گزارش زنگنه در مورد برنامه‌های وزارت نفت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

گزارش زنگنه در مورد برنامه‌های وزارت نفت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مورد برنامه‌های وزارت نفت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت گزارشی را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه داد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در ابتدای جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و انتخاب مجدد علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: موضوع اقتصاد مقاومتی موضوعی مهم و حیاتی برای آینده کشور ماست.

وی ادامه داد: آنچه امروز گزارش می‌دهم در کمیسیون انرژی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی طرح کرده‌ام و از راهنمایی‌های نمایندگان استفاده کرده‌ام. من شخصاً 40 ساعت برای تهیه این برنامه وقت مستقیم و زنده صرف کرده‌ام.

وزیر نفت در ادامه تأکید کرد: اولین برنامه‌ای که جهت اجرای اقتصاد مقاومتی داریم برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت خام با توجه به برنامه سوم و جهش برای افزایش و صادرات محصولات پتروشیمی است.کید بر برداشت از میدان‌های مشترک است. برنامه دوم ما افزایش تولید طبیعی با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک است.

زنگنه ادامه داد: من تعهد می‌کنم در شرایطی که تحریم وجود داشته باشد می‌توانیم تا سال 1396 به ظرفیت تولید 5.7 میلیون بشکه در روز برسیم یعنی نسبت به الان 2/5 میلیون بشکه افزایش تولید و صادرات خواهد بود.

وزیر نفت گفت: ما برای تهیه این گزارش مواردی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که به صورت عمومی به صنعت نفت ارتباط داشته است، احصا کردیم و بعد از آن عناوین مهمترین برنامه‌ها را برای تحقق این سیاست‌ها تعیین کرده، در بخش سوم ذیل این برنامه‌ها عناوین طرح‌ها را تهیه کرده، در بخش چهارم برنامه پشتیبان و در بخش پنجم راهبردهای کلیدی حاکم بر برنامه‌ها و در بخش ششم جزئیات طرح‌ها را مطرح کردیم. اما در بخش اول آنچه مقام معظم رهبری به صورت اختصاصی به صنعت نفت ایران ارتباط دادند در چند بند 13، 14، 15 و قسمتی از بند چهار وجود دارد.

زنگنه ادامه داد: دسته دوم بندهایی از سیاست‌های عمومی است که شامل بندهای یک، دو، سه، چهار، پنج، شش، هشت، 10، 11، 12، 16، 18، 19، 20 تا 24 می‌شود؛ اولین برنامه‌ای که ما جهت اجرای اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت تدوین کرده‌ایم، برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت خام با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک است و این می‌تواند ناظر به تحقق سیاستی باشد که آقا فرمودند که حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت به ویژه در میادین مشترک با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع باشد.

**برنامه وزارت نفت در مورد افزایش تولید گاز طبیعی

وی افزود: برنامه دوم تدوین شده برنامه افزایش تولید گاز طبیعی با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک است که این برنامه نیز ناظر بر سیاست‌هایی است که آقا فرمودند.برنامه سوم جهش دوم برای افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی است. که این برنامه ناظر بر تحقق سیاست‌های افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره صنعت نفت و گاز و بالا بردن صادرات محصولات پتروشیمی است.

وزیر نفت ادامه داد: برنامه چهارم افزایش تولید و صادرات فراورده‌های نفتی است که این برنامه ناظر بر تحقق سیاست‌های افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره صنعت نفت و گاز و بالا بردن صادرات محصولات نفتی است. برنامه پنجم ما بهینه سازی مصرف سوخت است که این برنامه ناظر بر مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف، توسعه تولید کالاهای بهینه و کاهش شدت انرژی است. بند آخر ایمن سازی تقاضا در بازارهای فروش نفت است که این برنامه ناظر بر تحقق سیاست‌های انتخاب مشتریان راهبردی و ایجاد تنوع در روش‌های فروش است.

