کمک‌ نفتی روسیه و سوئد به ایران در خزر

کمک‌ نفتی روسیه و سوئد به ایران در خزر
معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آمادگی شرکت های روسی و سوئدی برای حفاری در خزر، گفت: شرکت ملی نفت از مشارکت شرکت های خارجی توانمند برای حفاری در آبهای عمیق مانند دریای خزر استقبال می کند.
به گزارش جهان؛ عبدالرضا اسدی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: ایران کارهای خوبی را برای اکتشاف در دریای خزر انجام داده، اما برای تسریع در توسعه میادین این منطقه، از همکاری شرکت های معتبر و صاحب تجربه استقبال می کند.

معاون مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، افزود: شرکت های خارجی علاقه مند به کار در دریای خزر باید از تجربه کار در آب های عمیق و توان فنی لازم برای فعالیت در این میادین برخوردار باشد.

وی ادامه داد: برخی شرکت های روسی و سوئدی برای مشارکت در حفاری در آبهای خزر اعلام آمادگی کرده اند.

دریای خزر، منطقه ای غنی از منابع هیدروکربوری است و کشورهای حاشیه این دریا، در سالهای گذشته سرمایه گذاری زیادی را برای توسعه میادین دریای خزر انجام داده اند.

به دلیل برخورداری ایران از منابع غنی هیدروکربوری در خلیج فارس، خوزستان و مناطق مرکزی، اکتشاف و استخراج در دریای خزر مورد توجه قرار ایران قرار نداشته است، اما در سال های اخیر وزارت نفت توجه ویژه ای به توسعه میادین این منطقه کرده است.

در اردیبهشت ماه سال ۹۱ حفاری چاه اول اکتشافی ساختار سردار جنگل در دریای خزر پایان یافت و ذخایر نفت درجا ۲ میلیارد بشکه برآورد شد که با احتساب ضریب بازیافت ۲۵ درصد، ۵۰۰ میلیون بشکه آن قابل استحصال است.

یوسف اعتمادی مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر در این خصوص می گوید: هم اکنون تکنولوژی استحصال نفت از آب های عمیق در ایران وجود ندارد اما با تکیه بر دانش و توان فنی متخصصان داخلی، هیچ چیز غیرممکن نیست.

وی با اشاره به پیچیدگی های کار در دریا به خصوص آب های عمیق، گفت: استحصال نفت از آب های عمیق، به مراتب سخت تر و پیچیده تر از تولید از چاههای خشکی و آب های کم عمق می باشد. با توجه به نبود تکنولوژی های مربوطه در ایران، این اقدام به مطالعات فراوان و برنامه ریزی های گسترده نیاز دارد.

وی با اشاره به پیشروی حفاری در چاه دوم اکتشافی خزر تا عمق ۲۶۶۴ متر، اظهار داشت: پیش بینی می شود چاه دوم تا عمق ۴۰۲۲ متری طبق برنامه حفاری شود.

در آن صورت احتمال دستیابی به ذخایر هیدروکربوری جدید در لایه های زیرین نیز وجود خواهد داشت.

شرکت نفت خزر تمام تلاش خود را برای انجام برنامه ریزی مدون به منظور فراهم شدن امکان تولید زودهنگام نفت از میدان سردارجنگل به کار می بندد که در آن صورت امکان تولید ۱۵ تا ۲۰ هزار بشکه نفت در روز از این میدان طی پنج سال آینده وجود دارد.
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۰۹:۵۷
تعداد بازدید : ۱,۲۰۷