بهره‌برداری از پتروشیمی و پالایشگاه دهلران و مهران در آینده نزدیک/گسترش پالایشگاه ایلام

بهره‌برداری از پتروشیمی و پالایشگاه دهلران و مهران در آینده نزدیک/گسترش پالایشگاه ایلام
استاندار ایلام از برنامه‌های خود برای خروج پروژه‌های حوزه انرژی از رکود سخن گفت و اظهار کرد: فعال شدن چاه‌های نفت مهران، راه‌اندازی پالایشگاه و پتروشیمی مهران، پایان بلاتکلیفی پتروشیمی دهلران، پالایشگاه دهلران و پتروشیمی ایلام را در دستور کار قرار داده‌ام.
محمدرضا مروارید با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی این خبرگزاری ضمن تشریح برنامه‌های استانداری ایلام در حوزه نفت و گاز، گفت: اکتشاف منابع انرژی در استان قبل از انقلاب اسلامی توسط خارجی‌ها انجام شد.

 

وی با اشاره به رتبه استان ایلام در تولید انرژی کشور، گفت: اکتشاف منابع نفت و گاز در استان ایلام از سال 1347 توسط انگلیسی‌ها انجام شد و اکنون پس از استان‌های بوشهر و خوزستان قرار دارد. استان ایلام در حوزه نفت رتبه سوم و در حوزه گاز رتبه دوم را در اختیار دارد.

 

 

پتروشیمی ایلام در دولت‌های نهم و دهم با رکود روبرو شد

 

 

 

 

 

استاندار ایلام افزود: از چاه‌ها و میادین نفت و گاز استان‌ ایلام تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی استفاده‌ای نشده است. این وضعیت تا دولت اصلاحات ادامه داشت تا در آن دولت مخزن گازی تنگه بیجار و یک پالایشگاه نفت توسط وزارت نفت راه‌اندازس شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در همان سال‌ها طرح استفاده از میعانات گازی همراه نفت به جریان افتاد. این طرح موجب راه‌اندازی پتروشیمی ایلام شد اما این پتروشیمی در دولت‌های نهم و دهم به دلیل نابسامانی‌های اجرایی و مدیریتی با رکود روبرو شد.

 

مروارید در ادامه تصریح کرد: در سال 1390، 57 درصد این پتروشیمی از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار و بقیه سهام آن نیز به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شد. پس از این واگذاری مشکلات اجرایی، مدیریتی و سرمایه‌ای این واحد اقتصادی تا حدودی رفع شد.

 

 

فاز 2 پتروشیمی ایلام تا پایان سال 93 به بهره‌برداری می‌رسد

 

 

استاندار ایلام در همین راستا، از به بهره‌برداری رسیدن فاز 2 پتروشیمی ایلام تا پایان سال 1393 خبر داد.

 

وی، دولت یازدهم را بی‌رغبت از سرمایه‌گذاری‌های جدید دولتی در پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی دانست و افزود: دولت در پی تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی است.

 

 

برنامه احیای پروژه پتروشیمی و پالایشگاه دهلران

 

 

مروارید از عزم جدی استاندار ایلام در تعیین تکلیف پتروشیمی و پالایشگاه دهلران سخن گفت و افزود: توجیه سرمایه‌گذاری در پالایشگاه نسبت به پتروشیمی کمتر است ولی سرمایه‌گذاری‌ها در بلندمدت قابل بازگشت است؛ البته استانداری ایلام این عزم را دارد تا در صورت کنار کشیدن سرمایه‌گذاران فعلی، سرمایه‌گذار جدید را برای همکاری فرا بخواند.

 

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: بیش از 30 سال است که میعانات گازی همراه نفت دهلران می‌سوزد. این وضعیت یعنی از بین رفتن میلیاردها تومان از سرمایه‌های کشور. چنین وضعیتی در پالایشگاه ایلام نیز در حال رخ دادن است.

 

استاندار ایلام با بیان این خبر که "پتروشیمی و پالایشگاه دهلران و صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ایلام در حال تجدید موافقت اصولی و تغییر سرمایه‌گذار و جذب سرمایه‌گذار جدید است"، گفت: این پروژه‌ها در سال 1393 وارد فاز اجرایی می‌شوند.

 

مروارید سپس به تشریح دلایل تعطیلی پروژه پالایشگاه دهلران پرداخت و افزود: بخش خصوصی با چالش‌های زیادی روبروست. این بخش امکانات مورد نیاز را در اختیار ندارد. سرمایه‌گذار پالایشگاه دهلران نیز در دولت نهم فقط زمین محل پروژه را از منابع طبیعی دریافت و آماده‌سازی کرد و بعد پروژه‌ رها شد. تحریم‌های اقتصادی غرب نیز مانع جذب سرمایه‌گذار خارجی در این پروژه شد و به همین دلیل کاری از پیش نرفت.

 

وی از تشکیل گروه سرمایه‌گذار برای احداث پالایشگاه دهلران خبر داد و اظهار کرد: اگرچه با سرمایه‌گذار جدید مذاکراتی انجام شده است اما سرمایه‌گذار فعلی نیز برای آغاز مجدد پروژه اعلام آمادگی کرده است. امیدوارم با شراکت هر دو سرمایه‌گذار شاهد آغاز مراحل اجرایی پالایشگاه دهلران باشیم.

