سوآپ نفت ایران از سرگرفته شد

سوآپ نفت ایران از سرگرفته شد
با توافق شرکت ملی نفت و برخی از شرکتهای خارجی بر سر فرمولی محرمانه، عملیات سوآپ نفت ایران از کشورهای حاشیه دریای خزر پس از 15 ماه تعلیق از سرگرفته شد.

به گزارش نفت نیوز به نقل از مهر، پس از تعلیق بیش از 440 روز قراردادهای خارجی سوآپ نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر، اخیرا این تجارت سودآور نفتی از پایانه بندر نکا توسط برخی از شرکتهای خارجی مجددا از سر گرفته شده است.

بر این اساس، به دنبال شکایت برخی از شرکتهای خارجی سوآپ کننده نفت ایران از شرکت ملی نفت ایران، این مجموعه با ارائه شرایط جدیدی با از سرگیری سوآپ نفت توسط تعدادی از شرکتهای خارجی موافقت کرده است.
 
پیگیری خبرنگار مهر از شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد که فرمول محرمانه ای برای سوآپ هر بشکه نفت دریای خزر با برخی از شرکتهای خارجی تدوین شده است که به اعتقاد مسئولان وزارت نفت تدوین این فرمول جدید منافع ملی را در انجام این تجارت بین المللی تامین می کند.
 
از سوی دیگر،همزمان با از سرگیری سوآپ نفت توسط خارجیها، پیشنهادهایی هم توسط بخش خصوصی برای انجام این عملیات به شرکت ملی نفت ایران ارائه شده است.
 
سیدحمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با تایید از سرگیری سوآپ نفت دریای خزر توسط تعدادی از شرکتهای خارجی به مهر گفت: این سوآپ از طریق پایانه نفتی بندر نکا و به منظور تامین خوراک پالایشگاههای تهران و تبریز از سر گرفته شده است.
 
این مقام مسئول با یادآوری معوض نفت وارداتی از بندر نکا با تاکید شرکت ملی نفت در خلیج فارس به خریداران بین المللی تحویل داده خواهد شد، تصریح کرد: علاوه بر این اخیرا بخش خصوصی هم برای سوآپ نفت پیشنهادهایی را به وزارت نفت ارائه کرده است.
 
وی در خصوص نرخ سوآپ هر بشکه نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر، توضیح داد: قیمت سوآپ به نوع مرغوبیت و درجه ای.پی.آی نفت بستگی دارد اما پیشنهادی 25 دلاری به ازای سوآپ هر تن نفت به وزارت نفت ارائه شده است.
 
حسینی با اعلام اینکه با نهایی شدن مذاکرات بخش خصوصی و شرکت ملی نفت بازاریابی برای سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر آغاز می شود، بیان کرد: بر این اساس با وجود تعلیق یکساله سوآپ امکان ترانزیت و سوآپ نفت کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و بخشهایی از روسیه به خلیج فارس هنوز وجود دارد.
 
جزئیات راه اندازی سوآپ نفت اعلام می شود
 
غلامرضا غریبی مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی هم در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه به زودی جزئیات راه اندازی سوآپ نفت ایران به طور رسمی توسط شرکت ملی نفت ایران اعلام می شود، گفت: در آینده اخبار خوبی درباره از سرگرفته شدن سوآپ نفت اعلام می شود.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه سوآپ نفت در سالهای گذشته به صورت واقعی انجام نمی شده است، اظهار داشت: اما در روش جدید نفت سوآپ پس از تحویل در پایانه نکا در خلیج فارس تحویل خریداران بین المللی می شود.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون مذاکرات برای سوآپ نفت بین شرکتهای خارجی و مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت در حال انجام است، خاطر نشان کرد: در مجموع با اجرای یک طرح جدید ظرفیتی برای سوآپ روزانه 500 هزار بشکه نفت از پایانه نفتی بندر نکا وجود دارد.
 
