با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می شود

با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می شود
فراخوان عمومی برای ساخت هشت پالایشگاه کوچک در عسلویه
با فراخوان عمومی در آینده نزدیک، عملیات اجرایی ساخت ٨ پالایشگاه کوچک با ظرفیت ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی در عسلویه به بخش خصوصی واگذار می شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار کرد: قرار است به زودی ساخت ٨ مینی پالایشگاه به منظور انتخاب شرکت های خصوصی، به فراخوان گذاشته شود.

عباس کاظمی گفت: مهندسی پایه و ایجاد زیرساخت های عمومی این ٨ پالایشگاه از سوی شرکت ملی پالایش و پخش انجام خواهد شد و مابقی اقدام ها به بخش خصوصی سپرده می شود.

وی افزود: امیدواریم پس از طی بررسی ها و اقدام های اولیه، عملیات اجرایی ٨ مینی پالایشگاه با ظرفیت ٦٠ هزار بشکه میعانات گازی (ظرفیت هر کدام)، تا پایان امسال آغاز شود.

پیش تر نیز وزیر نفت از برنامه ریزی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر خبر داده و گفته بود: برنامه ریزی شده تا سقف ٤٨٠ هزار بشکه در روز از معیانات گازی را با ایجاد واحد های کوچک پالایشی از سوی بخش خصوصی در منطقه پارس جنوبی به فرآورده های مورد نیاز کشور و یا صادرات تبدیل کنیم.

مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری منطقه انرژی پارس نیز پیشتر هدف از ساخت مینی پالایشگاه های میعانات گازی را تبدیل میعانات گازی به فرآورده های مورد نیاز دانسته و گفته بود: با ساخت این پالایشگاه ها علاوه بر تامین خوراک مورد نیاز از میدان گازی پارس جنوبی، امکان مصرف داخل و صادرات فرآورده های تولیدی از جمله بنزین، گازوییل، نفتا و نفت فراهم می شود که این مهم ارزش اقتصادی زیادی برای کشور به همراه دارد.

حجت الله فریدونی ظرفیت این پالایشگاه ها را بین ١٠ تا ١٥٠ هزار بشکه در روز اعلام و تصریح کرده بود: با ساخت و بهره برداری از این ٨ پالایشگاه، محصولات فرعی از جمله گازوئیل، بنزین، نفتا و قیر با گریدهای مختلف ٤٠-٥٠-٦٠-٧٠ تولید خواهد شد.

فریدونی با تاکید بر سود دهی ساخت مینی پالایشگاه های میعانات گازی نیز گفته بود: مطالعات اقتصادی و سوددهی اجرای این طرح ها بررسی شد و پس از گذشت سه تا پنج سال اصل سرمایه ساخت این پالایشگاه ها بازگشت داده می شود، همچنین سود اجرای این پروژه بالای ٣٥ درصد است. 

پیش بینی شده است سرمایه مورد نیاز برای ساخت این پالایشگاه از سوی بخش خصوصی تامین شود، برای ساخت پالایشگاه ١٠ هزار بشکه ای به حدود ١٠٥ میلیارد تومان و برای ساخت پالایشگاه ١٥٠ هزار بشکه ای به حدود ١٥٠٠ میلیارد تومان سرمایه نیاز است و سرمایه گذاران برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی به بانک توسعه معرفی می شوند و با توجه به قوانین می توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند.

ساخت پالایشگاه تا بازاریابی، فروش و صادرات محصولات تولیدی پالایشگاه بر عهده بخش خصوصی است و میعانات گازی که به عنوان خوراک در این پالایشگاه مصرف می شود با قیمت روز به آنها فروخته می شود.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۸:۳۸
تعداد بازدید : ۸۹۸