گزارش عصر روز پایانی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت تهران

گزارش عصر روز پایانی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت تهران

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران در عصر آخرین روز برپایی همچنان شاهد استقبال کم نظیر فعالان صنعت نفت از دستاوردهای ارائه شده در این نمایشگاه است.

به گزارش شانا، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران به عنوان بزرگترین نمایشگاه حوزه صنعت نفت خاورمیانه با شعار "گسترش دیپلماسی انرژی و تقویت تولید داخلی" از صبح روز سه شنبه ١٦ اردیبهشت ماه با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی سفیران کشورها و نمایندگان رسانه های خارجی آغاز به کار کرد.
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت با حضور ٣٣ کشور و ٦٠٠ شرکت خارجی و ١٢٠٠ شرکت داخلی به مدت ٤ روز در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد.
خلاصه اهم اخبار عصر آخرین روز برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به این شرح است:

 اولویت توسعه فاز ١١، اتکا به توان داخلی
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که هنوز در زمینه نحوه توسعه فاز ١١ پارس جنوبی، تصمیم نهایی گرفته نشده است، گفت: اولویت در توسعه این فاز، اتکا بر توان داخلی است.
رکن الدین جوادی افزود: ٢٧ فاز پارس جنوبی که در مورد چگونگی توسعه آنها تصمیم گیری شده است، تا پایان سال ٩٥ با بیش از ٩٥ درصد پیشرفت به تولید خواهند رسید و سال ٩٦، همه فازهای پارس جنوبی صد در صد تکمیل خواهند شد.
وی با اشاره به پیشرفت ٧٠ درصدی طرح توسعه میدان آزادگان شمالی ادامه داد: میدان مشترک آزادگان جنوبی قطعا با توان داخلی توسعه می یابد.

بهبود شرایط نمایشگاه
فرهاد تیمور زاده مدیرعامل شرکت پتروتوانا، همت دولت جدید ایران را دلیل بهبود شرایط نمایشگاه امسال نفت ایران نسبت به نمایشگاه پارسال خواند.
وی درباره مشکلات شرکتهای خارجی برای حضور در پروژه های ایران گفت: مشکلات برای همه شرکتهای خارجی تقریبا یکسان و بیشتر مشکلات بانکی است و امیدوارم که حل شود.

معاون امور مهندسی وزیر نفت: ظرفیت سرمایه گذاری در نفت به ٢٠٠ میلیارد دلار می رسد
سید عماد حسینی ،معاون امور مهندسی وزیر نفت گفت: براساس پیش بینیهای موجود در چند سال آینده، در صنعت نفت شاهد بازار کاری به ارزش بیش از ٢٠٠ میلیارد دلار خواهیم بود که قطعاً بخش مهمی از این بازار، باید به‌‌دست بخش خصوصی فعال و توانمند کشور هدایت شود.
حسینی افزود: در عین حال، شرکتها و سازندگان داخلی نیز باید کیفیت محصولات و الزام خود را به‌‌رعایت استانداردهای مربوطه افزایش دهند.

کاهش مشعلهای میدان فروزان
عباس رزمی مدیر HSE  شرکت ملی نفت ایران با بیان این که تعداد فلرهای میدان فروزان در سال ٩٢ نسبت به سال پیش از آن، ١٨,٥ درصد کاهش یافت، گفت: شرکت مناطق نفتخیز جنوب سال گذشته موفق شد بیشترین کاهش تعداد فلرها را در میان دیگر شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران به خود اختصاص دهد.

شرکت آلمانی در انتظار توافق هسته ای
کای-اوه زومرر مدیر فروش شرکت وگلسنگ آلمان، با اشاره به این که بازار ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد گفت: تصمیم گیری برای هر گونه سرمایه گذاری را، به بعد از مذاکرات هسته ای ایران موکول کرده ایم.
وی افزود: امیدواریم ٢٠ جولای (٢٩ تیر ماه) ایران و ١+٥ ، به یک توافق نهایی برسند و ما نیز فعالیتمان را در ایران، هرچه زودتر آغاز کنیم.

