ساخت پالایشگاه مدرن و صادراتی آبادان کلید می خورد

ساخت پالایشگاه مدرن و صادراتی آبادان کلید می خورد
ساخت یک پالایشگاه مدرن 210 هزار بشکه ای با سرمایه گذاری 2.6 میلیارد یورو در داخل پالایشگاه قدیمی آبادان، امسال آغاز می شود.
قرار است امسال ساخت یک واحد پالایشگاهی مدرن و صادراتی در شرکت پالایش نفت قدیمی آبادان کلید بخورد که ظرفیت آن 210 هزار بشکه در روز خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این باره گفت: معادل همین ظرفیت واحدهای کوچک قدیمی که فرسوده نیز هستند، از سرویس خارج می شوند، اما در مقابل، محصولات با کیفیت یورو 4 و 5 و کمیت بیشتر به دست خواهد آمد.

عباس کاظمی با بیان این که برای اجرای این طرح ٢,٦ میلیارد یورو سرمایه برآورد شده است، افزود: هم اکنون در تلاش برای گشایش ال سی هستیم و امیدواریم اجرای این پروژه امسال آغاز شود.

به گفته وی قرار است سرمایه مالی این طرح از خط اعتباری چین تامین شود.

کاظمی همچنین اظهار کرد: ابتدا قرار بود محصولات تولیدی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس که سال آینده مرحله نخست آن وارد مدار بهره برداری می شود، صادر شود که پس از تصمیم بر توزیع داخلی آن محصولات، مقرر شد تولیدات دو پالایشگاه آبادان و بندرعباس پس از تکمیل طرحهای نوسازی و بنزین سازی شان به خارج صادر شود.

در مورد ساخت پالایشگاه جدید آبادان یک مذاکره ابتدایی و بررسی زمینه‌های همکاری میان برخی شرکتهای معتبر خارجی و مسئولان شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در روز دوم نمایشگاه بین المللی صنعت نفت نیز انجام شد.

رییس کمیتۀ فنی بازرگانی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت پس از دیدار با این گروه خارجی گفت: طراحی و اجرای واحد تولید هیدروژن و PSA واحدهای پالایشگاهی از جمله طرح ساخت پالایشگاه جدید آبادان ممکن است با همکاری و تعامل برخی شرکتهای معتبر خارجی انجام شود.

رشید سیدیان افزود: امیدواریم از اوایل سال همکاری با شرکتهای خارجی در اجرای این طرح بزرگ پالایشگاهی افزایش یابد.

همچنین علی اصغر ساجدی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه ساختمان نفت ایران نیز با اشاره به طرح بزرگ توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، به خبرنگار شانا گفت: اهداف این پروژه که ٢,٦ میلیارد یورو هزینه در بر دارد، کیفیت تولید فرآورده های میان تقطیر، تولید محصولات با کیفیت استاندارد اروپا، کاهش آلاینده های زیست محیطی و جمع آوری واحدهای فرسوده و قدیمی است.

مدیر فنی طراحی و مهندسی شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران نیز در این باره اظهار کرد: فاینانس ٢,٦ میلیارد یورویی این طرح با کنسرسیومی متشکل از یک شرکت آسیایی و شرکت ایرانی او دی سی سی است که در سال جدید اجرا خواهد شد.

علیرضا آرمان مقدم تصریح کرد: در اجرای کامل این طرح جدید، تولید بنزین معمولی در پالایشگاه آبادان از ٦٠ هزار به ٨١ هزار بشکه در روز، نفت سفید از ١٨ هزار به ٤٥ هزار بشکه در روز و تولید بنزین سوپر نیز با ظرفیت ٢٠ هزار بشکه در روز محقق خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اهمیت کاهش آلاینده های زیست محیطی، ظرفیت تولید نفت کوره پالایشگاه آبادان از ١٢٠ هزار بشکه در روز به ٨٨ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

آرمان مقدم گفت: با نهایی شدن پروژه، این طرح در سال ٩٧ به پایان خواهد رسید.
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۱,۲۵۸