در ماه ژوئیه رخ داد

در ماه ژوئیه رخ داد
ادامه رشد عرضه جهانی نفت با وجود تنشهای عراق و روسیه

آمارهای نشریه پترولیوم اینتلیجنس ویکلی نشان می دهد که عرضه جهانی نفت خام در ماه ژوئیه با وجود تنشهای موجود در عراق و روسیه با یک میلیون و ٢٠ هزار بشکه رشد همراه بوده است.

به گزارش شانا، برآوردهای اولیه پترولیوم اینتلیجنس ویکلی نشان می دهد که با وجود کاهش شدید روزانه ٣٤٤ هزار بشکه ای نفت خام و میعانات گازی روسیه، عرضه جهانی نفت خام در ماه ژوئیه با رشد روزانه یک میلیون و ٢٠ هزار بشکه ای به مجموع ٩٤ میلیون و ٣٤ هزار بشکه رسید.

رشد عرضه جهانی نفت خام در ماه گذشته میلادی شاید در حقیقت نشان دهنده آغاز واکنش بازار به رشد نگرانی ها درباره رویارویی روسیه بر غرب بر سر اوکراین باشد، در همین حال تولید نفت خام عربستان سعودی، بزرگ ترین تولید کننده نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) از ماه ژوئن با رشد روزانه ٢٢٠ هزار بشکه ای همراه بوده است به طوری که مجموع تولید نفت خام این کشور با درنظر گرفتن تولید از منطقه مرزی عربستان- کویت برای نخستین بار از سپتامبر ٢٠١٣ به بیش از ١٠ میلیون بشکه رسید.

افزایش تقاضای کوتاه مدت برای نفت خام عربستان و دیگر انواع نفت خام ممکن است با سهولت و سرعت آنگولا در یافتن خریدار برای تولید نفت خود از پروژه توسعه یافته آب های عمیق سی ال او وی (CLOV) در بلوک شماره ١٧ و همچنین بهبود میزان عرضه نفت خام از دیگر میدانهای تازه رهایی یافته از مشکلات فنی همراه شده است.

تولید اوپک

مجموع تولید نفت خام اوپک در ماه گذشته میلادی با ٧٢٦ هزار بشکه افزایش در روز به مجموع روزانه ٣٠ میلیون و ٢٣٥ هزار بشکه رسید، که آنگولا و لیبی در مجموع با رشد تولید به ترتیب روزانه ١٦٥ هزار بشکه و ١٨٢ هزار بشکه نفت، نقش قابل توجهی در تولید نفت خام این سازمان داشتند.

با وجود انتظارها درباره بهبود تولید و صادرات نفت خام لیبی، روند رشد تولید نفت خام لیبی مایوس کننده بود و در عراق که هم اکنون با ناآرامیهای سیاسی دست و پنجه نرم می کند رشد تولید نفت خام تنها روزانه ٣٧ هزار بشکه بود.

بازگشایی پایانه نفتی راس لانوف در اواسط ماه ژوئیه به خوبی پیش بینی شده بود در حالی که انتظار می رود بارگیری محموله های نفتی در پایانه السیدر در ماه جاری میلادی از سر گرفته شود اما اعتراضها در پایانه نفتی مرسی البریقه و الزویتنه نیز مانع از بازگشایی این پایانه ها شده است و حتی در مخازن ذخیره سازیهای نفت خام این پایانه ها برای از سرگیری فوری صادرات نفت وجود ندارد.

بشکه های اضافه شده به صادرات نفت خام لیبی با توجه به شباهت نوع نفت به انواع نفت نیجریه به سرعت از سوی مشتریان اروپایی خریداری شد.
آمارهای نشریه پترولیوم اینتلیجنس ویکلی نشان می دهد که بارگیری محموله های نفتی نیجریه در ماه ژوئیه نسبت به ماه پیش روزانه با ١٤ هزار بشکه کاهش همراه بوده است.

درگیریها میان گروه تروریستی داعش و نیروهای پیشمرگه کرد در شمال عراق، همه میدانهای تحت کنترل دولت مرکزی عراق را متوقف کرده و این شرایط نیز تولید نفت در اقلیم کردستان عراق را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس این گزارش، مجموع تولید نفت خام عراق در ماه ژوئیه به میانگین روزانه سه میلیون و ٧٤ هزار بشکه رسید که این مقدار روزانه ٥٠٠ هزار بشکه پایین تر از سطحی است که انتظار می رفت در این بازه زمانی باشد.

عرضه نفت خام ایران به مشتریان آسیایی به دنبال تردیدها پیش روی عرضه نفت خام روسیه و عراق، با رشد همراه بوده است.

عرضه نفت خام کویت نیز به دنبال وجود تقاضا از سوی مشتریان آسیایی در دوره مورد بررسی با ٤٥ هزار بکشه رشد همراه بوده است.

