کاهش عدد اکتان بنزین پالایشگاه شازند صحت ندارد

کاهش عدد اکتان بنزین پالایشگاه شازند صحت ندارد
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران کاهش عدد اکتان بنزین پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند را به دلیل مشکلات اخیر در این پالایشگاخ تایید نکرد.
بهره‌بردای از واحد بنزین سازی شماره دو طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) پس از تعمیرات اساسی به علت ایجاد مشکل در کمپرسور متوقف شد؛ به طوری که اکتان ریفرمیت تولیدى از ٩٨ به ٨٣ کاهش یافته است.

البته طی تماس خبرنگار تسنیم با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، نه تنها کاهش عدد اکتان بنزین  پالاشگاه امام خمینی(ره) تکذیب شد بلکه روابط عمومی این شرکت سایر مشکلات ایجاد شده در واحدهای این پالایشگاه را  رد کرد. این در حالیست که یکی از کارشناسان پالایشگاه امام خمینی(ره) با تایید این موضوع گفته است: این مشکلات نتیجه برخی تصمیمها و تغییرات گسترده ای است که موجب به حاشیه راندن کارکنان با تجربه در این شرکت پالایشی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این که این واحد پالایشگاهی وظیفه پالایش 250 هزار بشکه نفت‌خام و تولید محصولات با کیفیت مطابق با استانداردهای روز دنیا را به عهده دارد ادامه این روند، قبرستانی از ماشین آلات خواهد ساخت.

وی با اشاره به این که حدود سه ماه پیش نیز طی بازرسی به عمل آمده از پره های توربین گازی 20 مگاواتی پالایشگاه امام خمینی (ره) معلوم شد تعداد سه عدد از پره های توربین شکسته یا ترک برداشته است گفت: متخصصان پالایشگاه اعلام کردند که توربین باید تعمیر شود اما مسئولان پالایشگاه به نظر کارشناسان بی‌توجهی کردند و آن را در سرویس قرار دادند؛ همین موضوع باعث شد پره شکسته با پره های ثابت و متحرک برخورد کند و کلیه آنان از بین برود. همچنین باعث  آسیب جدی و شدید به محور و استاتور توربین شده است؛ در صورتی که شرکتی معتبر جهت تعمیر آن پیدا شود، تعمیرات اساسی آن زمان زیادی طول خواهد کشید.

این کارشناس با اظهار این که این پالایشگاه در حال حاضر بدون مولد یدک است گفت: در صورتی که هریک از سه مولد موجود مشکل پیدا کند واحدهای طرح توسعه از مدار تولید خارج می‌شود و تولید بنزین حداقل  10میلیون لیتر در روز از دست خواهد رفت.

وی در مورد سایر مشکلات ایجاد شده در پالایشگاه امام خیمنی(ره) گفت: 26 خرداد 1393 نیز به علت بسته شدن شیر اصلی گاز اچ.آر.اس.جی و نشت گاز، دچار آتش سوزی شد و کابل های برقی و ابزار دقیق آن سوخت. همچنین 29 خردادماه نیز به علت اشکال برقی، کلیه واحدهای طرح توسعه پالایشگاه شازند اراک از جمله واحدهای بنزین سازی، از مدار تولید خارج شد.

به گزارش تسنیم، پیش از این نیز در 11 اردیبهشت 1393 یکی از کمپروسورهای مربوط به واحد NHT به علت سهل انگاری و قطع جریان روغن متوقف و دچار آسیب دیدگی شدید شد.

۹ تیر ۱۳۹۳ ۱۴:۱۶
تعداد بازدید : ۹۰۱