آژانس بین المللی انرژی: در ماه ژوئن

آژانس بین المللی انرژی: در ماه ژوئن
صادرات نفت ایران به کمترین رقم در ۸ ماه گذشته رسید

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی در روز جمعه نشان داد که صادرات نفت ایران به کمترین میزان از ماه اکتبر تاکنون رسیده است، اما در پایان ماه همچنان بیش از میزان توافق شده در توافق ژنو بوده است.

کشورهای غربی مدعی اند بر اساس توافق موقت ژنو که بین ایران و 6 قدرت جهانی به امضا رسیده است، ایران باید میزان صادرات نفت خام خود را به طور متوسط در شش ماهه منتهی به 20 جولای در حد یک میلیون بشکه در روز نگه دارد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهیانه خود از بازار نفت اعلام کرد که صادرات نفت ایران شامل نفت خام و میعانات، در ماه ژوئن 26 درصد کاهش یافته و به 1.08 میلیون بشکه در روز رسیده است که ناشی از کاهش قابل توجه خرید 2 مشتری آسیایی این کشور بوده است. این کمترین میزان صادرات نفت ایران از ماه اکتبر تاکنون است.

بر اساس این گزارش، چین پس از افزایش حجم ذخایر استراتژیک خود، واردات نفت از ایران را در طی 2 ماه 36 درصد کاهش داده و به 510 هزار بشکه در روز رسانده است. خرید نفت هند از ایران نیز در مدت مشابه 29 درصد کاهش یافته و به 141 هزار بشکه در روز رسیده است.

چین و هند به دلیل شرایط ناشی از تحریم ها و تمایل به تهاتر کالا به کالای محصولات خود نظیر برنج و قطعات خودرو با نفت ایران، اشتهای زیادی از خود برای خرید نفت این کشور نشان داده بودند. اما همان تحریم ها این خریداران را تحت فشار قرار داده است تا خرید نفت خود از ایران را در سطح محدودی نگه دارند.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، میزان صادرات نفت ایران (بدون احتساب میعانات) در طی 5 ماه گذشته در حدود 1.1 میلیون بشکه در روز بوده است.

۲۲ تیر ۱۳۹۳ ۰۹:۲۳
تعداد بازدید : ۱,۲۵۱