پیشنهادهای دکتر حسینی در آستانه راه اندازی بورس نفت

پیشنهادهای دکتر حسینی در آستانه راه اندازی بورس نفت
در حالی که وزیر اقتصاد روز گذشته در حاشیه بازدید از گمرک شهید رجایی از عرضه نفت خام طی روزهای آینده در بورس نفت خبر داد، اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی پیشنهاد جدیدی برای نرخ معامله حواله های سوآپ نفت خام در این بورس را در آستانه از سرگیری سوآپ نفت خام که از مدت ها قبل متوقف شده بود، ارائه داده است. پیش بینی می شود این پیشنهاد مورد پذیرش قرار گرفته و از این پس عملیات سواپ نفت خام در حجم وسیعی آغاز شود.

 به گزارش تجارت نیوز به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت و گاز و پتروشیمی قرار بر این شده تا با فرمولی که اتحادیه صادرکننده ها ارائه داده سوآپ نفت خام نیز مجددا پس از 400 روز راه اندازی شود؛ اما پیشنهاد مکمل اتحادیه این است که سوآپ نفت خام پس از راه اندازی مجدد برای راه اندازی بورس نفت استفاده شود به این صورت که حواله های سوآپ نفت را در بورس معامله کنند. به گزارش تجارت نیوز،سید حمید حسینی با اشاره به بحث قیمت که یکی از دغدغه های اصلی شرکت نفت جهت عرضه تعیین قیمت نفت در بورس بوده است، گفت: در صورتی که حواله های سوآپ نفت در بورس نفت معامله شود قیمت ثبت شده قیمت نفت ایران نیست که مشکل ساز باشد؛ علاوه براین می تواند یکسری مشتری های جدید برای ایران داشته باشد.


او افزود: در این صورت اخلالی در قیمت ایجاد نکرده و این امکان را می دهد تا بتوان فرآیند بورس نفت را 5 تا 6 ماه فعال کرده و آزمایش کنیم و بعد وارد کالای سلف موازی شویم.


حسینی با تاکید بر اینکه ورود مستقیم به سلف موازی ممکن است به شکست منجر شود و شرکت های خصوصی را متهم کند به اینکه توان لازم را ندارند، گفت: یک استراتژی شرکت نفت فروش نفت خام به مصرف کننده نهایی(پالایشگاه)  بوده است اما در بورس دیگر نمی تواند شرط بگذارد و به هر کسی که خریدار است، باید بفروشد. دوم اینکه بخش عمده ای از خریداران نفت، دولت ها یا شرکت های دولتی هستند که امکان حضور آنها در بورس وجود ندارد. عضو هیأت رییسه اتاق تهران، افزود: دومین مشکل بحث قیمت است. در حال حاضر وزارت نفت اطلاعی از قیمت فروش نفت عربستان یا امارات ندارد که با چه شرایط و تخفیفی معامله صورت می گیرد. از این رو هر کسی تاکتیک بازرگانی و قیمت گذاری خود را دارد و نگرانی کلی این است که با شفاف سازی قیمت در بورس دست ما در مقابل حریفان باز شود از این رو اتحادیه معتقد است با سوآپ در بورس نفت این نگرانی ها عملا از بین می رود؛ چون معاملات محدود و کوچک است.


به دنبال توافق ایران با برخی از کشورهای حاشیه دریای خزر و شرکت های خارجی صاحب قرارداد مجددا ، سوآپ نفت خام از سرگرفته شده است.

۱۸ خرداد ۱۳۹۰ ۱۵:۳۹
تجارت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۲۸۷