زنگنه گفت: من در اینجا سعی کردم با عدد و رقم زمان بندی تحقق این برنامه‌های شش گانه‌ای را که اشاره کردم مطرح کنم. یعنی کلی صحبت نمی‌کنم. نخستین برنامه‌ای که ما داشتیم برنامه افزایش تولید نفت خام و میعانات گازی با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک است. ما طرح‌هایی که داریم این است که ظرفیت تولید نفت خام را از میدان‌های مشترک غرب کارون 700هزار بشکه در روز افزایش دهیم؛ برنامه بعدی ما افزایش تولید نفت خام از میدان‌های مشترک و برنامه بعد از آن افزایش تولید میعانات گازی با اولویت برداشت از میدان پارس جنوبی تا رسیدن به سقف حداقل یک میلیون بشکه در روز است.

وی ادامه داد: افزایش بازیافت برنامه بعدی ما است و همچنین نگهداشت سطح تولید تا حد سه هزار و 850، اصلاح ساختار قراردادهای نفتی کشور با هدف ارتقای فناوری و اجرای موفق طرح‌های افزایش است؛ ما در این جا تعهد می‌کنیم که در شرایطی که تحریم باشد؛ تأکید می‌کنم تحریم باشد؛ می‌توانیم تا انتهای سال 1396 به ظرفیت تولید 5.7 میلیون بشکه در روز برسیم و این برنامه را اجرا خواهیم کرد. یعنی 1.7 میلیون بشکه و 700 هزار بشکه نفت اضافه می‌کنیم و بیش از یک میلیون بشکه میعانات اضافه خواهیم کرد که با بقیه تولیدات به 5.7میلیون بشکه خواهیم رسید یعنی نسبت به الآن 2.5 میلیون بشکه اضافه تولید و صادرات خواهیم داشت.

وزیر نفت گفت: برنامه بعدی ما افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک یعنی میدان‌های پارس جنوبی، میدان‌های شمال شبکه گاز، نگهداشت سطح تولید، صادرات گاز با خط لوله، صادرات گاز به صورت lng، افزایش ظرفیت سامانه انتقال گاز و تاب‌آوری است و در نهایت هدف ما تولید گاز طبیعی به ظرفیت یک هزار میلیون مترمکعب در روز تا سال  1397 است. این رقم بسیار بزرگی است و 80 میلیارد مترمکعب بتوانیم صادرات گاز طبیعی در سال تا سال 1400 داشته باشیم و آنطوری که مقام معظم رهبری فرمودند ما بتوانیم گاز در حد شش میلیارد مترمکعب تخصیص دهیم تا سال 97 که ظرفیت پنج هزار مگاوات افزایش ظرفیت جدید برای صادرات برق داشته باشیم.

زنگنه اظهار داشت: برنامه بعدی جهش برای افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی است که ما نخستین اقدامی که انجام خواهیم داد تأمین خوراک ازطریق طرح‌های پارس جنوبی و بازیافت lng است؛ تکمیل و اجرای مجموعه برنامه‌ها در دست اجرا است و همچنین بازاریابی و صادرات محصولات و حمایت از واحدهای میان دستی و پایین دستی پتروشیمی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید که گاز طبیعی را تبدیل به پروپیلن می‌کند از برنامه‌های دیگر ما است که یک انقلابی را برای ما به وجود می‌آورد و در مجموع هدف ما این است که ظرفیت تولید پتروشیمی از 25 میلیارد دلار فعلی تا سال 1400 به 80 میلیارد دلار برسد.

**افزایش تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی برنامه چهارم ما است

وی افزود: افزایش تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی برنامه چهارم ما است که در اینجا تعهد کردیم در مرحله اول به صادرات میعانات گازی پایان دهیم و تمام میعانات گازی تولیدی کشور را از طریق احداث پالایشگاه‌های میعانات گازی در داخل به فرآورده تبدیل کنیم و می‌خواهیم ظرفیت پالایش نفت خام را به دو میلیون بشکه در روز برسانیم با احتساب پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه و پالایشگاه‌های میعانات گازی را به نزدیک یک میلیون بشکه برسانیم؛ 360 هزار میلیون بشکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در دست اقدام داریم؛ 120 هزار بشکه پالایشگاه دوم فارس و 480 هزار بشکه پالایشگاه‌هایی است که الآن هشت پالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای در عسلویه به زودی اعلان عمومی می‌شود. در مجموع رساندن ظرفیت پالایشگاهی کشور از 1.8 فعلی به سه میلیون بشکه در روز هدفی است که ما داریم.

