ایلام و محیط زیست منطقه!!
یکی از ساکنان شهر مرزی مهران با بیان اینکه عده ای از افراد صاحب نفوذ، سهامدار و ذینفع نمی گذارند که این میعانات پس از شیرین سازی در واحد جدیدالتأسیس شیرین سازی، به مقاصد مختلف کشور صادر شوند، می گوید: گویا منافع شخصی این افراد بر جان، آسایش و آرامش مردم ایلام و محیط زیست استان برتری دارد و می خواهند مردم را تا حد مرگ آزار دهند.
فرزاد حسینی با اشاره به اینکه نفتکش های حامل میعانات متعفن، آزار دهنده و مخرب، نفس ایلامیان را بریده اند و مردمان این دیار تاوان بی تدبیری ها را پس می دهند، اظهار می دارد:
پیش از این آقایان بهانه داشتند که ایلام واحد شیرین سازی ندارد اما حالا که این واحد بزرگ با هزینه و سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است و توان اجرای کار را دارد، دیگر چه بهانه ای در سر دارند.
*میعانات گازی مرکز سلسله اعصاب انسان را مختل می کند
یکی از کارشناسان صنعت نفت در گفتگو با خبرنگارقدس آنلاین با بیان اینکه پالایشگاه گازی ایلام روزانه 6 میلیون مترمکعب گاز طبیعی را پالایش و به شبکه سراسری گاز تزریق می نماید، می گوید: یکی از تولیدات جانبی این پالایشگاه تولید روزانه حدود یک میلیون و 200 هزار لیتر میعانات گازی است که توسط نفتکش های جاده پیما جهت صادرات به بندر ماهشهر و یا به پالایشگاههای مختلف مستقر در دیگر نقاط کشور منتقل می شود.
وی با اشاره به اینکه میعانات گازی ایلام به دلیل این که دارای مرکاپتان و ترکیبات گوگردی بالا می باشند، بوی نامطبوعی از خود منتشر می کنند و استنشاق آن موجب تهوع و سرگیجه می گردد و مرکز سلسله اعصاب انسان را مختل می سازد، اظهار می دارد: به همین دلیل تانکرهای حامل میعانات گازی موجب آزار و اذیت اهالی روستاها، شهرها و رانندگان مسیر می شوند و بر پیکره محیط زیست آسیب جدی و غیر قابل جبران وارد می سازند.
*رفع این معضل با جدیت دنبال می شود
نماینده مردم ایلام، ایوان، مهران، ملکشاهی، سیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار قدس انلاین با بیان اینکه بوی بد میعانات گازی مردم منطقه را به شدت آزرده است، می گوید: تا کنون پی گیری های زیادی از طریق وزارت نفت صورت گرفته است و قول مساعد داده اند که این مشکل بزرگ را حل و فصل کنند.
عمران علی محمدی با اشاره به ساخت و افتتاح بزرگترین واحد شیرین سازی در کنار پالایشگاه گاز ایلام، اظهار می دارد: اکنون که این واحد بزرگ با سرمایه گذاری هنگفت راه اندازی شده است نباید این مواد متعفن و مخرب با تانکر حمل گردد و مردم و محیط زیست استان را بیش از پیش آزار دهد.
وی با تأکید بر رفع این معضل بزرگ در کوتاهترین زمان ممکن، تصریح کرد: اگر وزارت نفت در اسرع وقت چاره اندیشی نکند، با کمک نمایندگان ملت موضوع در صحن علنی مجلس مطرح و با جدیت دنبال خواهد شد.
امید است مسؤلان امر هرچه سریعتر در این باره چاره اندیشی کنند و نگذارند که این میعانات مخرب قبل از شیرین سازی به دیگر نقاط کشور ارسال شوند و بیش از این مردم این استان و اهالی دیگر استان های مسیر را آزار ندهند و محیط زیست را تخریب نکنند.
۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ۱۶:۱۳
تعداد بازدید : ۹۴۱