رئیس توتال فرانسه:

رئیس توتال فرانسه:
دلیلی برای استفاده از دلار در معاملات نفتی وجود ندارد
به نقل از بلومبرگ، کریستوف دی مارگری، رئیس شرکت توتال فرانسه گفت، دلیلی نمی بیند که خرید و فروش نفت به دلار انجام گیرد.

وی افزود گسترش استفاده از ارزهای دیگر در مبادلات انجام شده در خارج از آمریکا امری منطقی است.

دی مارگری که در حاشیه یک کنفرانس اقتصادی در فرانسه سخن می گفت افزود: «هیچ چیزی، هیچ کسی را از پرداخت پول نفت به یورو منع نمی کند...قیمت یک بشکه نفت به دلار قیمت گذاری می شود. یک پالایشگاه می تواند این قیمت را بپردازد و با استفاده از نرخ برابری یورو در برابر دلار، توافق کند که پول نفت خریداری شده را به یورو پرداخت کند.»

اظهارات رئیس بزرگترین شرکت نفتی فرانسه، جدیدترین واکنش به مباحث مطرح شده ناشی از جریمه 8.97 میلیارد دلاری بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس از سوی آمریکا، به اتهام نقض تحریم های آمریکا علیه کشورهایی همچون ایران است.

میچل اسپین، وزیر دارایی فرانسه نیز این هفته گفت، جریمه بانک بی ان پی سوالاتی را در مورد گستره اعمال قوانین آمریکا مطرح می سازد، زیرا تراکنش های مالی این بانک فرانسوی در اروپا غیرقانونی نبوده اند.

اسپین افزود: کشورهای اروپایی باید به دنبال راه هایی برای استفاده بیشتر از یورو (در معاملات خود) باشند. وی وعده داد که  این موضوع را در نشست آتی وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو که روز 7 جولای در بروکسل برگزار خواهد شد، مطرح سازد.

وزیر دارایی فرانسه روز 3 جولای در پاریس از خبرنگاران پرسید: «آیا نباید یورو در اقتصاد جهانی مهمتر شود؟...ما باید وزن دلار را مورد بررسی قرار دهیم و تبعات قیمت گذاری کالاها به دلار را بسنجیم، زیرا این بدان معناست که قوانین آمریکا در خارج از خاک آمریکا نیز اعمال شود.»

دی مارگری این اظهارات وزیر دارایی فرانسه را منطقی دانست. وی در این باره گفت: «بله این اظهارات منطقی است.»

۱۶ تیر ۱۳۹۳ ۱۲:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۲۲۰