تولید نفت غیر اوپکی ها

افزایش عرضه نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک در ماه ژوئیه به دنبال کاهش تولید نفت روسیه، تنها روزانه ١٢٥ هزار بشکه بود، در حالی که در دوره مورد بررسی تولید نفت خام کانادا روزانه با ١٣٦ هزار بشکه و تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا با وجود عملیات نگهداری در میدان «پرود بی» در آلاسکا، با ٩٣ هزار بشکه رشد همراه بود.

پایان عملیات نگهداری میدان تنگیز قزاقستان سبب افزایش تولید روزانه ٩٨ هزار بشکه ای این کشور تازه استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق شد و تولید نفت نروژ در پی اجرای عملیات نگهداری فصلی، تها با ١٣١ هزار بشکه نفت در روز همراه بود.

 عرضه جهانی نفت خام

مناطق و کشورها 
ژوئیه ٢٠١٤
ژوئن ٢٠١٤
تغییر نسبت به ژوئیه ٢٠١٣
  مناطق و کشورها
ژوئیه ٢٠١٤
ژوئن ٢٠١٤
تغییر نسبت به ژوئیه ٢٠١٣ 
 آمریکا ٢١,٧٨٧ ٢١,٤٥٩ ١,٥٧١+  آفریقا ٧,٣٦٦ ٧,٠٤٠ ٥٨٣-
 ایالات متحده
 ٨,٨١٦ ٨,٧٢٣ ١,٣٤٠+  نیجریه ١,٧٣٣ ١,٧٨٧ ١٠٦+
 کانادا ٣,٣٨٢ ٣,٢٤٦ ١٣٦+ لیبی٤٢٥
 ٢٤٣ ٨١٧-
 ونزوئلا ٢,٣٩١ ٢,٣٩٠ ٠  الجزایر ١,٢٠٣ ١,١٩٠ ٣٢-
 مکزیک ٢,٤٥٩ ٢,٤٣٦ ٢٣-  آنگولا ١,٧٩٧ ١,٦٣٢ ٧٧+
 برزیل ٢,٣١٧ ٢,٢٨٢ ٣٤٥+  مصر ٦٢٤ ٦٢٦ ١٧-
 کلمبیا ١,٠٣٣ ١,٠٠٨ ٦٧+  سودان جنوبی
 ١٧٥ ١٧١ ٦٨+
 اکوادور ٥٥٨ ٥٥٥ ٢٨+  خاور دور
 ٧,٧٥٣ ٧,٨٣٦ ٩١+
 اروپا ٢,٩٣٠ ٢,٧٨٩ ٢٧-  چین ٤,٢٧١ ٤,٢٥٩ ٨٦+
 نروژ ١,٥٣٦ ١,٤٠٥ ٥٧-  اندونزی ٧٦٧ ٧٨٠ ٥٤-
 انگلیس ٧٨٨ ٧٧٣ ٥٨+  اتحاد جماهیر شوروی سابق
 ١٢,٧١١ ١٢,٩٩٣ ٣٤٩-
 خاورمیانه ٢٣,١٧٠ ٢٢,١٨٧ ١٩٨- روسیه١٠,٣٩٢١٠,٧٣٦٢٣٦-
 عربستان سعودی
 ٩,٨٠٥ ٩,٥٨٥ ٥٣+ مایعات و میعانات گازی اوپک  ٦,٤١٢  ٦,٢٤٠ ٢١٧+
 ایران ٢,٥٦١ ٢,٥١١ ٢٢١+ دیگر تولیدات اوپک ١٦٠١٦٣ ٥+
 عراق ٣,٠٧٤ ٣,٠٣٧ ١٩٠- مایعات غیر اوپکی ها ٦,٧٧٨ ٦,٨٢٤ ٥٥٣+
کویت ٢,٦٥٠ ٢,٦٠٥ ٧٩- دیگر تولیدات غیر اوپکی ها ٢,٥١١ ٢,٤٩٠ ٩٧+
امارات ٢,٨٦٣ ٢,٨٥٥ ١٤- مجموع تولید نفت جهان ٩٤,٠٣٤ ٩٣,٠١٤ ١,٩٣١+
قطر ٧٣٤ ٧٢٩ ١٢+ غیر اوپک ٥٧,٢٢٧ ٥٧,١٠٢ ٢,٥٠٧+
منطقه مرزی  عربستان و کویت
 ٤٠٠٣٩٠
 ١٦٤- تولید سرچاهی اوپک
 ٣٠,٢٣٥
 ٢٩,٥٠٩
 ٧٩٨-
 
---- ------------ ١١ عضو اوپک
٢٧,١٦١
٢٦,٤٧٢
 ٦٠٨-
۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ۱۵:۳۸
تعداد بازدید : ۱,۲۰۲