گمرکات اصلی با افغانستان گسترش یابد

گمرکات اصلی با افغانستان گسترش یابد
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: سه گمرک موجود جوابگوی حجم صادرات به افغانستان نیست و باید گمرکات اصلی با افغانستان گسترش یابد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدمهدی جوانمرد‌ قصاب بعد از ظهر امروز در نشست رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و مدیران ارشد سازمان توسعه تجارت با تجار و بازرگانان خراسان جنوبی در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی بیرجند اظهار داشت: حدود هشت تا 9 ماه است که پروژه‎هایی که نیاز به پیمانکار خارجی دارد در افغانستان متوقف شده است.
 
وی با بیان این‌که اکنون ساخت و ساز در افغانستان سودی ندارد، تصریح کرد: سود ساخت و ساز در ایران معقول‌تر است.
 
کالاهای مصرفی بیشترین طرفدار را در افغانستان دارد
 
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با بیان این‎که در سال گذشته 2 میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات به افغانستان داشتیم، متذکر شد: کالاهای مصرفی بیشترین طرفدار را در کشور افغانستان دارد.
 
جوانمرد‎ قصاب با بیان این‌که در مجموع مرزهای خراسان جنوبی هیچ فرقی با مرزهای دوغارون ندارد، ادامه داد: در شرایط فعلی مرز خراسان جنوبی بهترین مرز برای صدور کالا به کشور افغانستان است.
 
وی با اشاره به ترافیک مرزی در مرز افغانستان یادآور شد: اگر ترافیک مرزی برداشته شود اجناس به سرعت به کابل می‌رسد.
 
نرخ حمل و نقل عمده‎ترین مسئله در افغانستان
 
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان عمده‌ترین مسئله در افغانستان را نرخ حمل و نقل عنوان کرد و گفت: هر وقت بتوانیم نرخ‎های حمل و نقل را کاهش دهیم در بازار افغانستان موفق هستیم.
 
جوانمرد ‌قصاب نزدیکی خراسان جنوبی به بازار افغانستان را یکی از پتانسیل‎های این استان در تجارت با این کشور دانست و اضافه کرد: در بحث حمل سیمان از این استان به کشور افغانستان 70 تا 80 درصد نرخ حمل آن است.
 
وی با بیان این‎که باید گمرکات اصلی با افغانستان را گسترش دهیم، تصریح کرد: سه گمرک داریم که جوابگوی حجم صادرات به این کشور نیست.
 
افغانستان بازاری بکر برای مرغ و تخم‎مرغ
 
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با بیان این‎که پاکستان 3 میلیارد دلار صادرات به افغانستان دارد، متذکر شد: مقدار زیادی از این صادرات با برند ما صادر می‌شود.
 
جوانمرد‌ قصاب با بیان این‎که بازار افغانستان بازار بکری برای مرغ و تخم‌مرغ است، خاطرنشان کرد: ما نتوانسته‎ایم در این بازار عملا حضور داشته باشیم.
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۰۹:۵۳
تعداد بازدید : ۱,۳۶۷