رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار :

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار :
وزیر نفت با راه‌اندازی قرارداد سلف فرآورده نفتی موافقت کرد

سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت نفت برای اجرایی کردن اوراق سلف فرآورده های نفتی به توافق رسیدند.

به گزارش خبرنگار شانا، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز دوشنبه (2 تیر) در یک نشست خبری اظهار کرد: دیروز (یکشنبه، اول تیر) با وزارت نفت برای اجرایی کردن قرارداد سلف فرآورده‌های نفتی به توافق رسیدیم و با توجه به موافقت بیژن زنگنه، وزیر نفت این مهم به زودی عملیاتی خواهد شد.

علی صالح آبادی افزود: مدیرعامل بورس انرژی پیگیر عملیاتی کردن این توافق با مدیران وزارت نفت خواهد بود.

وی تصریح کرد: سازو کارهای لازم برای اجرایی کردن اوراق سلف فرآورده های نفتی با توجه به این که از قبل برای اوراق سلف نفتی طراحی شده بود، طی چند روز بازنگری می شود و بورس آماده اجرایی کردن آن است.

صالح آبادی به معامله میعانات گازی پارس جنوبی ظرف 45 روز آینده در بورس انرژی اشاره کرد و گفت: در بورس انرژی میعانات گازی پالایش گاز ایلام معامله می شد که به دلیل تعمیرات اساسی (اورهال) این مجتمع متوقف شده و با هماهنگی های انجام شده با وزارت نفت ظرف طی 45 روز آینده میعانات گازی پارس جنوبی بدون محدودیت در بورس انرژی عرضه و معامله می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به عرضه های جدید بورس انرژی مانند، نیتروژن مایع، نفت کوره سبک، روغنهای قطران اشاره و تصریح کرد: در حوزه معاملات برق پیش از این وزارت نیرو ماهانه 10 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بود که از تیر امسال این اعتبار با رشد پنج برابری به 50 میلیارد تومان افزایش پیدا می یابد.

وی با بیان این که ارزش معاملات بورس انرژی در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته رشد چشمگیری داشته است، افزود: سال گذشته طی این دوره 6 میلیارد تومان کالا معامله شد در حالیکه در سه ماهه نخست امسال این میزان به 280 میلیارد تومان رسیده است.

سخنگوی سازمان بورس درباره حجم معاملات در چهارمین بورس کشور افزود: در سه ماهه نخست امسال 154 هزار تن کالا در بازار فیزیکی و 20 هزار و 183 مگاوات برق در بازار مشتقه معامله شده است.

آمار سه ماه نخست سال 93

رییس سازمان بورس اظهار کرد: شاخص کل بورس تهران در ابتدای امسال، 79 هزار و 15 واحد بود که با 7.7 درصد کاهش در پایان خرداد امسال به 72 هزار و 969 واحد رسید.

علی صالح آبادی به رشد حجم معاملات طی سه ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته اشاره و تصریح کرد: در دوره مشابه سال گذشته حجم معاملات 33 میلیارد و 805 میلیون سهم بود که با رشد 24 درصدی این عدد امسال به 41 میلیارد و 831 میلیون سهم رسیده است.

وی افزود: ارزش معاملات در سه ماه نخست امسال 24 هزار میلیارد تومان است اما دفعات معاملات در این دوره نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 68 درصد افزایش از 2 میلیون 600 هزار دفعه به 3 میلیون و 500 هزار دفعه رسیده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به آمار فرابورس اشاره و تصریح کرد: شاخص کل فرابورس در سه ماه نخست امسال با کاهش سه درصدی از 771 به 748 واحد رسیده است اما ارزش معاملات در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته با رشد 71 درصدی از 6 هزار و 600 میلیارد تومان به 11 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است.

سخنگوی سازمان بورس گفت: تعداد دفعات معاملات در فرابورس نیز در سه ماه نخست امسال با رشد دو برابری نسبت به دوره مشابه سال گذشته از 787 دفعه به یک میلیون 575 هزار دفعه رسیده است.

صالح آبادی ارزش معاملات سایر کالاهای بورس کالا را نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته بدون تغییر و به میزان 10 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

وی به موضوع تامین مالی در بازار اولیه اشاره و تصریح کرد: در حوزه تامین مالی در بازار اولیه؛ 900 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق با درآمد ثابت و 3900 میلیارد تومان از طریق افزایش سرمایه شرکتها تامین مالی شده است که در مجموع تامین مالی شرکتها از بازار اولیه در سه ماهه نخست امسال 4800 میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان بورس درباره افتتاح بازار دارایی فکری گفت: افتتاح بازار دارایی فکری در فرابورس کار پر اهمیت بود البته نمی توان از یک بازار تازه انتظار ره صد ساله را داشت اما امیداورایم حجم معاملات این بازار در آینده نزدیک رشد داشته باشد.

وی افزود: سایت ویژه ای برای ورود ایده ها به این بازار طراحی شده و هم اکنون تعدادی ایده به فرابورس ارائه شده که شروع خوبی برای این بازار است.
۲ تیر ۱۳۹۳ ۱۴:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۳۵۲