همکاری پژوهشگاه نفت و شرکت خطوط لوله و مخابرات
تفاهمنامه همکاری مشترکی میان احمدی فروشانی، رئیس پژوهش و فناوری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و امیر عباس حسینی، معاون فناوری و روابط بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.
از مهمترین اهداف این تفاهمنامه می توان به پژوهشهایی در مورد خوردگی و مدیریت آن در خطوط انتقال نفت، ساخت ماده پلیمری برای تست خطوط لوله، ساخت جاذبهای پلیمری برای جذب لکه های نفتی از سطح آب و کاربرد مواد شیمیایی در ارتقای نفت خام اشاره کرد.

٩ میلیون متر مکعب گاز از مخزن شوریجه برداشت می شود
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با بیان این که ذخیره سازی گاز فعالیت مشترکی میان بخش بالادست و پایین دست نفت است،افزود: هم اکنون ١١ حلقه چاه در مخزن شوریجه حفر شده که ٥ حلقه آن آماده دریافت گاز است.
سلبعلی کریمی با بیان این که در فصل تابستان روزانه ٥ میلیون متر مکعب گاز به این مخزن تزریق می شود، افزود: با تزریق این میزان گاز می توان روزانه ٩ میلیون متر مکعب در زمستان از این مخزن برداشت کرد.

تخصصی بودن بازدیدکنندگان در نمایشگاه نوزدهم نفت ایران
سید عباس هاشمی، رئیس هیئت مدیره شرکت بارکد اعلام کرد که بازدیدکنندگان در نمایشگاه نوزدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران بیشتر تخصصی و آشنا با حوزه نفت و گاز بوده اند.
وی افزود: در نمایشگاه پارسال بیشتر شرکتها چینی بودند، اما امسال شرکتهای نفتی دیگر کشورها نیز حضور داشتند که دلیل آن نیز بهتر شدن شرایط، سیاستهای خارجی و داخلی دولت ایران بویژه حضور دوباره بیژن زنگنه در صنعت نفت ایران است.

باید زمینه تجلی توانایی های صنعت نفت ایران فراهم شود
شنگی ما، نماینده شرکت چینی گائوفنگ، اعلام کرد که باید شرایط لازم برای استفاده از ظرفیت گسترده صنعت نفت ایران فراهم شود.
این بازرگان چینی گفت: شرکتهای اروپایی از نمایشگاه امسال استقبال خوبی داشته اند و به شوخی به ما می گویند که غربیها آمده اند و چینیها باید کنار بروند .

شرکت لهستانی: تحولات جدید ایران دلیل حضور ما در نمایشگاه نفت است
مدیر عامل یک شرکت لهستانی تغییر سیاست خارجی ایران و تحولات اخیر در صنعت نفت این کشور را از دلایل اصلی حضورش در نمایشگاه نفت و گاز تهران دانست.
نماینده این شرکت لهستانی افزود: با توجه به تغییر شرایط سیاست خارجی ایران، تصمیم گرفتیم با هدف بررسی چگونگی همکاری با شرکتهای ایرانی در نمایشگاه نفت تهران شرکت کنیم.

مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران: همه کارکنان صنعت نفت ذاتا ایثارگرند
ناصر خالقی مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران صنعت نفت، گفت: جای امیدواری است که با مشارکت عمومی تلاشگران این صنعت ملی و مدیریت جهادی مسئولان از تنگناهای موجود بیرون برویم و در جهاد اقتصادی کشور با نقشه راهی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند، افق روشن آینده را رقم بزنیم.

٢ شرکت اروپایی برای حفاری میدانهای آذر و لاوان اعلام آمادگی کردند
بهمن سروشی مدیرعامل شرکت ایرانی گلوبال پترو تک کیش گفت شرکت متبوع وی با نمایندگان ٢ شرکت اروپایی، برای همکاری در پروژه حفاری میدان نفتی آذر و میدان گازی لاوان مذاکره کرد.

شرکت پی تی کی: حضور شرکتهای خارجی، سطح نمایشگاه را بالا برده است !
سمیرا صادقی، کارشناس ارشد شرکت پارس تجهیزکاران کیمیا، با بیان این که حضور شرکتهای خارجی سطح کیفی نمایشگاه را بالا برده است، افزود: با این وصف بسیاری از شرکتهای معتبر جهان هنوز از همکاری دوباره با ایران واهمه دارند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی: ٤٠ میلیون تن محصول پتروشیمی پارسال روانه بازار شد
مجتمعهای پتروشیمی پارسال ٤٠ میلیون تن محصول را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کردند.
عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام این خبر افزود: حدود ١١ میلیارد دلار سهم فروش داخل و ٩ میلیارد دلار نیز سهم صادرات بوده است.

