نخستین محموله ٥٠٠ تنی نفتگاز ایران به افغانستان صادر شد

نخستین محموله ٥٠٠ تنی نفتگاز ایران به افغانستان صادر شد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: صادرات نفتگاز به افغانستان پیرو توافقهای پیشین با مقامهای انرژی این کشور صورت گرفته است.

مصطفی کشکولی، لیتراژ نفتگاز ارسال شده به خاک افغانستان را ٥٣٨ هزار و ١٩٣ لیتر اعلام و اظهار کرد: این مقدار از طریق مرز زمینی و با نفتکش به این کشور حمل شده است.

وی اظهار کرد: مقدمات صادرات محموله دیگری به همین مقدار ( ٥٠٠ تن) نیز به کشور افغانستان در دست پیگیری است.

 مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پیشتر نیز از نهایی شدن صادرات نفتگاز به افغانستان خبر داده بود.

به گفته کشکولی، ایران به زودی صادرکننده سوخت مایع (نفتگاز و نفت کوره) به کشورهای همسایه شرقی خود (عراق و افغانستان) می شود.

به گفته وی، بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید روزانه ١٠٠ میلیون مترمکعب گازطبیعی در آینده نزدیک، سوخت مایع قابل توجهی را آزاد و ظرفیت خوبی برای صادرات آن به کشورهای همسایه ایجاد می کند.

کشکولی، همچنین صادرات نفتگاز به عراق را از دیگر برنامه ها اعلام و از پیگیری برای رسیدن به توافق نهایی با این کشور خبر داده است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بردرآمدزایی صادرات سوخت مایع برای کشور، از برخی تلاشها برای صادرات گازطبیعی مایع (ال پی جی ) نیز خبر داده و گفته است: بازار ال پی جی ایران نیز کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان خواهند بود.

به گفته وی، کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان و عراق می توانند بازار مصرف سوخت مایع از طریق خطوط انتقال فرآورده زمینی یا از طریق دریا به بنادر این کشورها باشند و از این رهگذر درآمد قابل توجهی برای ایران حاصل شود.

۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ۱۰:۰۲
شانا |
تعداد بازدید : ۸۴۳