دلایل افزایش حوادث در صنعت نفت

دلایل افزایش حوادث در صنعت نفت
هفته گذشته همزمان با افتتاح طرح توسعه پالایشگاه آبادان وقوع انفجار ناشی از گاز باعث کشته و زخمی شدن تنی چند از کارکنان پالایشگاه شد نمیدانم آیا فرصتی شد تا اخبار منتشره را مرور نمایید؟ علی ایحال اهم اخبار روی سایتها و تلکسهای خبری به قرار زیر بود:
چرا رئیس جمهور طرح تکمیل نشده را افتتاح کرد
 چرا وزارت نفت وزیر / سرپرست ندارد
 سرپرستی رئیس جمهور در وزارت نفت اشکال قانونی دارد
 طرح تمام نشده را افتتاح کردند
 ادغام وزارت نیرو و نفت
 تاکید مقامات برای افتتاح پالایشگاه
 ..............
من نمیدانم چرا بعضی از ما باید آسمان و ریسمان را بهم ببافیم تا آنچه را میخواهیم بگوییم، فارغ از آنکه صحت داشته باشد و یا نه؛
حقیقت این است که علت اصلی حادثه پالایشگاه آبادان نمی تواند عوامل بالا باشد؛ چرا؟
کارکنان صنعت نفت میدانند که در سالهای دور از کلیه واحدهای نفت ، واحدی بنام ایمنی و آتش نشانی وجود داشت که وظیفه آن بررسی و اقدام در مورد رعایت مسائل ایمنی
در واحدهای عملیاتی و طرحها به منظور جلوگیری از حوادث و اتفاقات احتمالی بود : کم کم با پررنگ شدن مسائل زیست محیطی و همینطور توجه به سلامت کارکنان : در شرکتهای بزرگ واحدهای HSE (HELTH ��" SAFTY - ENVIROMENT) شکل گرفت و مدیران اینها در سطح مدیران عالی قرار گرفتند.
بحث سلامت - ایمنی و محیط زیست یک موضوع کاملاً تکنیکی است که رعایت دستور العملها و آئین نامه های آن لازم الاجرا و هرگونه اغماض یا بی توجهی به آنها می تواند منجر به ایجاد خسارات جبران ناپذیر شود. دقیقاً در همین راستا است که در دنیا آموزشهای HSE اجباری است و کلیه کارکنان باید حسب نیازها دوره های لازم را بگذرانند.
اخیراً فرصتی شد تا مطالعاتی را در خصوص شرکتهای پتروناس (مالزی) -" پتروبراس (برزیل) CNCC (چین) داشته باشیم . نکته حائز اهمیت در این گزارشها توجه جدی مدیران ارشد این شرکتها به مقوله HSE می باشد.
نفت 103 ساله ما نباید شاهد بروز این اتفاقات باشد. یقیناً پالایشگاه آبادان اولین نیست و آخرین هم نخواهد بود: متأسفانه سالهاست که این اتفاقات ناگوار می افتد و کمتر مورد توجه قرار می گیرد و اگر احیاناً هم یک هیاهوی تبلیغاتی صورت می گیرد بیشتر جنبه حساب کشی آن هم از نوع سیاسی دارد و نه ریشه یابی تکنیکی متأسفانه باید گفت که در سالهای اخیر رشد این اتفاقات بیشتر شده است .
بنظرم دلایل این رشد را باید در دلایل زیر جستجو کرد: 

1- بی توجهی به فرهنگ ایمنی در شرکتها
2- عدم توجه لازم مدیران ارشد نسبت به مقوله سلامت کارکنان و محیط زیست
3- عدم انتخاب مدیران صاحب صلاحیت
4- ضعف و یا عدم اقتدار واحدهای HSE از نظر مدیریتی و یا آگاهیهای تخصصی
5- اجتهاد بعضی از مدیران ارشد و وتو کردن نظرات کارشناسی
6- عدم رعایت ضوابط و استانداردهای فنی و ایمنی در هنگام ساخت پروژه ها
7- ضعف و یا عدم اقتدار مجریان پروژه ها
8- تغییر جایگاه کارفرما و پیمانکار در بعضی از پروژه ها بخصوص پروژه های بزرگ
9- تعجیل در راه اندازی پروژه ها
10- اقدامات نمایشی بعضی از مدیران جهت ارائه به مقامات بالاتر
11- .....
12- در خاتمه انتظار است کارشناسان و خبرنگاران صنعت نفت تعهد کاری و تخصصی خود را بالاتر از هر مصلحت دیگری دانسته و دغدغه همه ما سرفرازی و پیشتازی صنعت نفت در همه عرصه ها باشد .
 انشاءالله
۱۱ خرداد ۱۳۹۰ ۱۰:۴۰
نفت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۴۳۳