به گزارش مهر، با گذشت نزدیک به 13 سال از آغاز سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران به خلیج فارس، فروردین ماه سال گذشته با عدم تمدید قرارداد چهار شرکت خارجی، حجم سوآپ نفت خام ایران به صفر رسید.
 
مسئولان وقت وزارت نفت یکی از مهمترین دلایل توقف سوآپ نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر را حفظ منافع ملی عنوان کرده و اعلام کردند: در 13 سال گذشته سوآپ نفتی انجام نمی شده بلکه ایران به یکی از خریداران نفت کشورهای همسایه تبدیل شده بود.
 
عدم خرید نفت صادراتی ایران در خلیج فارس هم به عنوان یکی از دلایل توقف سوآپ نفت از دریای خزر نام برده می شود و برخی از مدیران شرکت ملی نفت معتقدند با توقف این تجارت امکان بازاریابی برای نفت ایران فراهم می شود.
 
با عدم تمدید قراردادهای سوآپ نفت چهار شرکت بین المللی سلکت انرژی تریدینگ، دراگون اویل امارات، ویتول سوئیس، کاسپین اویل دولوپمنت ایرلند، این شرکتها در نهایت با استفاده از سایر مسیرهای غیر اقتصادی همچون خط لوله بی.تی.سی باکو ـ نووروسیسک، باکو ـ سوپسا و کنسرسیوم خط لوله کاسپین، نفت صادراتی ترکمنستان و قزاقستان را به بازارهای هدف منتقل می کنند.
 
از سوی دیگر تعلیق قراردادهای سوآپ نفت موجب شده بود که بزرگترین پایانه نفتی ایران به دلیل توقف این تجارت در مرز تعطیلی کامل قرار بگیرد.
 
راه اندازی بورس نفت با حواله سوآپ
 
به گزارش مهر، در کنار پیشنهادهای مطرح شده برای انجام سوآپ نفت توسط بخش خصوصی، اخیرا پیشنهادهای دیگری به شرکت ملی نفت برای راه اندازی بورس نفت ایران با حواله های سوآپ نفت مطرح شده است.
 
در صورت موافقت با این پیشنهاد بخش خصوصی بورس نفت با خرید و فروش حواله های سوآپ نفت آغاز به کار خواهد کرد ضمن آنکه بررسی ها نشان می دهد اجرای این طرح ملی تاثیری در قیمت نفت خام صادراتی ایران در بلند مدت نخواهد داشت.
 
این در حالی است که اخیرا وزارتخانه های نفت و اقتصادی برای عرضه نفت خام در بورس نفت به توافقهایی کلی دست یافته اند به طوریکه قرار است تا پایان خرداد و برای نخستین بار معادل پنج میلیارد یورو نفت خام به صورت پیش فروش و با استفاده از اوراق سلف نفتی در بورس عرضه شود.
 
در این صورت پیش فروش پنج میلیارد یورو نفت خام صادراتی ایران به صورت چهار ساله و در قالب انتشار اوراق سلف نفتی انجام خواهد شد.
 
به گزارش مهر، رئیس جمهور سال گذشته از وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و نفت درخواست کرده است تا هرچه سریعتر زمینه راه‌اندازی بورس نفت را فراهم کنند.
 
راه اندازی بورس نفت در سه فاز مجزا عملیاتی می شود که فاز اول آن، معاملات فرآورده های نفتی در تالار تهران بود که با معامله دو هزار تن محصول پلی‌اتیلن روز 28 بهمن سال 86 به طور رسمی آغاز شد.
 
فاز دوم این طرح نیز با راه اندازی رینگ صادراتی فرآورده های نفتی و پتروشیمی در جزیره کیش آبان ماه سال گذشته آغاز شد؛ اما راه اندازی بورس نفت در فاز سوم این طرح قرار دارد که با معامله نفت کوره و نفت خام این پروژه مهم تکمیل می‌شود.
۲۲ خرداد ۱۳۹۰ ۱۲:۳۱
نفت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۵۵۸