 

 

هدر رفتن گاز همراه با نفت در پالایشگاه ایلام سالانه 500 میلیون دلار ضرر می‌زند

 

 

استاندار ایلام، ضرر کشور از ناحیه هدر رفتن گاز همراه با نفت در پالایشگاه ایلام را سالانه 500 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: سوختن این حجم گاز علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی، مشکلات بهداشتی و درمانی مردم و نابودی مراتع و جنگل‌های استان موجب ضرر 500 میلیون دلاری در سال می‌شود.

 

 

 

 

وی همچنین متذکر شد: بهره‌برداری از میعانات گازی همراه نفت استخراج شده از پالایشگاه ایلام باید در سال 1387 انجام می‌شد ولی به دلیل بی‌توجهی دولت قبل به این مساله بیش از 2.5 میلیارد دلار به منافع ملی ضرر وارد شد.

 

مروارید در ادامه با اشاره به وضعیت پتروشیمی دهلران، اظهار کرد: پتروشیمی دهلران توسط شرکت سپهر انرژی وابسته به بانک صادرات در دست احداث قرار گرفت اما این پروژه نیز پس از دریافت موافقت اصولی و خوراک، صرفاً در حد آماده‌سازی زمین پیش رفت.

 

استاندار ایلام از انجام مذاکره با مدیران شرکت سپهر انرژی خبر داد و افزود: اخیراً با مدیران شرکت سپهر انرژی مذاکره کردیم تا انصراف خود را از انجام کار اعلام کند. گویا بانک صادرات نیز علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این پروژه ندارد. با مدیران صندوق ذخیره نفت رایزنی کرده‌ایم. با مذاکره با مدیران این صندوق و تصویب پیشنهاد در هیأت مدیره، به زودی شاهد آغاز مراحل اجرایی پتروشیمی دهلران خواهیم بود.

 

وی در ادامه اظهار کرد: صندوق ذخیره نفت از منابع و امکانات مالی و اجرایی خوب و موقعیت مناسب برای جذب سرمایه‌گذار خارجی برخوردار است و به همین دلایل می‌تواند موفق‌تر از سرمایه‌گذار فعلی عمل کند.

 

 

پتروشیمی و پالایشگاه مهران راه‌اندازی می‌شود

 

 

 

 

 

استاندار ایلام همچنین، بهره‌برداری از چاه‌های نفت شهرستان مهران در آینده نزدیک را نوید دارد و گفت: با بهره‌برداری از چاه‌های نفت شهرستان مهران، پتروشیمی و پالایشگاه مهران نیز راه‌اندازی می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان ایلام، گفت: استان ایلام 420 کیلومتر مرز مشترک خاکی با کشور عراق دارد و مرز مهران فعال‌ترین مرز جنوب غرب کشور است که خوشبختانه در دو سوی مرز امنیت و آرامش خوبی برقرار است. حدود سه میلیون نفر در نزدیکی مرز و حدود 15 میلیون نفر در شعاع مرز ایران و عراق زندگی می‌کنند. این ظرفیت‌ها شرایط خوبی را برای حضور پررنگ‌تر سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان ایرانی در عراق ایجاد کرده است.

 

 

ضرورت راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی مهران

 

 

مروارید، تأسیس منطقه ویژه اقتصادی مهران را موجب سهولت تبادلات اقتصادی ایران و عراق دانست و افزود: تأسیس این منطقه در سال 1388 به تصویب رسید و پس از انجام مطالعات کارشناسی، سند زمین محل احداث پروژه نیز چند ماه قبل به نام مجری طرح صادر شد. این منطقه با نگاه افزایش صادرات به عراق راه‌اندازی خواهد شد.

 

 

 

 

 

مجوز تأسیس سه کارخانه جدید تولید سیمان را صادر کرده‌ایم

 

 

استاندار ایلام، نیاز فراوان عراق به سیمان ایران را ظرفیت بالقوه رونق تولید سیمان در داخل کشورمان دانست و افزود: کشور عراق یکی از مصرف‌کنندگان سیمان و در عین حال فاقد ظرفیت تولید سیمان است. این ظرفیت موجب حمایت از طرح‌های احداث کارخانه سیمان در استان ایلام شده است. با این رویکرد، مجوز تأسیس سه کارخانه جدید تولید سیمان را صادر کرده‌ایم.

 

 

ظرفیت‌های استان ایلام برای ارتباط با عراق

 

 

وی همچنین با تشریح شرایط امنیتی کشور عراق و تأثیر آن بر استان ایلام، گفت: 1.8 میلیون نفر از جمعیت عراق را کردهای فِیلی تشکیل می‌دهند که اصالت آنان ایلامی است. گروه فِیلی از طوایف ایلامی تشکیل شده است که سالیان گذشته به کشور عراق مهاجرت کردند و آنجا زندگی می‌کنند. اکثر این افراد با اهالی استان ایلام رابطه خویشاوندی هم دارند؛ بنابراین کردهای فِیلی ظرفیت مشترک استان ایلام و کشور عراق هستند. این گروه تأثیر بسزایی در برقراری امنیت و آرامش استان ایلام دارد.

 

استاندار ایلام در پایان این گفت‌وگو، از تقویت روابط استانداری و نمایندگان این استان در مجلس سخن گفت و خاطرنشان کرد: طی بیش از 30 سال گذشته مدیران استانی با همفکری و مشورت نمایندگان استان انتخاب شده‌اند. در ایلام نیز سه نماینده استان همراهی خوبی با مدیریت اجرایی استان دارند.

۲۶ اسفند ۱۳۹۲ ۰۰:۳۹
تعداد بازدید : ۱,۱۰۴