رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی ایران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی ایران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم
سوآپ فرآورده نفتی به دلیل غیراقتصادی بودن متوقف شده است

حسن خسروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اعلام این که سوآپ فرآورده نفتی در یک سال گذشته تقریباً متوقف شده است گفت: به دلیل این که باید سوآپ فرآورده نفتی بر اساس تناژ انجام شود این عملیات صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اظهار این که باید سوآپ هر تن فرآورده بین 10 تا 20 دلار سود داشته باشد گفت: بخش خصوصی هم اکنون برای سوآپ هر تن فرآورده نفتی حدود 40 دلار بیشتر هزینه پرداخت می‌کند.

وی توضیح داد: هم اکنون اگر سوآپ کننده 20 هزار تن فرآورده دریافت کند باید معادل آن را در جنوب تحویل دهد؛ این در حالیست که به دلیل بالا بودن کیفیت فرآورده نفتی کشور ترکمنستان نسبت به فرآوردههای تولید داخل، هزینه این عملیات افزایش یافته و به همین دلیل حجم سوآپ کاهش چشمگیری داشته و در واقع می‌توان گفت متوقف است.

وی ادامه داد: به مدیران وزارت نفت پیشنهاد داده‌ایم که مبنای سوآپ فرآورده نفتی از "تناژ" به "ارزشی" تغییر کند؛ یعنی اگر سوآپ کننده 10 میلیون دلار فرآورده تحویل گرفت، معادل 10 میلیون دلار فرآورده تحویل دهد، ضمن این که سوآپ فرآورده به طور غیر همنام هم یکی دیگر از پیشنهادهای این اتحادیه بود؛ یعنی در مقابل فرآورده دریافتی، فرآورده مورد نیاز کشور طرف قرارداد تحویل داده شود.

خسروجردی گفت: متاسفانه اصل غیرهمنام را وزارت نفت نپذیرفته است؛ چرا که عنوان می‌کنند مخالف با قانون است. اما سوآپ فرآورده نفتی بر اساس ارزش محموله، پیش از این در سال گذشته در مقاطعی از زمان انجام شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی از سه کشور ترکمنستان،‌ آذربایجان و عراق به عنوان کشورهای طرف قرارداد با ایران در عملیات سوآپ فرآورده نفتی نام برد و گفت: حجم سوآپ با کشور ترکمنستان بیشتر از دو کشور دیگر است.

وی در مورد کیفیت فرآوردههای سوآپ شده گفت: کیفیت فرآوردههای نفتی ترکمنستان بالاست؛ به طوری که گوگرد آنها کم وارزش حرارتی آن بالا است و به همین دلیل قیمت مازوت آن 60 تا 70 دلار بالاتر از قیمت این محصول در ایران است.

خسروجردی در مورد استاندارد بنزین سوآپ شده هم گفت: اکتان بنزین ترکمنستان بین 92 تا 95 و گوگرد آن کمتر از پنج هزار پی.پی.ام است؛ در واقع بنزین این کشور استاندارد یورو2 را دارد.

وی با بیان اینکه فرآوردههای سوآپ شده در کشور بعد از تحویل به شرکت ملی پخش فرآورده نفتی توزیع و مصرف می‌شود گفت: فرآوردهای نفتی سوآپ شده در شمال کشور توزیع می‌شود و معادل آن در جنوب تحویل داده خواهد شد.

این صادرکننده بخش خصوصی با اشاره به این که هم اکنون امکان سوآپ ال.پی.جی، گازوئیل، بنزین و مازوت فراهم است گفت: سوآپ ال.پی.جی در مقدار کم در حال انجام است اما سوآپ باقی فرآوردهها متوقف شده است.

خسروجردی گفت: 10 تا 12 شرکت بخش خصوصی مجوز انجام عملیات سوآپ فرآورده نفتی را از سوی وزارت نفت دریافت کرده‌اند؛ گاهی که انجام سوآپ فرآورده نفتی اقتصادی باشد عملیات سوآپ را انجام می‌دهند، اما در کل سه تا چهار شرکت قوی در این زمینه فعالیت دارند.

۱۸ تیر ۱۳۹۳ ۱۴:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۲۲۵