تولید نفت اوپک در ماه مه افزایش یافت

تولید نفت اوپک در ماه مه افزایش یافت
بررسی های رویترز نشان می دهد که تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مه سال 2014 میلادی به بالاترین رقم در سه ماه اخیر رسیده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، افزایش عرضه نفت آنگولا و صادرات نفت خام جنوب عراق موجب افزایش تولید نفت اوپک به بالاترین سطح خود در سه ماه گذشته شد.

بر اساس تحقیقات رویترز از اطلاعات و داده های شرکتهای حمل و نقل نفتی و منابع داخلی صنعت نفت، عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه مه سال جاری به روزانه 30 میلیون و 20 هزار بشکه رسید.

این در حالیست که اوپک در ماه آوریل 2014، توانسته بود روزانه 29 میلیون و 680 هزار بشکه نفت روانه بازار کند.

این مقدار افزایش، سطح تولید نفت اوپک را برای نخستین بار پس از فوریه سال جاری به بالای سقف تعیین شده روزانه 30 میلیون بشکه نفت این سازمان رساند.

آژانس بین المللی انرژی در اواسط ماه مه اعلام کرده بود که اوپک برای تامین نیازهای نفتی روبه رشد، باید در نیمه دوم سال جاری نفت بیشتری به بازارها تزریق کند.

کارستن فریتچ، تحلیلگر کامرتزبنک، می گوید: این مقدار تولید هم اکنون به نظر مناسب می آید، اما شرایط برای نیمه دوم سال ممکن است کمی متفاوت باشد.

با این وجود، سقوط تولید نفت لیبی در سال جاری میلادی، در تامین نفت اوپک اختلال ایجاد کرد و باعث شد قیمت نفت با وجود اینکه تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک و شیل اویل آمریکا بالا بود، در سطح 100 دلار باقی بماند.

اوپک که نزدیک به یک سوم نفت جهان را تامین می کند در ماه مه سال جاری میلادی شاهد عرضه بیشتر نفت آنگولا و عراق و افزایش نسبی تولید نفت در عربستان و ایران بود.

در همین حال، بیشترین مقدار کاهش تولید نفت مربوط به لیبی بود، ضمن آنکه عرضه نفت نیجریه با وجود برداشتن محدودیت صادرات نفت شرکت شل در این این کشور بدون تغییر ماند.

بیشترین افزایش صادرات مربوط به آنگولا می شود که در مجموع 59 محموله نفت روانه بازارهای جهانی کرد و در مقایسه با ماه پیش از آن 11 محموله بیشتر ارسال کرد. سه محموله از یازده محموله اضافه شده آنگولا در ماه مه از میدان پلوتونیو ارسال شد که پیش از این منابع صنعتی گفته بودند این میدان در حال تعمیر است.

بر اساس اطلاعات نفتکشها، عراق توانست در ماه مه عرضه نفت خود را به دلیل صادرات بیشتر نفت از پایانه های جنوبی، افزایش دهد؛ این کشور در ماه مه  روزانه دو میلیون و 600 هزار بشکه نفت خام روانه بازار کرد که از سال 2003 تا کنون سابقه نداشته است.

از دیگر دلایلی که موجب افزایش صادرات نفت عراق شد، فروش محموله های نفتی کردستان عراق بود.

از سوی دیگر، منابع نفتی معتقدند که به دلیل بمب گذاری در خط لوله کرکوک، مجموع صادرات نفت عراق همچنان کمتر از ماه فوریه سال جاری است.

صادرات نفت ایران نیز پس از اینکه در ماه آوریل اندکی کاهش یافت، در ماه مه سال جاری دو باره رشد کرد. منابع صنعتی گفته اند ایران در ماه مه نفت بیشتری روانه چین کرده است.

عربستان نیز که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است به دلیل افزایش مصرف نیروگاههای خود در ماه مه مجبور به افزایش عرضه نفت شد.

همچنین امارات متحده عربی پس از تکمیل تعمیر یکی از میدانهای نفتی خود توانست تولید نفتش را اندکی افزایش دهد.

از طرف دیگر، تولید نفت لیبی با کاهش 60 هزار بشکه ای به روزانه 190 هزار بشکه رسید و دلیل آن نیز ناآرامی و تظاهرات در این کشور است.
۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۱,۲۷۶