سید حمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد؛

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد؛
صادرات قیر نامرغوب با برند ایرانی/توقف پروژه‌های عمرانی کیفیت قیر صادراتی را با چالش مواجه کرد

عضو هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، استاندارد اجباری و کنترل مبادی صادرات، افزایش بودجه عمرانی و همچنین صادرات وکیوم باتوم به جای قیر را راهکارهایی برای جلوگیری از صادرات قیر نامرغوب عنوان کرد.

سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت تولید و صادرات قیر، گفت: در سالهای گذشته میزان4.5 میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شد که 2.5 تا 3 میلیون تن به مصرف داخلی و بالغ بر 1.5 میلیون تن نیز صادر می‌شد که میزان صادرات کشش منطقه را داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه مصرف داخل با توجه به کاهش بودجه و عدم انجام پروژه‌های عمرانی کاهش یافته و همچنین واقعی شدن قیمت قیر میزان صادرات در حال فزونی است بطوری که بازار فروشنده خریدار شده و رقابت بر سر صادرات و فروش باعث شده که کیفیت محصولات پایین بیاید.

حسینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بعضی واحد‌ها وکیوم باتوم را تبدیل به قیر کرده و با کیفیت پایین صادر می‌کنند و این مسئله به این دلیل که استاندارد اجباری نبوده و کنترلی صورت نمی‌گیرد رخ داده و به اعتبار قیر ایران ضربه زده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قیر کشور با برند ایرانی نه با برند شرکت یا مرکز خاصی صادر می‌شود اگر محموله‌ای بی‌کیفیت باشد کل قیر ایران زیر سوال می‌رود.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: برای جلوگیری از وقوع چنین مسائلی ابتدا باید اداره استاندارد بصورت اجباری مبادی صادراتی را کنترل کند زیرا برخی واحد‌ها از مازوت و نفت کوره قیر تولید می‌کنند یا قیر معدنی و سولفور به قیر اضافه می‌کنند که این مسئله باعث کاهش قیمت و کیفیت قیر می‌شود.

وی افزود: اگر حتی کنترلی هم صورت نگیرد و فقط این قضیه اعلام شود ۹۰ درصد مشکل حل می‌شود.

حسینی تقویت بازار داخل و یا افزایش بودجه عمرانی داخل را یکی دیگر از اقدامات برای جلوگیری از عرضه و صادرات قیر نامرغوب دانست و افزود: برای عرضه بیشتر قیر در داخل کشور و همچنین جلوگیری از نامرغوب شدن آن باید بازار مصرف داخل را تحریک کرد یعنی بودجه عمران را افزایش دهیم تا پروژه‌ها رونق گرفته و قیر در داخل کشور مصرف شده تا تولیدکننده مجبور نشود برای کسب سود اقدام به تولید و صادرات قیر بیش از نیاز منطقه کند.

وی همچنین صادرات وکیوم باتوم را دیگر رهکار جلوگیری از تولید و صادرات قیر نامرغوب عنوان کرد.

۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ۰۸:۵۵
opex |
تعداد بازدید : ۸۷۸