تازه واردهای اوپک و لزوم حفظ منافع ملی

تازه واردهای اوپک و لزوم حفظ منافع ملی
علی آبادی در حالی ریاست این نشست را بر عهده می گیرد که وی برای نخستین بار است در نشست های اوپک شرکت می کند؛ اما او تنها تازه وارد این نشست نیست و به جز وی نیمی دیگر از نمایندگان شرکت کننده در این نشست نیز برای نخستین بار است به عنوان نماینده کشورشان در چنین نشستی شرکت می کنند/ اکنون که سرپرست وزارت نفت کشورمان، تجربه لازم را در این زمینه ندارد، لازم است که...
سرانجام پس از هفته ها کشمکش و مشاجره درباره چگونگی حضور نماینده کشورمان در نشست اوپک، جلسه این سازمان نفتی، امروز چهارشنبه در حالی در شهر وین اتریش برگزار خواهد شد که محمد علی آبادی، سرپرست وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، به عنوان نماینده کشورمان، ریاست این نشست را که هم اکنون به صورت دوره ای به ایران رسیده است، بر عهده خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»، علی آبادی در حالی ریاست این نشست را بر عهده می گیرد که  وی برای نخستین بار است در نشست های اوپک شرکت می کند؛ اما او تنها تازه وارد این نشست نیست و به جز وی، نیمی دیگر از نمایندگان شرکت کننده در این نشست نیز برای نخستین بار است به عنوان نماینده کشورشان در چنین نشستی شرکت می کنند که از جمله آنان می توان به «عمران ابوکرا» از لیبی اشاره کرد.

وی البته به شدت از سوی نماینده قطر هم حمایت می شود، چرا که از زمان وقوع ناآرامی در لیبی این قطر است که به مخالفان این کشور کمک می کند تا خود مستقل از قذافی نفت بفروشند.

از سویی، اما باید گفت که در میان نمایندگان کشورهای عضو اوپک، این وزیر نفت عربستان است که موقعیتش بیش از پیش تحکیم شده است. وی که سابقه دارترین و قدرتمندترین شخصیت عضو اوپک است، بنا بر گفته تحلیلگران، نبض اوپک را در دستان خود دارد.

در این باره خبرگزاری «رویترز» به نقل از رئیس سابق «آرامکو»، درباره «النعیمی» گفته است که اکنون در اوپک، این «النعیمی» است که حرف اول و آخر را می زند و تصمیم گیری درباره کاهش یا افزایش تولید در دستان اوست، چرا که اعضای اوپک، چه موافق وی باشند و چه مخالف، این عربستان است که خود را موظف می داند که تعادل را در بازار جهانی نفت ایجاد کند!

بنابراین، در برهه کنونی نیز عربستان سعودی به دنبال این است که اگر نه در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، بلکه در شش ماهه دوم همین سال تولید نفت خود و اوپک را افزایش دهد؛ تصمیمی که از سال 2007 و 2008 ، در اوپک بی سابقه است.

بیشتر تحلیلگران بر این باورند که تلاش عربستان برای افزایش تولید به دلیل بالا گرفتن مخالفت های سیاسی این کشور با ایران درباره اوضاع جاری در منطقه و به ویژه در بحرین است، حال آن که ایران هم اکنون به هیچ وجه خواهان افزایش تولید نیست و محمد علی آبادی، نماینده ایران نیز گفته است که به دنبال تصمیمی مبتنی بر اجماع در این نشست خواهد بود.

گویا هرچند نشست امروز در واقع نشستی است که تأثیر چندانی بر بازار بین المللی نفت ندارد، با وجود این، اکنون که سرپرست وزارت نفت کشورمان تجربه لازم را در این خصوص ندارد، لازم است که مشاوران و مدیران ارشد این وزارتخانه در چنین نشست هایی، از تجربه خود بهره برده و مواضع ایران را معقول و مستدل در این نشست عرضه کنند.

گفتنی است، اکنون علی آبادی به هر روی نماینده ایران در نشست اوپک است و آنچه اکنون اولویت دارد، منافع ملی کشور است که باید در تقابل با کشوری همچون عربستان سعودی حفظ شود.
۱۸ خرداد ۱۳۹۰ ۱۶:۱۶
تابناک |
تعداد بازدید : ۱,۰۷۰