افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی به ۲ برابر/ شرکای آینده ایران فعالان امروز در عرصه توسعه هستند -

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی به ۲ برابر/ شرکای آینده ایران فعالان امروز در عرصه توسعه هستند -
معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد شرکای آینده ایران کسانی هستند که در برنامه‌های مهم توسعه‌ای امروز ایران مشارکت سازنده داشته باشند و البته ایران این فرصت مناسب را در اختیار همگان قرار می‌دهد.
اسحاق جهانگیری در یازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی گفت: یکی از اهداف مهم ایران رشد و توسعه پایدار کشور است که دولت تدبیر و امید به‌منظور تحقق این هدف، اسناد بالادستی و مقابله با چالش‌های پیشِ‌رو ازجمله ایجاد اشتغال پایدار و افزایش رفاه مردم، برنامه‌ها و سیاست‌های مختلفی را تدوین کرده و به اجرا گذاشته است.

وی ادامه داد: ایجاد ثبات در فضا و شاخص اقتصاد کلان  کشور یکی از این برنامه‌هاست به‌طوری که برای فعالان اقتصادی روند تغییرات نرخ تورم، نرخ ارز و سود بانکی قابل پیش‌بینی باشد، همچنین است تعامل سازنده با اقتصاد جهانی که امکان استفاده از فرصت‌های مهم بین‌المللی نظیر استفاده از فناوری‌های مهم بازارهای صادراتی و منابع مالی را تأمین کند، همچنین توجه به توانمندی‌های داخل کشور است از جمله نیروی انسانی جوان و منابع طبیعی فراوان که فرصت مهمی در اختیار سیاست‌گذاران توسعه کشور قرار داده است. از سوی دیگر افزایش اعتماد فعالان اقتصادی به سیاست‌گذاران کشور با تبیین سیاست‌های علمی متکی بر خردجمعی، تسهیل و شفاف‌سازی مقررات، بهبود فضای کسب و کار صورت گرفته است چرا که باور دولت این است که بخش خصوصی واقعی محور فعالیت‌های اقتصادی است.

جهانگیری با بیان اینکه بدیهی است در فرآیند سرمایه‌گذاری، رشد و توسعه کشور بین رشته‌های مختلف صنعتی توسعه صنعت پتروشیمی از اولویت‌ ویژه‌ای برخوردار است، گفت: در جهان کنونی کیفیت ابعاد زندگی مردمی در حوزه‌های بهداشت، حفظ سلامت، علوم پزشکی، تأمین و انتقال مواد غذایی، پوشاک، صنعت توریسم، هوافضا و مسکن به صنعت پتروشیمی و توسعه آن وابسته است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران با دارا بودن حدود یازده درصد ذخایر نفتی و 17 درصد ذخایر گازی جهان حائز رتبه اول جهان از لحاظ ارزش ذخایر نفت و گاز است، گفت: همه اذعان دارند که ایران از بزرگ‌ترین تأمین کنندگان انرژی در آینده خواهد بود. این ذخایر می‌تواند برای ده‌ها سال خوراک و انرژی مورد نیاز صنایع گوناگون کشور به‌‌ویژه صنعت پتروشیمی را با اطمینان و قیمتی رقابتی تأمین کند. بدیهی است شرکای آینده ایران نیز کسانی هستند که در برنامه‌های مهم توسعه‌ای امروز ایران مشارکت سازنده داشته باشند. البته ایران نیز این فرصت مناسب را در اختیار همگان قرار می‌دهد.

جهانگیری با اشاره به اینکه ایران در سال 1342 به‌عنوان اولین کشور خاورمیانه با بهره‌برداری از مجتمع کود شیمیایی مرودشت شیراز صنعت پتروشیمی را در منطقه بنیان‌گذاری کرد، گفت: امروز سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس قطب بزرگ صنایع پتروشیمی جهان محسوب می‌شوند. اکنون منطقه خلیج فارس علاوه بر اینکه مرکزیت تولید و حمل و نقل انرژی جهان را دارد محور تولید و تأمین نیازهای صنایع پایین‌دستی پتروشیمی دنیا را نیز داراست.

وی ادامه داد: ایران به‌دلیل بهره‌مندی از منابع مختلف مورد نیاز یک صنعت پیشرفته پتروشیمی منحصر به فرد و تنها کشوری در خاورمیانه است که مجموعه هیدروکربن‌های مورد نیاز صنایع پتروشیمی هم در منابع گازی و هم منابع مایع به بالاترین میزان را در اختیار دارد.