شرکت ریتس اینترنشنال: موفقیت صنعت نفت ایران به حمایت دولت نیاز دارد
یزدان پناه مدیر عامل شرکت ریتس گروپ با بهتر و تخصصی تر دانستن این دوره از نمایشگاه نفت و گاز ایران گفت: مسئولان نباید فراموش کنند که کیفیت بسیاری از محصولات تولید شده در داخل ایران، از نمونه های چینی آن بهتر است. البته شرکتهای بزرگ پتروشیمی داخل، بسیاری از شرکتهای چینی را نیز قبول ندارند و به دلیل تحریمها کار با شرکتهای اروپایی نیز ممکن نیست و این دلیل کندی برخی پروژه های ایران است.
وی تصریح کرد: برای موفقیت بازار نفت و گاز ایران، حمایت دولت شرط است.

امیدواری غول روسی سازنده توربین به توسعه فعالیت در ایران
وادیم آسکریتوف، رئیس بخش بازاریابی شرکت روسی یو یی سی اعلام کرد که با توجه به تجربه های موفق این شرکت، نسبت به گسترش فعالیتهای آن در ایران خوشبین است.
این شرکت که در زمینه تولید توربینهای مورد استفاده در تولید برق و همچنین فشرده سازی گاز با شرکتهای بزرگ روسی مانند شرکت گازپروم همکاری داشته است، با وجود تحریمهای غرب همچنان به حضور خود در ایران ادامه داده است.

شرکت آلمانی الترم: استقبال ایرانیها از فناوریهای نوین صنعت نفت ستودنی است
توبیاس بانگرت مدیر توسعه بازرگانی شرکت الترم آلمان استقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه نفت و گاز ایران را از فناوریها و خدمات جدید مهندسی در صنایع نفت و گاز جهان تحسین کرد.
بانگرت درباره فرق نمایشگاه نفت ایران با رویدادهای مشابه در حوزه خلیج فارس گفت: نمایشگاههای نفت و گاز کشورهای حوزه خلیج فارس با این وجود که شاید از لحاظ برگزاری کیفیت بهتری داشته باشند، تنها یک شو تبلیغاتی هستند. در حالی که در نمایشگاه نفت تهران ما شاهد حضور افرادی هستیم که می آیند و خواهان استفاده از فناوریها و تجارب مهندسی ما در پروژه هایشان هستند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس: سازندگان داخلی بر تامین تجهیزات نفتی در مدت زمان معین پایبند باشند
علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که تاخیر در تامین تجهیزات پارس جنوبی سبب می شود کشور میلیاردها دلار ضرر کند، افزود: در میدان مشترکی مثل پارس جنوبی ما نمی توانیم صبر کنیم سازندگان داخلی خونسردانه کار کنند و تجهیزات را در زمان تعیین شده، تحویل ندهند.
شعبان پور با بیان این که سازندگان باید از ابتدای ساخت پروژه هزینه آن را برآورد کنند، تصریح کرد: برخی سازندگان در حین انجام کار اعلام می کنند هزینه ساخت افزایش یافته است، و این مسئله نشان می دهد که برآورد خوبی از هزینه ها در ابتدای کار نداشته اند که کاری درست نیست.

صرفه جویی ١٢١ میلیارد تومانی در پالایشگاههای گاز کشور
مهدی جمشیدی دانا مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران گفت: شرکتهای پالایش گاز کشور با داخلی سازی کالا و اقلام مورد نیاز و استفاده از توان شرکتهای داخلی، در ٢ سال گذشته بیش از ١٢١ میلیارد تومان صرفه جویی کردند.

تحریم تأثیری بر فعالیت اوکراینی ها در ایران نداشته است
محمدباقر آذری، مدیر کل نمایندگی شرکت اوکراینی زاریا ماشپروئکت اعلام کرد که تحریمهای ضد ایرانی غرب خللی در همکاری این شرکت با ایران ایجاد نکرده است.
وی اعلام کرد که تحریمهای غرب سبب شده اند شرکتهای ایرانی تلاش بیشتری برای خودکفایی داشته باشند و در مسیری قرار بگیرند که در آینده از خارجیها بی نیاز باشند.
وی گفت: مهندس زنگنه که یکی از پیشکسوتان صنعت به شمار می آید،در صنعت توربین هم یکی از تأثیرگذارترین افراد بوده است.

