با بهره برداری از سکوهای سرچاهی محقق می شود

با بهره برداری از سکوهای سرچاهی محقق می شود
افزایش ٣٠ تا ٤٠ هزار بشکه ای تولید نفت در میدان فروزان

مجری طرح توسعه میدان نفتی فروزان گفت: با بهره برداری کامل از سکوهای سرچاهی F ١٨ و F١٩ تولید این میدان مشترک حدود ٣٠ تا ٤٠ هزار بشکه افزایش می یابد.

ابراهیم دلاوران شیراز در گفتگو با شانا به ساخت دو سکوی سرچاهی جدید F١٨ و F١٩ در میدان نفتی فروزان اشاره کرد و گفت: هم اکنون جکت سکوی F ١٨ این میدان با ٩٥ درصد پیشرفت فیزیکی در جزیره قشم درحال ساخت بوده و بر اساس برنامه ریزی اوایل مرداد امسال در دریا نصب خواهد شد.

وی گفت: همزمان با حفاری چاههای جدید برای سکوی F١٨، ساخت سکوی F١٩ در دستور کار است و تا اوایل سال آینده این سکو نصب و راه اندازی می شود، همچنین هم اکنون پیمانکاری ساخت این سکو انتخاب شده و بر اساس برنامه ریزی حفاری ٦ حلقه چاه در این سکو پیش بینی شده است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی فروزان گفت: در مجموع با بهره برداری این سکو و سایر طرحها، تولید این میدان به بیش از دو برابر میزان کنونی می رسد.

دلاوران اوایل سال ٩٥ را زمان نهایی بهره برداری از طرح افزایش تولید نفت در میدان مشترک فروزان اعلام کرد و گفت: تحقق این زمان بندی بستگی به تامین منابع مالی دارد.

 غلامرضا منوچهری، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی نیز پیشتر با بیان این که توسعه میدان مشترک نفتی فروزان به دلیل نبود منابع مالی کافی مدت طولانی متوقف بوده است، گفته بود: هم اکنون در شرکت مهندسی و ساخت صنایع دریایی ایران به دنبال راهکارهای لازم برای تامین منابع مالی برای این پروژه هستیم، تلاش می شود دو سکوی ٦٥٠٠ تنی و ٢٥٠٠ تنی میدان مشترک نفتی فروزان تا ١٨ ماه آینده وارد ایران شود.

به گزارش شانا، تولید از میدانهای نفتی دریایی شرکت فلات قاره ایران در سال جاری معادل میانگین حدود ٥٠٠ هزار بشکه در روز طرح ریزی شده است که با اجرای طرحهای توسعه ای میدانهای جدید، توسعه تکمیلی و افزایش ظرفیت میدانهای موجود تا سه سال آینده این میزان به روزانه ٧٠٠ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

بر اساس اعلام معاونت بررسی و امکانسنجی اقتصادی و مالی طرح های برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، در سال جاری بالغ بر ۲ میلیارد دلار اعتبار برای تامین هزینه های سرمایه گذاری در طرحها و پروژه های تولیدی و توسعه ای شرکت نفت فلات قاره ایران اختصاص یافته است که حدود نیمی از آن از محل منابع داخلی ناشی از ذخایر و اندوخته های سرمایه ای شرکت ملی نفت و بقیه آن از سایر منابع اعتباری به ویژه صندوق توسعه ملی، اوراق مشارکت ریالی و منابع و تسهیلات بانکی تامین خواهد شد.

بر این اساس، در جلسه بررسی اعتبارات سرمایه ای طرح ها و پروژه های توسعه ای و تولیدی شرکت نفت فلات قاره ایران بر اولویت تامین و تخصیص اعتبار ارزی و ریالی پروژه های نگهداشت توان و استمرار تولید میدانهای نفتی و گازی و توسعه مخازن مشترک نفت و گاز به ویژه طرحهای توسعه ای میدانهای سلمان، هنگام و فروزان همچنین توسعه میدان رشادت و نیز طرح جمع آوری گازهای همراه میدانهای نفتی مناطق خارک و بهرگان به عنوان مصادیق برنامه غربالگری پروژه ها و اولویت بندی اعتبارهای این شرکت تاکید شد.

بر پایه این گزارش، مقرر شد برای مدیریت بهینه تخصیص منابع و بودجه ریزی عملیاتی با هدف تولید با بازده اقتصادی بالاتر از میدانهای نفتی مناطق دریایی خارک، بهرگان، لاوان، سیری، قشم و کیش به ویژه در بخش هزینه های حفاری و برنامه ریزی فعالیت دکلها، جلسه های کارشناسی در کارگروه های تخصصی انجام و نتایج آن منشاء بودجه ریزی و تخصیص اعتبار قرار گیرد.

۱۴ تیر ۱۳۹۳ ۱۵:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۲۹۱