اتان فازهای ۱۲ تا ۲۷ پارس جنوبی به طور کامل خوراک پتروشیمی می‌شود

اتان فازهای ۱۲ تا ۲۷ پارس جنوبی به طور کامل خوراک پتروشیمی می‌شود
وزیر نفت با اشاره به این که ایران با ۳۳.۶ تریلیون متر مکعب دارای بزرگترین ذخایر گازی جهان است گفت: تمامی اتان تولید شده از فازهای ۱۲ تا ۲۷ پارس جنوبی برای تامین خوراک‌ واحدهای پتروشیمی استفاده خواهد شد.
بیژن نامدار زنگنه در یازدهمین همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران اظهار داشت: در وهله نخست باید اشاره کنم که دولت جمهوری اسلامی ایران، به دلایل متعدد، همچنان حمایت همه‌جانبه از توسعه صنایع پتروشیمی را از اولویت‌های سیاست‌های اقتصادی خود می‌داند و توسعه این صنایع را در زمره اقدامات راهبردی برای دستیابی به اهداف ملی کشور طبقه‌بندی کرده است. 

وی افزود: بی‌تردید مهمترین وضعیت رقابتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در ایران دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طبیعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در احجامی گسترده و با قیمتی رقابتی است. 

وزیر نفت با بیان اینکه ایران با 33.6 تریلیون متر مکعب دارای بزرگترین ذخایر گازی جهان است، گفت: هم‌اکنون ظرفیت صنایع تصفیه و انتقال گاز در کشور حدود 600 میلیون متر مکعب در روز است که به زودی تا حد یک هزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و علاوه بر این، دسترسی به اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم وضعیت رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقش اساسی دارد. 

وی ادامه داد: با کامل شدن فازهای پارس جنوبی یعنی اتمام طرح‌های توسعه فازهای 12 تا 27 این میدان به میزان 650 هزار بشکه در روز میعانات گازی و 6.7 میلیون تن LPG (شامل پروپان و بوتان) و 4 میلیون تن اتان در سال قابل وصول خواهد بود که اتان به طور کامل و سایر موارد بر حسب نیاز در اختیار صنعت پتروشیمی قرار می‌گیرد. 

زنگنه تصریح کرد: علاوه بر خوراکی که با اجرای طرح‌های پارس جنوبی برای صنایع پتروشیمی تامین می‌شود، اجرای طرح‌های متعدد NGL و بازیافت +C2 از گازهای همراه نیز با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی در دستور کار قرار دارد و اخیرا تصمیمات مهمی در این موارد در صنعت نفت اتخاذ شده است. 

وزیر نفت با بیان اینکه طبعا قیمت خوراک در صنعت پتروشیمی بسیار نقش‌آفرین است، گفت: با توجه به شرایط منطقه‌ای و رقبا و با عنایت به منافع ملی در درازمدت قیمت خوراک موردنیاز پتروشیمی تعیین می‌شود و عزم دولت در تکمیل زنجیره ارزش تولیدات بوده و اعطای کمک‌ها و مزیت‌ها در اجرای این سیاست‌ها خواهد بود.

وی افزود: مزیت‌های رقابتی دیگر را می‌توان در بازار بزرگ و روبه‌رشد داخلی محصولات پتروشیمی، دسترسی به نیروی کار متخصص و ماهر، زیربناهای گسترده ارتباطی کشور، موقعیت جغرافیایی کشور در هم مرزی با 15 کشور دیگر به ویژه کشورهای آسیای میانه و قفقاز جنوبی، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی با لحاظ نمودن ثبات سیاسی و وجود قوانین حامی سرمایه‌گذاری، ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران از جمله معافیت‌های مالیاتی و در عین حال وجود زنجیره‌ای از واحدهای فعال صنایع پتروشیمی برشمرد که هر کدام می‌توانند در توسعه صنایع پایین‌دستی و بالادستی خود نقش تعیین‌کننده ایفا کنند و استفاده از منافع صندوق توسعه ملی نیز امکان مهم دیگری است که تمرکز علاقه‌مندان بر این فرصت نیز توصیه می‌شود.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی سرمایه‌گذاری دولت در بخش پایین‌دستی و تکمیلی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ممنوع است، گفت: به همین دلیل بخش خصوصی می‌تواند مطمئن باشد که در سرمایه‌گذاری‌های خود در صنایع پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی، رقیب دولتی نخواهد داشت.