وزیر نفت ادامه داد: برنامه پنجم بهینه سازی مصرف سوخت است؛ افزایش راندمان حرارتی در تولید برق، افزایش بازدهی حرارتی در بخش‌های خانگی با اصلاح سیستم خانه‌ها که امسال اعلام خواهیم کرد کار بیش از هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی ارجاع خواهد شد، کمک به توسعه حمل و نقل عمومی، مترو و انواع اتوبوس‌ها از برنامه‌های ما خواهد بود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: بحث مهمی در خصوص اقتصاد مقاومتی و نفت مطرح است و گزارش مهمی داده می‌شود؛ چرا نمایندگان برسر صندلی‌های خود مستقر نیستند؟ زمانی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح نمی‌شود ایراد گرفته می‌شود که راجع به این موضوع مهم بحث نمی‌شود حال که مهمترین موضوع در مجلس در حال بحث است بنابراین تقاضا می‌کنم نمایندگان در صندلی‌های خود مستقر شوند.

زنگنه ادامه داد: ما با وزارت کشور تفاهم کرده‌ایم که تمام شهرهایی که قصد داشته باشند مترو احداث کنند در قالب گزارش‌های توجیهی به ازای هر مسافری که بر سیستم حمل و نقل داخلی این شهرها از طریق مترو اضافه شود، رقمی را به آن شهرداری و شرکت مترو پرداخت کنیم. این موضوع موجب می‌شود که به سرعت منابع جدیدی برای کارهای آتی شهرداری‌ها فراهم شود ضمن اینکه هم اکنون وزارت نفت پولی برای پرداخت ندارد، بلکه از محل صرفه جویی طبق بند «ق» می‌توانیم این پول را پرداخت کنیم و همین کار را برای راه آهن انجام داده‌ایم.

وی گفت: ما هم‌اکنون تعهد کردیم که در صورت تصویب در شورای اقتصاد، 10 میلیارد دلار به راه آهن پول پرداخت کنیم که به ازای هر تن بار اضافی در سال جاری و سال‌های آتی نسبت به رقم سال 92 معادل ارزش 30 سی سی گازوئیل پرداخت کنیم و به ازای هر نفر کیلومتری که  مسافر اضافه شود، 15 سی سی معادل ارزشی آن پول دهیم.

**در حال تهیه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر هستیم

وزیر نفت با بیان اینکه در حال تهیه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر هستیم، افزود: ما تا پایان سال 95 سفره گازرسانی روستایی را با اتکای به بند «ق» تمام خواهیم کرد یعنی به تمام روستاهایی که در حد 20 خانوار باشند گارسانی انجام می‌شود و از امسال یعنی از هفته آینده این اقدام آغاز خواهد شد.

زنگنه با اشاره به اینکه توسعه جایگاه‌های سی ان جی را افزایش خواهیم داد، تأکید کرد: حمایت از ساخت خودرو با موتور پایه گازسوز، اجرای مقررات ملی ساختمان، بهینه سازی مصرف انرژی در بخش کشاورزی از جمله برق دار کردن چاه‌های آب و ذخیره سازی روزمینی اقداماتی است که باید صورت گیرد.

وزیر نفت اظهار داشت: ششمین برنامه ما ایمن سازی تقاضا با بازارهای فروش نفت خام، فرآورده های نفتی و گاز طبیعی است که این برنامه بسیار مهمی است که مقام معظم رهبری برآن تأکید داشتند و در چند بند سیاست‌های کلی آورده شده است؛ ما باید از مشارکت مالی در پایانه‌ها و پالایشگاه‌های خارج از کشور حمایت کنیم و اقدام دیگر ما مشارکت در زنجیره پالایش تا توزیع فراورده‌ها در بازارهای هدف و بازار آسیا با هدف تضمین برداشت نفت از ایران و تأمین امنیت تقاضا برای نفت کشور است.

زنگنه ادامه داد: ما هم اکنون آخرین فروشنده نفت در بازارها هستیم به این دلیل که کشورهای دیگر پایانه احداث کردند، مخازن زده‌اند و پالایشگاه‌ها در آن شریک هستند. ما در هیچ پالایشگاهی در دنیا شراکت و حضور نداریم و در زنجیره پالایش تا توزیع نیز شراکتی نداریم. بنابراین این وضع ما را نگران کننده می‌کند؛ ما باید در پالایشگاه‌ها شراکت داشته باشیم و در صورت شراکت 30 درصدی صد درصد نفت ما را خواهد برد و این برای ما بسیار مهم است.