جهانگیری با اشاره به اینکه ایران تنها کشور منطقه است که زنجیره ساخت صنایع پتروشیمی را طی برنامه‌های توسعه پنج‌ساله از طراحی مفهومی تا تولید محصولات باکیفیت و مطابق استانداردهای جهانی توسط نیروهای داخلی اجرا کرده است، گفت: البته همواره از دانش فنی و منابع مالی خارجی بهره برده است و همچنان به دارندگان دانش فنی و منابع سرمایه گذاری برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران خوش‌آمد می‌گوید.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران به‌دلایل مختلف از جمله نیروهای متخصص دسترسی به آبهای آزاد بین المللی رشد تقاضای داخلی تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی وجود زیرساخت‌های مناسب و امکانات فراوان ارائه شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مزیت‌های رقابتی و جذابیت‌های غیرقابل انکار ایران است.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: امروز اکثر تجهیزات مورد نیاز صنایع پتروشیمی نفت و گاز در داخل تولید می‌شود چنانکه روند تکمیل و بهره برداری پروژه‌ها و طرح‌های برنامه‌های پنج‌ساله توسعه در دوران تحریم مؤید این توانمندی‌هاست. این دستاوردها و توانمندی‌ها تأثیری مثبت و مستقیم در کاهش قیمت تمام‌شده محصولات پتروشیمی و توجیه اقتصادی پروژه‌ها داشته است.

جهانگیری افزود: صنعت پتروشیمی در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی توسط بخش خصوصی کشور صورت می‌گیرد و دولت تنها مسئولیت ایجاد بستر مناسب و سیاست گذاری و ارائه خدمات فنی پایه و تجهیز زیرساخت‌های اساسی و مورد نیاز صنعت و تأمین خوراک و مواد اولیه لازم را عهده‌دار بوده است.

وی با اشاره به اینکه به‌تدریج شرکت ملی صنایع پتروشیمی از حالت بنگاه‌داری خارج شده و به‌صورت یک نهاد توسعه‌ای درآمده است گفت: وظیفه سیاست گذاری جهت توسعه این صنعت و در موارد ضروری مشارکت با سرمایه گذاری داخلی و خارجی به‌عهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در همین راستا استفاده از منابع مالی خارجی و حمایت نظام بانکی کشور به‌ویژه اولویت بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه ملی در توسعه صنعت پتروشیمی از جمله سیاست‌های حمایتی و برنامه‌ها و دستور کار قطعی دولت است.

جهانگیری افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری پشتیبان و تأیید کننده اقدامات توسعه‌ای دولت در حوزه صنایع میانی و پایین‌دستی مرتبط به صنعت پتروشیمی کشور است.

وی با تأکید بر اینکه باید توسعه صنعت پتروشیمی در راستای جلوگیری از خام‌فروشی منابع هیدروکربنی به‌منظور اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده در اولویت برنامه‌ها و دستور کار دولت قرار گیرد گفت: در آینده نه‌چندان دور به صادرکننده عمده فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا تبدیل خواهیم شد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ظرفیت تولید سالانه محصولات حدود 40 میلیون تن است، گفت: این رقم در آینده نزدیک به بیش از 130 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

جهانگیری با اشاره به اینکه ایجاد قطبهای توسعه صنعت پتروشیمی علاوه بر سواحل خلیج فارس در سواحل دریای عمان نیز ایجاد خواهد شد، اظهار کرد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جاسک، چابهار و ایرانشهر از دیگر اهداف دولت برای تمهید زیرساخت‌های لازم توسعه صنعت پتروشیمی است.

وی با تأکید بر اینکه دولت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی از صنعت پتروشیمی به‌طور جدی حمایت می‌کند، گفت: در حال حاضر در هر منطقه از کشور به‌ویژه مناطق اقتصادی که شرایط لازم برای توسعه این صنعت فراهم باشد مجوز و مساعدت‌های لازم ارائه می‌شود. همچنین تملک آماده سازی اعطای زمین و تجهیزات معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی گمرکی و بیمه‌ای از جمله مواردی است که برای سرمایه گذاران ایجاد انگیزه خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه ایران یکی از امن‌ترین کشورها برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی است، گفت: ایران نهایت حمایت را از مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی به عمل می‌آورد.

۱۷ خرداد ۱۳۹۳ ۱۳:۲۶
تعداد بازدید : ۸۳۹