ترکمنستان بر تداوم همکاری با ایران در بخش انرژی تاکید کرد

ترکمنستان بر تداوم همکاری با ایران در بخش انرژی تاکید کرد
رئیس جمهوری ترکمنستان بر تداوم همکاری با ایران و روسیه در بخش انرژی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ترند آذربایجان، دولت ترکمنستان جمعه (٢٢ فروردین) اعلام کرد: بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمستان در نخستین نشست ویژه صنعت نفت و گاز گفت: تضمین عرضه گاز به بازارهای خارجی در سطوح توافق شده در قراردادهای گازی با روسیه و ایران اهمیت دارد.

وی گفت: نخست، لازم است استخراج گاز برای تامین نیاز بازار داخلی و عرضه گاز به بازارهای خارجی در سطوح توافق شده در قراردادهای امضا شده تضمین شود.

در این گزارش آمده است: محمداف بر تداوم همکاری با ایران و روسیه بر اساس قراردادهای امضا شده تاکید کرده است.

روسیه، گاز ترکمنستان را با خط لوله آسیای مرکزی-مرکز (Central Asia - Center pipeline) که از ازبکستان و قزاقستان می گذرد، دریافت می کند؛ شرکت گازپروم روسیه در سال ٢٠٠٣ به عنوان یک خریدار توافقنامه گازی با ترکمنستان امضا کرد، این خط لوله به طور کامل فعال نیست.

شرکت گازپروم در آوریل ٢٠٠٩ پس از انفجار خط لوله صادرات گاز ترکمنستان به روسیه که سبب توقف عرضه گاز از این مسیر شد، واردات گاز از این کشور را تا آغاز سال ٢٠١٠ به تعویق انداخت.

پس از رفع مشکل فنی این خط لوله، به دلیل تاثیر رکود اقتصادی در جهان، روسیه از سال ٢٠١٠ میلادی حرید گاز از ترکمنستان را به ١٠ تا ١١ میلیارد مترمکعب کاهش داد؛ این رقم چهار برابر کمتر از سطوح قبلی بود.

شرکت گازپروم در سپتامبر سال ٢٠١٣ اعلام کرد که شاید ضوابط و شرایط قرارداد با ترکمنستان را بررسی کند زیرا قیمت گاز ترکمنستان در زمان اوج افزایش قیمتهای گاز در اروپا تعیین شده بود.

ایران نیز گاز ترکمنستان را با چند خط لوله دریافت می کند.

ایران و ترکمنستان با یکدیگر هم مرز هستند و برای سالهای طولانی در پروژه های مشترک همکاری کرده اند؛ پروژه راهبردی خط لوله گازی کوربچه-کردکوی در سال ١٩٩٦ میلادی و خط لوله دولت آباد-سرخس در سالهای اخیر  از جمله این همکاریها به شمار می آیند.

تحویل گاز ترکمنستان به ایران پس از افتتاح خط لوله گازی کورپجه-کردکوی در سال ١٩٩٥ میلادی آغازشده است.

۲۴ فروردین ۱۳۹۳ ۱۰:۰۸
تعداد بازدید : ۸۳۴