وی افزود: در این زمینه برای تضمین امنیت نفت باید مشتریان خود را متعدد کنیم و اتکای به یک مشتری خاص در هیچ شرایطی نباید داشته باشیم و باید بازار بورس انرژی را تقویت کنیم. چه بازار اولیه و چه بازار ثانویه. همچنین نقش شرکت نفت را باید بین المللی کنیم، چرا که شرکت نفت ما الآن یک شرکت داخلی است و یک شرکت برونگرا نیست. برونگرایی برای حضور شرکت نفت، سرمایه گذاری و کسب توانمندی مدیریتی دارای اهمیت است که باید به آن توجه شود.

وزیر نفت با اشاره به دو برنامه پشتیبان وزارت نفت تصریح کرد: ما دو برنامه پشتیبان نیز داریم. اولین برنامه پشتیبان ما که به اتکای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است توجه به سرمایه انسانی و مدیریت است که در صنعت نفت ما بسیار مهم است. باید ارتباط نیرومند میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در صنعت نفت برقرار شود.

**باید پیمانکاران عمومی را تقویت کنیم

وی ادامه داد: برنامه دوم پشتیبان ما برنامه ارتقای فناوری ملی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با هدف دستیابی به فناوری‌های فرآیند و نیز ساخت داخل کالاها و تجهیزات مورد نیاز است؛ فناوری‌های مربوط به فرآیند یا گرفتن لیسانس اجرای کارها فوق العاده بسیار از ساخت تجهیزات مهمتر است که در اینجا چند برنامه داریم.

زنگنه اظهار داشت: ما باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرده و هر زمینه‌ای که می‌تواند به رشد این شرکت‌ها کمک کند، توجه کنیم و باید همکاری تنگاتنگ ساختارسازی شده با دانشکده‌های مهندسی نفت داخل کشور با هدف افزایش بازیافت نفت برقرار کنیم تا مراکز پژوهشی در درازمدت مسئولیت افزایش بازیافت را مستقیما برعهده گیرند. مهمتر از تأمین مالی باید برای ما توانمندسازی ظرفیت ملی باشد.

وی گفت: بند بعدی مورد توجه ما اولویت دادن به تولیدات محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت پذیری در تولید است که تأکید ما براین است که باید پیمانکاران عمومی را تقویت کنیم و این یک اصل برای افزایش ظرفیت محسوب می‌شود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه باید از ساخت داخلی کاتالیست مورد نیاز صنعت استفاده کنیم، اظهار داشت: این اقدام نه تنها موجب کاهش وابستگی ما به واردات اقلام از خارج می‌شود بلکه قدرت مقاومت کشور در مقابل تهدیدات بالا می‌رود و به جایی می‌رسیم که صادر کننده تجهیزات و خدمات منطقه و کشورهای نفت خیز باشیم.

زنگنه یادآور شد: مقام معظم رهبری در یکی از بندهای سیاست‌های اصل 44 فرموده‌اند که "باید روش‌هایی اتخاذ شود که موجب به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط شود". این فوق العاده مطلب مهمی است. یعنی تصور ما همیشه این است که وقتی صنعتی با هزار میلیارد دلار ایجاد می‌شود، باید چند فرد ثروت‌مند آن را ایجاد کنند.

وی گفت: رهبری می‌فرمایند «سعی کنید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط در سرمایه گذاری‌ها توجه داشته باشید»؛ اینجا جایی است که بورس می‌تواند به ما کمک کند. نه تنها در بازار ثانویه بلکه ابتدا فرابورس می‌تواند تأثیرگذار باشد و در شکل گیری ساختار این شرکت‌ها موثر باشد.

زنگنه تصریح کرد: برای جلب سرمایه‌های خرد مردم باید به فرابورس توجه شود. البته از طریق جمع‌آوری سرمایه‌های خرد مردم می‌توانیم طرح‌های پالایش، پتروشیمی و بهینه‌سازی مصرف سوخت و نیز صدها طرح دیگر نیز اجرا کنیم.

وزیر نفت در ادامه اظهار داشت: از این طریق مردم کم‌درآمد در سرمایه‌گذاری‌ها احساس رضایت می‌کنند و آینده کشور و سودی که حاصل می‌شود به جیب عده‌ خاصی نرفته و به عده خاصی رانت داده نمی‌شود.

