یک استاد دانشگاه تاکید کرد:

یک استاد دانشگاه تاکید کرد:
بهره گیری از تکنولوژیهای روز دنیا برای مدیریت مصرف انرژی

یک استاد دانشگاه با تاکید بر این که «نرخ» مسکنی موقت برای مصرف انرژی است بر بهره گیری ازتکنولوژی و مدیریت مصرف انرژی تاکید کرد.

قاسم امامزاده شامگاه گذشته (یکشنبه ١٨ اسفند) در برنامه ای با عنوان تاثیرات فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر محیط زیست در سیما گفت: انرژی منشا آلودگی است و باید مدیریت شود؛ بر این اساس، مدیریت انرژی تنها با افزایش قیمت میسر نمی شود  بلکه باید بیش از هر چیز مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: انگلیس برای مدیریت مصرف انرژی در یک سال، ٤٠ شرکت ایجاد کرد تا زمینه صرفه جویی را در این خصوص فراهم کند. همچنین فرانسه برای تحقق این مهم مصرف انرژی در خانه ها را بررسی و صرفه جویی  کرد.

وی با تاکید بر این که برای مدیریت مصرف انرژی باید برنامه مدونی داشته باشیم بر ضرورت تشکیل شرکتهایی در این خصوص تاکید کرد.

این استاد دانشگاه افزود: تخصیص یارانه به برخی بخشها مانند صنایع یا کشاورزی می تواند مشروط باشد تا ارزآوری برای کشور داشته باشد.

امامزاده ادامه داد: به همین دلیل این ابهام وجود دارد که آیا اجرای فاز یکم هدفمندی یارانه ها نتیجه بخش بوده یا خیر، زیرا یارانه ها بدون هیچ شرطی ارائه شده و از سوی دیگر مدت زمان معینی برای آن مشخص نشده است.

وی با استناد به گزارش سازمان ملل گفت: بر این اساس، ١٠ درصد صرفه جویی انرژی با اعلام آمار و ارقام، ١٠ درصد با فرهنگ سازی (اصلاح اطلاع رسانی)، ٢٥ درصد با اعمال تغییرات کوچک و بهره گیری از تکنولوژی و ٤٠ درصد صرفه جویی انرژی با ایجاد تغییرات اساسی میسر خواهد شد.

وی در مورد الزامات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: در گام نخست باید تاثیر اجرای فاز یکم هدفمندی بر مصرف انرژی (بدون دخالت عوامل دیگر مانند نبود تکنولوژی) بررسی شود.

امامزاده با تاکید بر این که همه نهادها و سازمانها باید گزارشی از عملکرد خود را در اجرای فاز یک ارائه دهند گفت: این گزارش سازمانها را در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بسیار کمک خواهد کرد، به عنوان مثال باید گزارشی از مصرف بنزین با اجرای این قانون ارائه شده و نتایج آن را در فاز دوم به کار گرفت.

وی گفت: مدیریت دانش توفیقها و ناکامیهای فاز یکم هدفمندی یارانه ها باید بررسی شود.

وی در مورد تاثیر هدفمندی یارانه ها بر گسترش حمل و نقل عمومی گفت: استفاده نکردن از وسایل عمومی در حمل و نقل تاکنون باعث استفاده از ماشینهای شخصی و افزایش چشم افسای مصرف انرژی شده است. بر این اساس، مدیریت مصرف در این خصوص، بسیار اهمیت دارد.

وی تخصیص یارانه به بخش حمل و نقل عمومی بخصوص مترو را در مدیریت مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: مترو تنها راه حل ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهرهاست.

وی اظهار داشت: اضافه کردن یک خط مترو تاثیری مستقیم در کاهش آلودگی هوا دارد که در صورت اعلام گزارشهای آن، فرهنگسازی مطلوبی می توان در این خصوص انجام داد.

۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ۱۴:۲۰
تعداد بازدید : ۸۰۸