وی افزود: در این زمینه وزارت نفت به عنوان یک رویکرد اقتصادی، متعهد به تعامل همه‌جانبه با بخش خصوصی داخلی و خارجی در جهت توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز است و ما اعتقاد راسخ داریم که بخش خصوصی باید حضوری پررنگ در صنایع پتروشیمی ایران داشته باشد و ما می‌دانیم که فضای مناسب کسب و کار و سرمایه‌گذاری به همراه قیمت مناسب خوراک و وجود زیربناهای لازم از شروط لازم حضور بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی در این صنعت است.

وزیر نفت با بیان اینکه ما متعهدیم دولت را به سمت و سوی جایگاه اصلی خود که سیاست‌گذاری و اعمال وظایف حاکمیتی است، گفت: بخش خصوصی را باید به اجرای سرمایه‌گذاری‌های سودآور تشویق کنیم و در این راستا دولت باید تسهیلات لازم را فراهم کند و همزمان از اعطای رانت‌های غیرقانونی و ناصواب جلوگیری کنیم.

وی افزود: وزارت نفت همچنین مصمم است به منظور کمک به حضور قشر کم‌درآمد در طرح‌های سودآور آینده صنعت پتروشیمی، نسبت به ایجاد صندوق توسعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی با محوریت سازمان بورس اقدام کند. 

زنگنه ادامه داد: برای پتروشیمی ما نیازمند دسترسی به فناوری‌های نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است و در واقع آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در سطح صنایع بالادستی و پایین‌دستی ما نیازمند دسترسی به منابع مالی در حدود 70 میلیارد دلار هستیم که در این ارتباط حدود 30 درصد مربوط به صنایع پایین‌دستی به ویژه در زمینه انواع پلیمرها به خصوص پلی پروپیلن و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن است. 

این عضو کابینه تصریح کرد: در ارتباط با تجارت محصولات پتروشیمی مصمم هستیم در بازارهای بین‌المللی جدید حضور موثر داشته باشیم و در اجرای این هدف به عنوان یک سیاست راهبردی آماده‌ایم بخش خصوصی را از جهات مختلف حمایت کنیم.

وی افزود: در 25 سال گذشته ارزش کل فروش محصولات از سال 1989 تا سال 2014 از نزدیک یک میلیارد دلار به 22.5 میلیارد دلار رسیده است و 36 برابر شده است که بخش عمده‌ای از این دستاورد با استفاده از پیشرفت‌های علمی داخلی و همت متخصصان ایرانی در طراحی و اجرا و ساخت تجهیزات به دست آمده است که قابل توجه است همه این دستاوردها در شرایطی به دست آمده که کشور و صنعت پتروشیمی با تحریم تحمیلی برخی کشورها مواجه بوده است. 

وزیر نفت با بیان اینکه ارزش فروش محصولات نیز جهشی قابل توجه داشته گفت: در پایان سال 2013 صنایع پتروشیمی ایران توانسته است در مجموع 12.8 میلیون تن به ارزش 9.9 میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر کند و 14.5 میلیون تن نیز در بازار داخلی عرضه کند. 

زنگنه تصریح کرد: مهمترین محصولات صنایع پتروشیمی ایران شامل پلی اتیلن‌ها، PET، PS ، پلی استایرین، PP و پارازایلین که بیش از 50 درصد آن در بازارهای داخلی عرضه شده و باقی‌مانده در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: ظرف چند سال گذشته صنایع بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی ایران توانسته است به گستره بازارهای خود بیافزاید و اکنون محصولات در اقصی نقاط جهان اعم از آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه صادر می‌شود.

این عضو کابینه دولت اذعان داشت: صنایع پتروشیمی ایران همچنان متعهد به توسعه توانمندی‌های خود است و در این ارتباط در یکی دو سال آینده ظرفیت‌ها و محصولات جدیدی وارد بازار خواهد شد و در اوایل سال 2015 واحدهای پتروشیمی PVC  همدان، مجتمع ایزوسیانات‌ها، پلی اتیلن‌های خطی لرستان، آمونیاک-اوره هفتم، پلی اتیلن‌های خطی مهاباد و فاز دوم خط لوله اتیلن غرب کشور نیز به اتمام رسیده و محصولات خود را با تکمیل چند فاز از فازهای پارس جنوبی روانه بازار می‌کنند.

۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ۱۱:۱۲
تعداد بازدید : ۱,۱۵۰