نوزدهمین نمایشگاه صنعت نفت؛ فرصتی مغتنم برای توسعه تعاملات بین المللی

تنها دو ماه تا برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی باقی است و تاکنون شرکتهای داخلی و خارجی بسیاری برای شرکت در این نمایشگاه بین المللی اعلام آمادگی کرده اند.

بی تردید برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، آن هم در کشوری که عنوان نخست دارنده مجموع دخایر نفت و گاز جهان را در اختیار دارد، از بزرگترین و معتبرترین رویدادهای اقتصادی جهان بخصوص در حوزه انرژی است. رویدادی که انتظار می رود به واسطه تغییر رویکرد سیاست خارجی دولت نسبت به سالهای اخیر، متفاوت تر از همیشه برگزار شود.

تنها دو ماه تا برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی باقی است و تاکنون شرکتهای داخلی و خارجی بسیاری برای شرکت در این نمایشگاه بین المللی اعلام آمادگی کرده اند. هیاتهای کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا و چین اعلام کرده اند که در قالب پایون در این نمایشگاه شرکت می کنند و از هم اکنون می توان حضور گسترده شرکتهای بین المللی را در این نمایشگاه بزرگ متصور شد. شرکتهای داخلی نیز که هر سال با حضور چشم افسای خود، زینتبخش نمایشگاه بوده اند، امسال مشتاق تر از همیشه به میدان می آیند تا ضمن معرفی توانمندی های خود، از نزدیک با توان شرکتهای بین المللی فعال در حوزه نفت و گاز نیز آشنا شوند و به تبادل اطلاعات و تجارب بپردازند. 

مذاکرات ایران با کشورهای ١+٥ که تاکنون توافقات رضایتبخشی را به همراه داشته است، ادامه دارد و حضور اخیر هیاتهای اقتصادی ژاپن و فرانسه در ایران، مهر تاییدی بر تغییر نگرشها و آماده سازی فضا برای توسعه تعاملات بین المللی کشورمان بوده است. در عین حال، با توجه به تعیین اولویتهای فناوری صنعت نفت در چندماه اخیر و برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران برای دسته بندی پروژه های اولویت دار بخصوص در حوزه توسعه میدانهای نفتی و گازی مشترک، شرکت کنندگان در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، با فرصتهای سرمایه گذاری اولویت بندی شده و نظام مندی روبرو می شوند که تاکید وزارت نفت بر پیشبرد این پروژه ها، امنیت سرمایه گذاری ها را چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی، بیش از پیش تضمین می کند. مقرر شده است چهار شرکت اصلی وزارت نفت و شرکتهای تابعه آنها، زیرساختهای اطلاع رسانی خود را برای حضور در نمایشگاه تقویت کنند تا سرمایه گذاران بتوانند با با بهره مندی از اطلاعاتی شفاف، در خصوص نحوه تعامل با صنعت نفت ایران تصمیم گیری کنند.

از سوی دیگر، با توجه به برنامه ریزی وزارت نفت برای بازنگری قراردادهای نفتی و برگزاری همایشی با همین عنوان در هفته های اخیر،  حساسیت نمایشگاه بین المللی صنعت نفت در نزد شرکتهای بین المللی دوچندان شده است و برآن اند با کسب اطلاعات بیشتری از این نوع قراردادها، قاطعانه تر برای گسترش حضور خود در صنعت نفت ایران برنامه ریزی کنند. در این میان، ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب و نقش بی بدیل انرژی در تحقق اهداف این سیاستها، مسئولیت سنگین تری را در این برهه زمانی، متوجه صنعت نفت کشور کرده است. گویی همه چیز دست به دست هم داده است تا نمایشگاه نوزدهم با فضایی متفاوت، آینده ای روشن تر را برای صنعت نفت کشورمان رقم بزند.

 باید توجه داشت که نیاز امروز کشور به تکنولوژی های کارآمد و نوین بخصوص در حوزه نفت و گاز که دغدغه اصلی متولیان صنعت نفت کشور شده است، بیش از هر زمان دیگری در بین نیازمندی های این صنعت خودنمایی می کند و با توجه به تاکید وزیر نفت بر این مهم، باید از نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به عنوان مسیری سازنده جهت دستیابی به مقدمات این هدف بهره جست. بی تردید در شرایطی که تب توسعه میدانهای مشترک، خواب را به چشم دلسوزان صنعت نفت دشوار کرده است و دغدغه پیشرفت، کارآمدی و جبران عقب ماندگی ها به دغدغه اصلی دولت، مجلس و نهادهای مرتبط بدل شده است، نمایشگاه نوزدهم می تواند رهگذری امن و امیدبخش برای گام برداشتن در این مسیر باشد. همانگونه که وزیر نفت اعلام کرده است: "ما باید سهم متناسب با منابع خود را در بازارهای جهانی به دست آوریم."

همه چیز برای برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی آماده است. این نمایشگاه، ١٩ اردیبهشت ماه سال آینده پایان می یابد و بی شک، پیام روشنی را در ذهن فعالان داخلی و خارجی عرصه نفت و گاز باقی می گذارد؛ پیامی که پیشتر بیژن زنگنه وزیر نفت در سی و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بر آن تاکید کرده بود: "مردم ما خواهان تعامل با دنیا در عین حفظ عزت و استقلال کشور هستند."

۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ۱۱:۱۴
تعداد بازدید : ۸۶۸