ساخت پالایشگاه‌های کوچک مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است

ساخت پالایشگاه‌های کوچک مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است
اقدام وزارت نفت مبنی بر ساخت پالایشگاه‌های کوچک توسط بخش خصوصی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

مسعود دانشمند، کارشناس اقتصادی و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار شانا، درباره تلاش وزارت نفت مبنی بر ساخت پالایشگاه‌های کوچک با مشارکت بخش خصوصی گفت: تاسیس پالایشگاه با مشارکت بخش خصوصی کاری مناسب و سنجیده تلقی می‌شود که این امر به طور حتم در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

وی افزود: ساخت پالایشگاه بدون شک راهکاری مناسب برای جلوگیری از خام فروشی تلقی می‌شود.

دانشمند تصریح کرد: باید بتوانیم تمام یا اکثر پالایشگاه‌های کشور را به بخش خصوصی واگذار کنیم، چراکه این مهم هم برای دولت و هم برای بخش خصوصی کشور فواید و آثار مثبتی به همراه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در صورتی که بخش خصوصی کشور توان سرمایه‌گذاری برای ساخت پالایشگاه‌های کوچک را ندارد، می‌توان از سرمایه‌گذاران خارجی نیز در این بخش استفاده کرد.

به گزارش شانا، وزارت نفت طی فراخوانی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت کرده است تا در ساخت هشت پالایشگاه کوچک میعانات گازی در عسلویه مشارکت کنند.

ارزش سرمایه‌ای طرح احداث فراگیر پالایشی سیراف برای این هشت پالایشگاه به ظرفیت ٤٨٠ هزار بشکه در روز سه میلیارد دلار برآورد شده است که مجوز وزارت نفت برای صادرات فراورده‌های نفتی حاصل از اجرای طرح، تخصیص و تضمین ٩٠ درصد خوراک در سالهای اول اجرای طرح، تخفیف قیمت خوراک همانند دیگر پالایشگاه‌ها، معافیتهای مالیاتی و تخصیص زمین به صورت اجاره از جمله راهکاری تشویقی وزارت نفت برای حضور سرمایه‌گذاران اعلام شده است.

سرمایه‌گذاران می‌توانند اسناد و مدارک خود برای سرمایه‌گذاری در این طرح را برای ارزیابی حداکثر تا اول شهریورماه امسال به وزارت نفت تحویل دهند.

۱۸ تیر ۱۳۹۳ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۲۶۴