پتروشیمی ها به بورس رونق دادند

پتروشیمی ها به بورس رونق دادند
بورس در سال ٩٢ روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرد و با وجود اینکه بسیاری از شرکت ها روزهای پرنوسانی در بازار را سپری کردند، پتروشیمی ها همچنان نبض بازار سرمایه را در اختیار داشتند.
به گزارش خبرنگار شانا امسال همانند سال های گذشته برای شرکت های پتروشیمی سالی سود آور بود و هرچند به پایان سال ٩٢ نرسیده ایم اما آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که شرکت های پتروشیمی با توجه به قدرت نقد شوندگی بالا سالی پربار را سپری خواهند کرد.

سهام پتروشیمی ها امسال با نوسان هایی رو به رو شد، اما یکی از عوامل پایدار بودن بورس در مقابل نوسان های قیمتی، حضور برخی از شرکت های قدرتمند پتروشیمی بود که می توان گفت با کمترین نوسان قیمت رو به رو بودند.

کارشناسان بورس بر این اعتقادند که خصوصی شدن شرکت های پتروشیمی در چند سال گذشته افزون بر درآمد زایی، موجب تقویت بازار سرمایه ایران نیز شده است و امسال نیز با واگذاری سهام چند شرکت پتروشیمی، سهم پتروشیمی ها در بورس افزایش یافت.

شرکت های پتروشیمی امسال در بهترین وضعیت سوددهی قرار داشتند و نشان دادند که صنعت پتروشیمی همچنان یک صنعت سود آور به شمار می رود و با بورسی شدن شرکت های جدید می توان آینده ای روشن را برای این شرکت ها در بورس متصور بود.

کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که یکی از سود آورترین و مطمئن‌ترین سرمایه گذاری ها خرید سهام مجتمع های پتروشیمی است به طوری که سرمایه گذاران باید منتظر سود و موفقیت باشند و باید در نظر داشت که این سودآوری بلندمدت خواهد بود.

تجربه بازار و معاملات سهام شرکت های پتروشیمی نشانگر آن است که خرید سهام شرکت های پتروشیمی، از جمله سرمایه گذاری هایی است که در طول زمان به نتیجه می رسد و نباید منتظر سود کلان طی یک تا دو فصل بود.

مدیران شرکت های پتروشیمی و فعالان بورس بر این باورند که شرایط مطلوب صنعت پتروشیمی یکی از اولین گزینه ها در بازار سرمایه برای خرید سهام محسوب می شود و متقاضیان خرید سهام این شرکت ها در حال افزایش است.

آمارهای منتشر شده و پیش بینی های بازار نشانگر آن است که افزایش حجم تولید شرکت های پتروشیمی مطلوب بوده و این عملکرد می تواند سود مناسبی را عاید سرمایه گذاران در این صنعت ارزش آفرین کند.

در این میان باید این نکته را نیز مورد توجه قرارداد که در سال ١٣٩٣ با توجه به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی های گازی، سود آوری این شرکت ها با تغییراتی همراه باشد هرچند که تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که به علت سود آوری بالای این شرکت ها روند بازدهیآنها همچنان مثبت خواهد بود.

سید فواد نبوی

۲۶ اسفند ۱۳۹۲ ۰۰:۳۴
تعداد بازدید : ۸۴۳