تلاش مجلس برای برطرف کردن چالش تامین نقدینگی شرکتهای داخلی
محمدابراهیم رضایی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: عمده مشکل شرکتهای داخلی تامین نقدینگی است و به یقین در بودجه ٩٤ به آن رسیدگی می کنیم.
وی وجود روحیه امید به آینده را در میان شرکت کنندگان نمایشگاه دستاورد قلمداد کرد و افزود: بزرگترین چالش شرکتهای داخلی تامین نقدینگی برای تامین نیازمندیها و انعقاد قراردادهاست، بنابراین به یقین این مسئله در بودجه سنواتی ویژه پی گرفته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران: ٧ میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاهها تحویل شد
نمایشگاه امسال نشان دهنده پیشرفت و ارتقای ایران در صنعت گاز و بسیار امیدوار کننده برای حضور جدی در عرصه بین المللی است.
یعقوبعلی حسین نیا مدیرعامل شرکت گاز استان تهران با بیان این مطلب افزود: تا پایان سال ٩٢، یک میلیون و ٤٠٠ هزار انشعاب در استان تهران و البرز نصب شده است.

شرکت اماراتی سمارت اینترنشنال: نمایشگاه نفت ایران باید برای بازگشت به اوج تلاش کند
اصغر معنوی، مدیر کل شرکت اماراتی سمارت اینترنشنال ، اعلام کرد که حرکت نمایشگاه نفت ایران برای بازگشت به دوران اوج آغاز شده است.
وی افزود: تا حدود ٦ سال پیش، نمایشگاه نفت ایران از بهترین نمایشگاههای خاورمیانه و جهان بود؛ این رویداد در پنج سال گذشته روند نزولی داشته است اما از امسال، روند بهبود آن دوباره آغاز شده است و امیدواریم این روند ادامه یابد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس: مجلس با توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها موافق است
حسین امیری خامکانی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این که مجلس با موضوع واردات بنزین به قدر نیاز مشکلی ندارد. افزود: آنچه در این خصوص مجلس از دولت انتظار دارد، تامین بنزینی پاک و اقتصادی است.
وی در پاسخ به این پرسش که این کمیسیون برای مبارزه با رانت خواری چه طرح و برنامه‌ای دارد، تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد و گروهها با دور زدن قانون مشکلاتی را ایجاد می‌کنند که قطعا با مدیریت و نظارت منطقی دولت، رانت و رانت خواری نیز در کشور متوقف خواهد شد.

٣ پروژه مهم در پالایشگاه بندرعباس تکمیل می شود
هاشم نامور مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: پروژه مقاوم سازی تجهیزات و دستگاههای شرکت پالایش نفت بندرعباس با ٧٥ درصد پیشرفت در حال اجراست.
وی در ادامه، با معرفی پروژه های در حال اجرای پالایشگاه بندرعباس به ساخت مخزن ذخیره سازی نفت خام با ٨٥ درصد پیشرفت فیزیکی اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح ٣٠ هزار بشکه در روز به ظرفیت مخازن پالایشگاه افزوده می شود.

٦٥٠٠ کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده های نفتی کشور پیگرانی می شود
جعفری نسب مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با تاکید بر حفظ و صیانت از خطوط لوله و تاسیسات مربوط به انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی، گفت: از سال ١٣٨٣ تا پایان سال گذشته نزدیک به ٩ هزار کیلومتر از شبکه انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی کشور پیگرانی هوشمند شده است و امسال نیز با توجه به قرارداد جدید، ٦٥٠٠ کیلومتر خط لوله در دو سال آینده پیگرانی هوشمند خواهد شد.

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی: دیپــلماسی انــرژی کشــور جــسور‌انه تر می‌شـــود
نادر فریدونی، رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی گفت: امسال نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته موفق‌تر بوده است.
این نماینده مجلس، حضور شرکتهای خارجی را در نوزدهمین نمایشگاه، بیانگر دیپلماسی انرژی دولت یازدهم دانست و افزود: تقویت دیپلماسی انرژی موضعی است که مجلس نیز بر آن تاکید دارد.