زنگنه در ادامه استفاده از دیپلماسی برای حمایت از  هدف‌های اقتصادی ضروری دانست و گفت: بند 12 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر این موضوع تاکید دارد که باید با حمایت وزارت خارجه دنبال شود.

**افزایش صادرات 2.5 میلیون بشکه نفت

وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش قابل توجه تولید نفت و درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت: باید بر اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توجه کنیم. براساس این سیاست‌ها افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت مورد توجه قرار گرفته که ما نیز باید به آن توجه کنیم.

وزیر نفت در ادامه به برنامه این وزارتخانه برای افزایش صادرات 2.5 میلیون بشکه نفت اشاره و تاکید کرد: این برنامه عملی است. از این طریق در ظرف کمتر از 7 سال آینده بیش از 400 میلیارد دلار درآمد ما نسبت به وضع موجود، افزایش می‌یابد. اگر از الان بر روی آن فکر و برنامه‌ریزی نکنیم، هیچ بعید نیست که فقط یک آخ بر دل ما بماند. نباید به جایی برسد که بگوییم خراب کردیم، خراب کردیم دردی از مردم دوا نمی‌کند.

زنگنه اضافه کرد: در حال حاضر ما کشور را 40 میلیارد دلار اداره می‌کنیم البته درست است که عالی نیست اما کشور در حال اداره شدن است. این ظرفیت مدیریتی بوده است. از طریق افزایش 2.5 میلیون بشکه‌ای صادرات نفت به اضافه 40 میلیارد دلار فعلی که به حدود 400 میلیارد دلار اضافه شود، بیش از 1000 تا 1500 میلیارد دلار پول در کشور فعال می‌شود که باید از این ظرفیت استفاده کنیم. باید به آن توجه شود.

وی در همین زمینه تشکیل اتاق فکر برای استفاده بهینه از ظرفیت ایجاد شده حاصل از افزایش صادرات نفت تا سقف 2.5 میلیون بشکه را ضروری دانست و گفت: بنده بارها به این نکته اشاره کردم. باید اتاق فکر مشترکی بین دولت و مجلس تشکیل شود و بخش مهمی از این پول باید به صندوق توسعه ارزی برود. اگر از این پول به درستی استفاده نشود، صرف بودجه عمومی می‌شود. به طوری که تجربه 20 و چند ساله بنده نشان می‌دهد که هاضمه بودجه عمومی بالاست و هر چقدر پول در آن تزریق شود باز هم به دنبال منابع جدیدتری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر نفت به بند 5 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ما باید براساس بند 19 این سیاست‌های کلی باید شفاف‌سازی بیشتری در عملیات‌ها داشته باشیم. باید در این حوزه تاکید بیشتر بر انضباط مالی داشته باشیم. البته نظارت موثر بر گلوگاه‌ها و زمینه‌های فسادپذیری در صنعت نفت نیز موثر است. صنعت نفت پول فراوانی در اختیار دارد و امکان فساد نیز از همه جا در این صنعت بیشتر است که البته دیدیم که علاقه‌مندی در سال‌های گذشته به آن نشان داده شد.

زنگنه در ادامه به تقویت فرهنگ و مدیریت جهادی در این صنعت اشاره کرد و افزود: باید در اصلاح فرآیند تصمیم‌گیری و مدیریت در همه ارکان در این صنعت مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به گفتمان‌سازی در محیط حرفه‌ای صنعت نفت و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج یکی از اولویت‌های این وزارتخانه در حوزه صنعت نفت است که در این برنامه به آن توجه شده است.

**از پتروشیمی‌ها به بیش از 70 میلیارد دلار سرمایه و فاینانس نیازمندیم

وزیر نفت اضافه کرد: مقام معظم رهبری در بند 24 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در مورد استانداردها تاکید فراوانی کرده‌اند که بر این اساس افزایش پوشش استاندارد برای تمامی محصولات داخلی و ترویج آن مورد تاکید قرار گرفته است که ما در صنعت نفت باید به آنها توجه جدی داشته باشیم.

