صادرات ۱۴ میلیارد دلاری پتروشیمی و میعانات‌گازی به ۱۵ کشور در سال ۹۲

صادرات ۱۴ میلیارد دلاری پتروشیمی و میعانات‌گازی به ۱۵ کشور در سال ۹۲
سال گذشته بیش از ۱۴ میلیارد دلار میعانات‌گازی و محصولات پتروشیمی تولید ایران به ۱۵ کشور صادر شد که از این تعداد ۵ کشور اروپایی بودند.
سال 1392،  17 میلیون و 128 هزار تن کالا شامل پلی اتیلن سبک و سنگین ، میعانات گازی ، گازهای پروپان ، بوتان ، بنزن و پارازایلین به ارزش 14 میلیارد و 357 میلیون دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به خارج از کشور صادر شد.

این حجم از صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، از نظر وزنی دو درصد و از  نظر ارزشی چهار درصد رشد نشان می‌دهد.

** صادرات میعانات گازی افزایش یافت

بر اساس آمار، هشت میلیون و 850 هزار و 210 تن میعانات گازی به ارزش 7 میلیارد و 90 میلیون  دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی شش درصد و از نظر ارزشی 18 درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین در مدت مورد نظر هشت میلیون و 278 هزار تن کالا شامل محصولات تولیدی منطقه به ارزش هفت میلیارد و 266 میلیون  دلار به خارج از کشور صادر شده است  .

صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای چین، ژاپن، امارات متحده عربی، هند، اندونزی، هلند، ‌بلژیک، ‌اسپانیا، ترکیه، رومانی، ‌تایوان، ‌تایلند، ‌مالزی، ‌ویتنام و افغانستان بوده است.

همچنین 235 هزار و 774 تن کالا به ارزش دو میلیارد و 280 میلیون دلار طی 12 ماه سال گذشته از طریق گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وارد کشور شده است که عمده کالاهای وارد شده تجهیزات پالایشگاهی و مواد شیمیایی مورد استفاده پتروشیمی‌ها و فازهای پارس جنوبی بوده است.

۲۰ فروردین ۱۳۹۳ ۱۰:۴۸
تعداد بازدید : ۸۰۲