سعید محجوبی: هدف اصلی پالایش و پخش تولید و توزیع بنزین با کیفیت است
سعید محجوبی مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور گفت: استفاده از فلزات سنگین به عنوان اکتان افزا در تولید بنزین کشورکه سالیان گذشته به صورت بسیار محدود مورد استفاده قرار می گرفت، از سال گذشته کاملا ممنوع شده است.
محجوبی افزود: هم اکنون جهت تولید بنزین در پالایشگاههای کشور از MTBE که در داخل تولید می شود و کاتالیست استفاده می شود.

طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان با سرمایه گذاری ٢,٥ میلیارد یورو تکمیل می شود
میرعلی اصغرساجدی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران با بیان این که یکی از مهمترین طرحهای پالایشی، تکمیل طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان است. در مورد طرح بزرگ توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان نیز اظهار کرد: این پروژه ٢,٦ میلیارد یورو هزینه در بر دارد.

٧٢٠٠ قطعه از تجهیزات مکانیکی ثابت شرکت نفت و گاز اروندان پایش می شود
سلطان کمالی مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: پارسال شرکت نفت و گاز اروندان توانست  نخستین بار همه لوله ها و تجهیزات مکانیکی ثابت همچون مخازن ذخیره، ظروف تحت فشار، مبدلهای حرارتی و برجهای تقطیر را در مناطق عملیاتی برای کسب اطلاعات از وضع آنها پایش کند.
وی تصریح کرد: در بخش لوله ها ١٧٠٠ نقطه و در بخش تجهیزات ثابت مکانیکی حدود ٥٥٠٠ نقطه پایش شده است.

زیرساخت ذخیره سازی ٨ میلیارد متر مکعب گاز فراهم شد
با اقدامهای انجام شده برای ذخیره سازی گاز طبیعی، زیرساخت لازم برای ذخیره سازی ٨ میلیارد متر مکعب گاز فراهم شد.
مسعود سامی وند مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی با بیان این مطلب گفت: طرح ذخیره سازی شوریجه  زمستان پارسال  نهایی شد و به دلیل نیاز بخش خانگی به تامین گاز، امکان تزریق گاز به مخزن شوریجه فراهم نشد.
وی تاکید کرد: این طرح، یکی از بزرگترین پروژه های ذخیره سازی گاز خاورمیانه است که عملیات تزریق گاز به آن انجام شده و نشت یابی تاسیسات آن نیز به پایان رسیده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی : خط لوله اتیلن غرب امسال به بهره برداری می رسد
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: امسال خط لوله اتیلن غرب به عنوان تامین کننده خوراک مجتمعهای پتروشیمی غرب کشور به بهره برداری خواهد رسید.
عباس شعری مقدم افزود: با وجود محدودیت منابع مالی تلاش داریم امسال فاز ٢ پتروشیمی کاویان، پتروشیمی لرستان و پتروشیمی های مهاباد و کردستان را وارد مدار تولید کنیم.
وی گفت: پتروشیمی زمانی که یکپارچه بود اعتبار بسیار خوبی داشت اما تکه تکه شدن آن و انتقال غیراصولی به بخش خصوصی مشکلات زیادی را پدید آورده است و باید گفت که اکنون ما نه پول داریم و نه اختیار.
شعری مقدم گفت: خصوصی سازی غیراصولی پتروشیمی ها مشکلات گوناگونی به وجود آورده و با این وجود که پتروشیمی درآمدزایی کرده و خود اقدام به توسعه می کرد، اما در مسیر خصوصی سازی غلط قرار گرفت.
وی ادامه داد: تنها حسن خصوصی سازی رددیون دولت بوده است و مجتمعهایی را که واگذار کرده اند برخی در حال نابودی است و حتی اقدام به فروش زمین و تجهیزات مجتمعها کرده اند که از جمله می توان به پتروشیمی بیستون اشاره کرد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: باید درهای سرمایه گذاری خارجی را بگشاییم و با سیاستگذاریهای کلان، روند توسعه را با شتاب ادامه دهیم.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۲:۵۱
تعداد بازدید : ۱,۳۵۹