زنگنه در ادامه اظهار داشت: این برنامه‌ها را با فرض ادامه تحریم‌ها جز در بخشی از پتروشیمی نوشته‌ایم به دلیل اینکه در این بخش از پتروشیمی‌ها به بیش از 70 میلیارد دلار سرمایه و فاینانس نیازمندیم که ممکن است این مبلغ را نتوانیم از صندوق ذخیره ارزی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در اینجا تاکید می‌کنم که اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصادی نیست که کشور را به انزوا و درونگرایی ببرد، بلکه کشور را وارد مبادلات بین‌المللی کرده و از موضع قدرت و توانمندی کشور را برونگرا مي‌کند. اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که قوی است و قابل صرفنظر کردن نیست. ایران در این اقتصاد می‌تواند 80 میلیارد متر مکعب گاز صادر کند تا دنیا به این میزان گاز صادراتی ایران وابسته شود.

وزیر نفت در ادامه اظهار داشت: این اقتصاد، اقتصاد درون‌زایی است که برونگرا و قدرتمند است. در اینجا لازم است از مقام معظم رهبری قدردانی کنم که پرچم توسعه و پیشرفت کشور را به دست گرفته‌اند. این سیاست‌ها برای بنده که سال‌ها در حوزه اجرا بوده و هستم، به منزله فرصتی طلایی برای رسیدن به هدف‌های آرمانی در صنعت نفت است.

زنگنه تصریح کرد: ما در وزارت نفت برای تدوین برنامه‌هایی در زمینه تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اولویت‌ها را بازتعریف کرده‌ایم و چیدمان عمومی آنها را اولویت‌بندی کرده‌ایم. در این برنامه تخصیص منابع به طرح‌ها را بهینه کرده‌ایم به طوری که سیاست‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است از طریق عملی و اجرایی شود.

وی در بخش دیگری از جلسه به برخی از پرسش‌های نمایندگان پاسخ داد و در پاسخ به این سوال که اقدامات وزارت نفت برای جلوگیری از خام‌فروشی چیست، گفت: مهمترین پالایشگاه‌هایی که در حال حاضر داریم، پالایشگاه‌های آناهیتای کرمانشاه و پالایشگاه دوم فارس است که باید به آن توجه شود که در این برنامه این پالایشگاه‌ها و زمینه سرمایه‌گذاری برای آنها فراهم شده است که ما باید سرمایه‌گذاران را قانع کنیم.

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی گفت: قبلا در این زمینه دستوری داده شده بود و وزارت نفت را مکلف کرده بودند که چاه‌های کشاورزی را برق‌دار کند، اما این وزارتخانه منابعی در اختیار نداشته که بتواند از آن استفاده کند. اما با تصویب بند «ق» ما می‌توانیم از محل صرفه‌جویی حاصل از فرآورده‌ها می‌توانیم چاه‌ها را از طریق طرح‌های توجیهی برقدار کنیم. البته با تصویب در کمیته مربوطه و از طریق بیع متقابل این کار امکانپذیر است اما ما پولی نداریم که برای آن پرداخت کنیم.

**علت عملی نشده قراردادهای رسمی بین ایران و پاکستان

زنگنه در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون قراردادهای رسمی بین ایران و پاکستان برای فروش گاز که بیش از یک دهه از آن می‌گذرد، هنوز عملی نشده و معطل مانده است، گفت: دولت پاکستان رسما به دلیل تحریم‌ها در مورد قرارداد صادرات گاز اعلام فورس‌ماژور کرده است که البته ما آن را نمی‌پذیریم.

وی در همین زمینه افزود: در حال حاضر از سوی ایران گاز تا نزدیک مرز بین دو کشور رسیده و از سوی طرف ایرانی بیش از یک میلیارد دلار برای آن هزینه شده است.

وزیر نفت اضافه کرد: در سفر اخیر نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان به کشور ما، بنده ملاقاتی با وزیر نفت این کشور داشتم که آنها از ما مهلت 30 ماهه برای اجرای این قرارداد را خواستار شدند و از ما خواستند که آن را عقب بیندازیم. البته ما هم گفتیم که آن را بررسی می‌کنیم. آنها دلایلی نظیر تحریم را برای اجرای این قرارداد عنوان می‌کنند در صورتی که ما آماده هستیم که این قرارداد را اجرا کنیم اما اجرای آن باید در شرایطی باشد که طرف مقابل هم برای انتقال گاز آمادگی داشته باشد. آنها یک متر لوله هم نکشیده‌اند و هیچ اقدامی هم نکرده‌اند.

۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ۱۶:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۲۸۳